1

ستارگانی که ناجی گیشه نبودند!

احمد صبریان

قسمت اول | از میان تولیدات سینمای کشور هر ساله فقط برخی فیلم‌ها مجال اکران می‌یابند و به نمایش عمومی در می‌آیند. تهیه کنندگان وکارگردانان نیز با در نظر گرفتن بازگشت سرمایه‌شان، تلاش دارند با انتخاب بازیگران چهره و ستاره‌‌های محبوب مردم، انتخاب داستان جذاب و مخاطب پسند و در نظر گرفتن زمان مناسب برای اکران فیلم‌هایشان در گیشه موفق باشند و آثارشان جزو پرفروش‌‌های سینما در سال‌های مختلف، فهرست شود. اما همیشه معادلات جور درنمی‌‌آید و برخی موارد دست به دست هم می‌‌دهند فیلمی با وجود نقش آفرینی چهره‌‌ها و ستاره‌های محبوب سینما، برخورداری از مضمونی جذاب و در اختیار داشتن سالن‌های کافی و مناسب، نتواند نبض گیشه را در دست گیرد و با جذب مخاطب انبوه به باشگاه میلیاردی‌‌ها بپیوندد. مرور فیلم‌‌هایی که با وجود حضور بازیگران نام آشنا،کارگردانان صاحب نام و سوژه‌‌های جذاب در گیشه شکست خورده‌اند گواه این ادعاست که در سینما هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و همیشه غافلگیرکننده است و به قول بهرام بیضایی: «اتفاق خودش نمی‌‌افتد»، سینماست و هزار حرف و حدیث که باید با آن کنار آمد.

بی خداحافظی(احمد امینی)

احمد امینی با «بی خداحافظی» برای خیلی‌ها این تصور را ایجاد کرد که  این فیلم می‌تواند در گیشه فروش خوبی داشته باشد. حضور رضا صادقی و نخستین بازی‌اش در یک فیلم سینمایی آن هم در نقش نخست، باعث شد خیلی‌ها گمان کنند «بی خداحافظی» از شانس‌های اصلی فتح گیشه باشد. فیلم داستان سه جوان را روایت می‌‌کند که هر کدام برای رسیدن به هدفی از بندرعباس عازم تهران می‌شوند. فیلم احمد امینی در عید نوروز هم اکران شد تا دیگر کسی در موفقیت آن در گیشه شک نداشته باشد. اما برخلاف تصور منتقدان و تماشاگران، فیلم با بازی پگاه آهنگرانی، محمدرضا فروتن، شقایق فراهانی، کورش تهامی، هومن برق نورد، پیام دهکردی، ترلان پروانه و افشین هاشمی شکست خورد و با فروش 470 میلیون تومانی باگیشه خداحافظی کرد.

ازدواج صورتی(منوچهر مصیری)

موفقیت فیلم«دنیا» با بازی هدیه تهرانی، محمدرضا شریفی نیا، گوهر خیراندیش، الهام حمیدی و سروش گودرزی، منوچهر مصیری کارگردان را وسوسه کرد این تجربه را دوباره تکرار کند. وی در فیلم «ازدواج صورتی»  سراغ داستانی عشقی رفت و تهیه کننده هم برای آن سنگ تمام گذاشت تا بفروشد. فیلم داستان زندگی «آریان» دانشجوی معماری را روایت می‌کند که می‌خواهد با «دنیا»، همکلاسی‌اش ازدواج کند اما پول کافی ندارد و بیکار است. زنده یاد خسروشکیبایی و فاطمه گودرزی ایفای نقش‌‌های اصلی فیلم  را به عهده گرفتند. بهرام رادان هم که آن زمان در سینما تغییر مسیر داده و با فیلم‌های «گیلانه» رخشان بنی اعتماد و «شمعی در باد»  پوران درخشنده، مورد توجه منتقدان قرار گرفته بود، به صرافت افتاد یک فیلم تجاری پرفروش دیگر در کارنامه‌اش ثبت کند اما همه چیز برخلاف انتظار پیش رفت. «ازدواج صورتی»  با 115 میلیون تومان فروش در گیشه شکست خورد.

