1

فلاکت با طعم استخوان

ریحانه موسوی

جمعه شب مشغول مطالعه خبر‌ها در سایت‌های خبری بودم که به موضوعی عحیب برخوردم ” فروش اسکلت مرغ و احشام” ؛ می‌دانم که بسیاری از افراد برای حیوانات خانگی خود همچون سگ و گربه، اسکلت پرنده‌ها و احشام را تهیه می‌کنند، اما نمی‌دانستم که روزی فرا خواهد رسید که مجبور شوند در خورشت خود از آن استفاده کنند!

وقتی خبرها را خواندم متوجه شدم که مردم برای مصرف شخصی خود به خرید استخوان روی آورده‌اند که برایم بسیار آزار‌دهنده بود. این موضوع مرا کنجکاو کرد، به همین دلیل به جستجوی بیشتر در مورد آن پرداختم که متوجه شدم متاسفانه افراد زیادی برای خرید اسکلت مرغ، گاو و گوسفند جهت مصرف خود مراجعه می‌کنند و بازار آن داغ است.

با افزایش قیمت گوشت و مرغ و کاهش قدرت خرید مردم، بسیاری برای تامین موادغذایی دچار مشکل جدی شده‌اند،‌ آنهایی که درآمدهای بسیار پایینی دارند یا به دلیل کرونا از کار بیکار شده‌اند و خانواده پرجمعیتی نیز دارند،‌ روز‌های بسیار سختی را می‌گذرانند. نوسانات و افزایش قیمت مرغ و گوشت قرمز باعث شده است که اسکلت مرغ و گوسفند وارد سفره برخی از مردم شود. حالا آنها به جای مرغ ۲۷ هزار تومانی یک کیلو اسکلت مرغ را ۴ هزار تومان می‌خرند.

این در‌حالی است که قیمت مرغ در هفته گذشته به بیش از ۴۰ هزار تومان رسید، که این امر باعث شد تا در شرایطی که وضعیت ویروس کرونا روزانه در کشور بیش از ۴۰۰ قربانی می‌گیرد، صف‌های طولانی برای خرید مرغ منجمد ۱۸ هزار تومانی ایجاد شود.

 

قیمت نهاده‌ها، افزایش نرخ ارز و برداشتن یارانه از روی ملزومات مرغ‌داران دلایل عمده این اتفاق است که دست ما نیز نیست و پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ در هفته آینده به ۲۲ هزار تومان کاهش پیدا کند

 

خبرها حاکی از آن است که قیمت یک بسته 350 گرمی پای مرغ در میدان میوه و تره‌بار 10 هزار و 800 تومان است. این در حالی است که به گفته یکی از فروشندگان، این قیمت نسبت به مردادماه 5 هزار تومان بیشتر شده است. همچنین قیمت استخوان مرغ که صبح روز پنجشنبه ۴‌هزار تومان بود شامگاه این روز به ۹ هزار تومان رسید که دلیل آن نیز مثل همیشه مشخص است، افزایش تقاضای مردم.

همچنین سنگدان مرغ نیز خریداران زیادی دارد و یک بسته 350 گرمی آن  12 هزار و 800 تومان قیمت دارد، یک بسته 900 گرمی گردن مرغ که در مرداد ماه ۸ هزار و ۲۰۰ تومان بود، اکنون  10 هزار و 800 تومان است.

بی‌اطلاعی رئیس اتاق اصناف از فروش اسکلت به مردم

به گزارش روزنامه «صبح امروز» با وجود این رئیس اتاق اصناف مشهد، در مورد این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من این موضوع را برای اولین بار از زبان شما می‌شنوم و چیزی در مورد آن نمی‌‎دانم.

دلایل گرانی اخیر قیمت مرغ

محمود بنا‌نژاد در گفتگو با «صبح امروز» ادامه می‌دهد: اسکلت مرغ را بسیاری از آشپزخانه‌ها برای تهیه سوپ استفاده می‌کنند و نمی‌دانستم که برای مصارف شخصی نیز به ‌فروش می‌رسد، با این حال قیمت مرغ رو به کاهش است و دلیل گران شدن آن نیز این بود که مرغ‌ها در بازه زمانی ۷تا ۸ روزه در حال جوجه‌ریزی بودند، که افزایش قیمت آن تقریبا قابل پیش‌بینی بود، به همین  دلیل به ‌طور فوری، شروع به توزیع مرغ منجمد کردیم.

قیمت مرغ بازهم کاهش خواهد یافت

وی با بیان اینکه قیمت مرغ که به ۴۰‌ هزار تومان رسیده بود، اما پنجشنبه‌ شب به ۲۶ هزار تومان کاهش یافت، تصریح می‌کند: ما منکر بالا بودن قیمت مرغ نیستیم، اما واقعیت این است که قیمت نهاده‌ها، افزایش نرخ ارز و برداشتن یارانه از روی ملزومات مرغ‌داران دلایل عمده این اتفاق است که دست ما نیز نیست و پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ در هفته آینده به ۲۲ هزار تومان کاهش پیدا کند.

 سوء‌استفاده سودجویان از التهاب بازار

رئیس اتاق اصناف مشهد در پاسخ به این سوال که آیا کسبه به دلیل گران‌فروشی جریمه نیز شده‌اند یا خیر؟ اظهار می‌کند: در هفته گذشته به قدری با کمبود مرغ در بازار مواجه شدیم که فقط به دنبال توزیع آن بودیم، اما گران‌فروشی‌هایی نیز مشاهده شد و کسانی بودند که از این فضا سوء‌استفاده کردند که معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت با متخلفان برخورد می‌کند، اما مسئله مهم‌تر افزایش ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی قیمت مرغ در بازه زمانی ۲ الی ۳ روزه است که اتفاقی بسیار بد بود.

انتقاد مردم از گرانی‌ها

آنچه که واضح است سنگینی بار افزایش قیمت‌ها و عدم ثبات آن بر شانه‌های مردم است که این وضعیت موجب انتقاد آنان شده است. یک شهروند در ابن رابطه می‌گوید: ماه پیش یک عدد مرغ به قیمت ۴۶ هزار تومان خریدم و اکنون باید آن را ۶۵ هزار تومان خریداری کنم، آیا این انصاف است؟

م.ج در گفتگو با «صبح امروز» بیان می‌کند: مسئولین سعی دارند تا به اصطلاح افزایش قیمت‌ها را کنترل کنند، اما فقط چند روز موفق به مهار آن هستند و مجددا شاهد افزایش قیمت خواهیم بود که این مشکل باید درست‌ حسابی حل‌ و ‌فصل شود. تمام مسئولان در این مملکت زندگی می‌کنند و از قیمت‌ها و میزان درآمد مردم خبر دارند، بیایند و خودشان قضاوت کنند آیا می‌توان با این وضعیت امرار معاش کرد و از پس هزینه‌ها بر‌آمد؟

شهروندی دیگر در گفتگو با ما می‌گوید: بعضی جاها مرغ تخم‌گذار‌ را که بسیار لاغر و کم گوشت است کیلویی ۸ هزار تومان به مردم می‌فروشند و هیچ‌کس نیست که نظارت کند. آیا واقعا لیاقت مردم ما این است؟

ترمز افزایش قیمت‌ها کشیده می‌شود یا نه؟

هرچند رئیس اتاق اصناف مشهد از ادامه روند کاهش قیمت مرغ در هفته جاری خبر داده، اما مسئله اصلی روند الاکلنگی قیمت‌ها است و اکنون نکته مهم و سوال اصلی این است که آیا با این وضعیت ترمز افزایش قیمت‌ها کشیده می‌شود یا نه؟!