1

سازه ای سوال برانگیز!

چندی پیش زیست‌شناسان حیات وحش یوتای آمریکا، وقتی سوار هلیکوپتر بودند تا یک سرشماری روتین از نوع گوسفند شاخ‌دراز منطقه را انجام دهند، متوجه چیز عجیبی شدند. یک ستون فلزی یکپارچه براق در نزدیکی یک تخته‌سنگ در این منطقه دور از دسترس قرار داشت و ارتفاع آن ۳ تا ۳.۵ متر تخمین زده می‌شد. با این اتفاق به سرعت یک ستون فلزی ساده در دل بیابان تبدیل به معمایی شد که تا مدتی طولانی بسیاری برای حل کردنش سرگرم می‌شوند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل ازخبرآنلاین، در بیابانی دورافتاده سازه‌ای غیرطبیعی پیدا می‌شود، سازه‌ای که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای تجاری تا سال ۲۰۱۵ آنجا نبوده است. ماجرا چیست؟

دوباره در فضای مجازی ماجرای پرطرفدار بیگانگان فضایی وسط کشیده می‌شود. آدم فضایی‌هایی که آمده‌اند ستونی فلزی را به دلیلی نامعلوم میان بیابانی برپا کرده‌اند و رفته‌اند! به هر حال ماجرای جذابی است. همه دوست دارند به اصل ماجرا پی ببرند. این مجسمه چطور از این مکان دورافتاده سردرآورده است؟

نمادی یادآور «اودیسه فضایی»

آن‌ها که سینما را دوست دارند با دیدنش ناخودآگاه صحنه‌ای از فیلم «۲۰۰۱: ادیسه‌ فضایی»‌ را به یاد می‌آورند. شاهکار استنلی کوبریک اواخر دهه ۶۰ میلادی به سینما عرضه شد و همانطور که از نامش برمی‌آید حماسه‌ای‌ علمی ‌تخیلی فضایی است. همین شباهت به آتش تنور هواداران فرضیه‌ دست داشتن بیگانگان فضایی در برپا کردن این مجسمه می‌دمد، هر چند که به خوبی می‌دانند تصویرهای فیلم زاده ذهن کوبریک و خیالی است.

حال که صحبت از هنرهای تجسمی و مجسمه‌ای مرموز است، بد نیست بدانید که سال ۱۹۶۸ فیلم استنلی کوبریک اسکار بهترین جلوه‌های ویژه بصری را از آن خود کرد و برای جایزه بهترین طراحی صحنه هم نامزد دریافت جایزه شد.

داستان فضایی‌ها را که کنار بگذاریم، می‌توان تصور کرد که یکی از میلیون‌ها بیننده فیلم «اودیسه فضایی» با الهام از اثر مورد علاقه‌اش دست به این کار زده است تا به این کارگردان فقید ادای احترام کرده باشد.

پای کدام هنرمند در میان است؟

صحبت از شباهت که باشد، در کارهای برخی از هنرمندان مینی‌مالیست می‌توان آثاری پر شباهتی به این مجسمه مرموز پیدا کرد. مشهورترین این افراد جان ‌مک‌کراکن، هنرمند آمریکایی است. مدیر گالری آثار مک‌کراکن درباره این آثار نظرهای ضد و نقیضی داده است. او در مصاحبه‌ای با گاردین گفته است که گمان نمی‌کند این اثر ربطی به آن مرحوم داشته باشد و در گفتگو با نیویورک‌تایمز خلاف این را گفته است.

آیا واقعا با کاری از مک‌کراکن طرف هستیم؟

پسر این هنرمند در این باره گفته است: پدرم یک‌بار من گفته بود که دوست دارد یکی از کارهایش را در نقطه‌ای دورافتاده در دل طبیعت جا بگذارم».

در این میان ادوارد روشی هنرمند سرشناس که سابقه دوستی با مک‌کراکن را دارد و با هنر او آشنا است، این اثر را کاری از او نمی‌داند.

جیمز هیوارد هنرمند معاصر نیز پس از دیدن مجسمه با اطمینان انتساب آن به ‌مک‌کراکن را رد می‌کند. او باور دارد که این سازه فلزی ماشینی است، اثر هنری نیست و به احتمال زیاد از همان شوخی‌های مجازی است که با دامن زدن به تئوری‌های توطئه و شایعات عامیانه دنبال جلب توجه است.

به هر صورت وقتی در یک نقطه دورافتاده با ستونی فلزی روبه‌رو می‌شویم که شباهتی غیرقابل انکار به آثار یک هنرمند دارد، باید او در فهرست قرار داد. هر چند که او در سال ۲۰۱۱ بر اثر تومور مغزی از دنیا رفته و احتمالا هیچگاه این ستون را در این مکان دورافتاده ندیده باشد.

زمان نصب مجسمه

پس از انتشار تصاویر فقط ۴۸ زمان لازم بود تا مردم مکان دقیق مجسمه را شناسایی و پیدا کنند. این در حالی بود که مقامات ایالتی می‌گفتند مکان اثر را اعلام نمی‌کنند تا مردم به خطر نیفتند. چرا که دورافتاده بودن این خطر را به وجود می‌آورد که مردم گم شوند و نتوانند راه برگشت را پیدا کنند.

البته که این خطرات و محدودیت‌ها باعث نشد تا مردم با استفاده از ابزارهای آنلاین مکان دقیق را پیدا نکنند و خیلی زود به آنجا رسیدند. یکی از نکات جالبی که در این بررسی مشخص شد زمان تقریبی نصب مجسمه بود. بر اساس تصاویر گوگل‌ارت سال ۲۰۱۵ خبری از این مجسمه نیست و در سال ۲۰۱۶ سروکله‌اش پیدا شده است.

هر چه هست، اکنون دیگر این ستون فلزی در بیابان‌های یوتا شهرت زیادی پیدا کرده، هر چند که هنوز مشخص نیست که از کجا آمده است.