آل (بهرام بهرامیان)

فیلم ترسناک«آل» ساخته بهرام بهرامیان و به تهیه کنندگی زنده‌یاد علی معلم که تبلیغاتش از مرحله پیش تولید آغاز شده بود، در بدترین زمان ممکن اکران شد.آناهیتا نعمتی، مصطفی زمانی، همایون ارشادی و هنگامه حمیدزاده بازیگران فیلم بودند. فیلم داستان مهندس جوانی  است که از طرف هیئت ‌مدیره شرکت محل کارش، همراه زن باردار خود عازم یک مأموریت کاری در ایروان می‌‌شود. به تدریج روزهای آفتابی این زوج، جای خود را به روزهای تیره می‌دهد چون حوادثی در راه است. فیلم با وجود فیلمبرداری در ارمنستان و داستانی معمایی و جنایی نتوانست در گیشه موفق باشد و فقط 230 میلیون تومان فروخت.

نقاب(کاظم راست گفتار)

فیلم«نقاب» ساخته کاظم راست گفتار با بازی امین حیایی و پارسا پیروزفر، سارا خوئینی‌ها و گوهر خیراندیش، محمدرضا شریفی نیا  و زنده یاد ماه چهره خلیلی با یک سوژه جنجالی  و پس از چند سال توقیف، بهار سال 1386 به نمایش درآمد. فیلم درباره «کامران»است که در دبی رستوران دارد و طی یک تصادف با دختر زیبا و ثروتمندی به نام «نگار» آشنا می‌شود و با هم ازدواج می‌کنند. اما پس از ازدواج کم‌کم بدخلقی‌‌ها و ناسازگاری‌‌های کامران شروع می‌شود. فیلم ابتدا فروش خوبی داشت اما در میانه‌‌های اکران، نسخه غیرمجاز فیلم به بازار آمد و پس از گذشت مدتی اکران فیلم متوقف شد تا برخلاف انتظار «نقاب» با 280 میلیون تومان فروش در گیشه شکست سختی بخورد.

مزار شریف(حسن برزیده)

فیلم «مزار شریف» ساخته حسن برزیده با وجود دستمایه قرار دادن کشته شدن دیپلمات‌‌های ایرانی در افغانستان و حضور ستارگانی چون مسعود رایگان، مهتاب کرامتی، حسین یاری و عمار تفتی و همچنین بهره گیری از تکنیک‌های فیلمبرداری و جلوه‌های ویژه‌اش که مورد توجه منتقدان قرار گرفت اکرانش با مجموع 196 میلیون تومان در تهران به پایان رسید. فیلم روایتگر ماجرای حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزارشریف و کشته شدن دیپلمات‌های ایرانی است. «مزار شریف»که به لحاظ اقتصادی یک شکست کامل است، اکران خود را در شهرستان‌‌ها در همان 17 سینمایی که در اختیار داشت همچنان ادامه داد و 239 میلیون تومان فروش کرد.

نقش نگار(علی عطشانی)

علی عطشانی پس از فیلم‌های«تلفن همراه آقای رئیس جمهور»، «دموکراسی تو روز روشن» و «آقای الف»، در فیلم«نقش نگار» خواست با بازی ناصر ملک مطیعی یکی از سوپراستارها یپیش از انقلاب یک اتفاق بی‌سابقه را رقم بزند. وی تصور می‌‌کرد مردم برای دیدن ملک مطیعی بعد از سال‌‌ها بر پرده سینما حتما دست به جیب خواهند شد و فیلمش با فروش چند میلیاردی در زمره اتفاق‌های سال 94 قرار خواهد گرفت، اما نشد آنچه باید می‌‌شد. فیلم درباره پسری به نام«فرزاد»است که بدون هماهنگی پدرش قصد ازدواج با «نگار» را دارد. رضایت موقت پدر همه چیز را برای مراسم خواستگاری مهیا می‌‌کند اما گذشته نگار همه شرایط را دچار تغییر می‌‌کند. در ترکیب بازیگران قواعد فروش رعایت شده بود ناصر ملک مطیعی، بهرام رادان، آتیلا پسیانی، گوهر خیراندیش، الهه حصاری، سعید چنگیزیان و رضا ناجی گروه  مناسبی از بازیگران بودند تا بتوانند یک فیلم دست کم در جدول فروش سینما در باشگاه میلیاردی‌‌ها قرار دهند. اما پس از نزدیک به 50 روز از اکران، رقم فروش فیلم با احتساب تهران و شهرستان‌‌ها به 500میلیون تومان هم نرسید.

گل یخ (کیومرث پوراحمد)

فیلم‌‌های «لنگرگاه»،«بی بی‌چلچله»،«خواهران غریب» و «نوک برج» جزو آثار نسبتا پرفروش کارنامه کیومرث پوراحمد به شمار می‌روند. وی البته یک فیلم ناکام را نیز در کارنامه‌اش به یادگار دارد. وی« گل یخ» را بر اساس برداشتی آزاد از فیلم «سلطان قلب‌ها» ساخت. فیلم داستان «ترگل»را روایت می‌کند که زندگی خانوادگی خوبی ندارد و دلبسته«عباس» است، اما پدرش با ازدواج آن‌‌ها مخالفت می‌کند. ترگل از خانه می‌‌گریزد و با عباس ازدواج می‌کند. نوستالژی فیلم «سلطان قلب‌ها» و بازی محمدرضا گلزار ستاره بی‌رقیب آن سال‌‌ها و چهره‌هایی چون الناز شاکردوست، ویشکا آسایش، گوهر خیراندیش و همچنین حمیدرضاحامی به عنوان خواننده آهنگ‌های«من و گنجشک‌های خونه»  و«غم تنهایی» در فیلم، این گمان را نزد بسیاری تقویت کرد که آن را جزو پرفروش‌ترین‌های سال بدانند. برخلاف انتظار «گل یخ» گیشه خوبی نداشت و با 380 میلیون تومان فروش از گیشه خداحافظی کرد.

فوتبالیست‌ها(علی اکبر ثقفی)

در روزهای اوج پرسپولیس و علی پروین، علی اکبر ثقفی سراغ ساخت فیلم «فوتبالیست‌ها» رفت. حضور علی پروین، حمید استیلی، افشین پیروانی و دیگر بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس کافی بود تا این فیلم جزو شانس‌های رکوردشکنی در سینمای ایران باشد. فیلم داستان«حسن رفتاری» است که پس از مرگ پدر و مادرش در زلزله رودبار در یک مغازه پنچرگیری مشغول به کار می‌شود. «فوتبالیست‌ها» در حالی بود از حضور چهره‌های سینمایی همچون فاطمه گودرزی، جمشید اسماعیل خانی و سعید امیرسلیمانی بهره برده بود، با 36 میلیون تومان فروش در رتبه سی و یکم جدول فروش سال 81 قرار گرفت تا ناکام بزرگ گیشه سال باشد.

ملاقات با طوطی (علیرضا داوودنژاد)

علیرضا داوودنژاد در فیلم«ملاقات با طوطی» همه چیز را برای ساخت یک اثر پرفروش فراهم کرده بود. از داستان و سوژه جنجالی تا نقش آفرینی برخی از ستارگان سینما از جمله مهتاب کرامتی، ویشکا آسایش، محمدرضا فروتن، ایرج نوذری، میترا حجار، مرجان شیرمحمدی و ماهایا پطروسیان. از طرفی فیلم نیز مضمونی جنایی و حادثه‌ای داشت. «ملاقات با طوطی» داستان زنی را حکایت می‌‌کند که برای نجات شوهرش که براساس توطئه‌ای به زندان افتاده ‌است، تلاش می‌کند. فیلم به مذاق منتقدان و تماشاگران خوش نیامد و داوودنژاد نتوانست خاطره شیرین «مصائب شیرین» را تکرار کند و در گیشه شکست خورد و با فروش 194 میلیونی به رتبه‌ای بهتر از سیزدهم جدول سال 83 نرسید.

جایی برای زندگی(محمد بزرگ نیا)

بازی عزت ا… انتظامی، هدیه تهرانی و ‌هانیه توسلی در کنار پروداکشن ویژه فیلم باعث شد فیلم «جایی برای زندگی» به کارگردانی محمد بزرگ نیا  ازشانس‌‌های گیشه سال 84 باشد. فیلم داستان خانواده بزرگ «عیدی محمد»است که با شروع جنگ تحمیلی از هم می‌‌پاشد و املاک آن‌ها به اشغال نیروهای دشمن در می‌آید. نبرد نهایی و تلاش برای آزادسازی منطقه برای هر کدام از افراد خانواده سرنوشت جدیدی را رقم می‌زند، اما با نمایش 158 میلیونی«جایی برای زندگی» همه چیز برخلاف انتظار پیش رفت و هدیه تهرانی و دیگر ستارگان فیلم نتوانستند نجات بخش فیلم بزرگ نیا باشند. البته بازتاب‌‌های منفی فیلم در جشنواره فجر و مطبوعات هم در این شکست بی‌تاثیر نبود. چرا که کارگردان از نمایش فیلمش به طور ناقص در جشنواره گلایه داشت و «جایی برای زندگی» به صورت ناتمام و بدون پایان در جشنواره فجربه نمایش درآمد.

ادامه دارد…