1

جمعه سیاه

مهنازاصغری

این روزها هر روز صبح که بیدار می‌شویم، باید قبل از آنکه سری به صفحات مجازی بزنیم، دعا کنیم که خبری ناخوشایند در انتظارمان نباشد. هنوز چند روزی از خبر درگذشت چنگیز جلیلوند و کامبوزیا پرتوی نگذشته و قلم دیگر تاب ندارد که باز هم از کلمه مرحوم در کنار نام اسطوره‌ای دیگر استفاده کنیم. به قول محسن تنابنده «هر صبح وحشت روشن کردن موبایل و دیدن غمی تازه»

اینبار کرونا ناباورانه یکی دیگراز اهالی هنر این مرز و بوم را با خود برد. مردی از دیار تلویزیون و دنیای مهیج بازیگری، مدرسی خوش اخلاق و مهربان و به گفته بسیاری، هنرمندی بی‌نظیر…

استاد پرویز پورحسینی متولد سال ۱۳۲۰ بود و در کارنامه درخشان کاری‌اش بازی در بیش از ۱۰۰ فیلم، تئاتر و سریال و همکاری با کارگردان‌های سرشناسی همچون علی حاتمی، بهرام بیضایی، حمیدسمندریان، مسعودکیمیایی، احمدرضا درویش، داود میرباقری و کمال تبریزی ثبت شده است. اما صبح روز گذشته پرونده کاری او برای همیشه بسته شد. او از حدود دو هفته قبل به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بود و با نهایت اندوه بامداد روز گذشته هفتم آذرماه چشم از جهان فروبست.

هیچ‌گاه از یاد مخاطبان این سرزمین نخواهد رفت

به قول عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما «حضرت زکریای سریال مریم مقدس (ع)، میثم تمار سریال مختارنامه با آن صحنه ماندگارش در مسجد کوفه و بابا اسماعیل سریال بچه مهندس، هیچ‌گاه از یاد مخاطبان این سرزمین نخواهد رفت.»

شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران نیز با ابراز تاسف از «درگذشت هنرمندی شریف، پیشکسوت و بازیگری توانمند» در پیامی نوشت: اتفاقی بسیار تاسف‌انگیز و غمناک یکی از برترین چهره‌های هنر بازیگری معاصر کشورمان را از ما گرفت. پرویز پورحسینی عزیز هنرمند پیشکسوت و تکرار ناشدنی سینما، تئاتر و تلویزیون از میان ما رفت. انسانی بسیار بزرگ و شریف که بی‌تردید نامش در تاریخ پر افتخار هنر این مرز و بوم برای همیشه ثبت و ماندگار است.

این خبر بر تلخکامی‌های این روزهای اهالی هنر افزود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی درگذشت پرویز پورحسینی بازیگر پیشکسوت کشورمان را تسلیت گفت.در بخشی از متن پیام سیدعباس صالحی آمده بود: خبر درگذشت بازیگر مطرح عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون مرحوم پرویز پورحسینی بر تلخکامی‌های این روزهای اهالی هنر افزود.  یاد و خاطره هنرمند پیشکسوت، مجرب و با اخلاق سینمای ایران  ازذهن مردم هنردوست ایران فراموش نخواهد شد.

عمق غم در میان واژه‌‍‌ها

درکمتر از چند ساعت صفحات مجازی هنرمندان یکی پس از دیگری از پیام‌های تسلیت پر شد و در بسیاری از آنها واژه‌ها، عمق غم را به خوبی به تصویر می‌کشیدند.

احساس می‌کنم دوباره پدرم را از دست دادم

برزو ارجمند نوشت: «استاد من، مهربان جانم، نمی‌دانم چی بنویسم، ممنون از شما بابت تمام مهربانی‌ها، بابت تمام تعلیم‌ها، بابت رفاقت بی‌نظیرتان، بابت تلفن‌ها و مواظب بودن‌ها بعد از رفتن پدرم، یا شاید بهتر است بگویم بعد از رفتن رفیقتان، طنین صدای شما از کلاس دانشگاه تا همین چند هفته پیش توی گوشم است، هنوز درد رفتن کاکبوزیا پرتوی را حس می‌کنم. حالا رفتن شما. دروغ نیست اگر بگویم احساس می‌کنم دوباره پدرم را از دست داده‌ام. به خودم تسلیت می‌گویم، به خانواده محترمتان، به همکاران محترم در تئاتر و سینما و تلویزیون و صد البته مردم ایران و ممنونم از پورنگ عزیز که برایم از حالتان می‌نوشت. متاسفم که کنارتان نبودم.

یادتان همیشه با ما است

مهدی پاکدل نیز پستی در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: از شما بهتر نیست دیگر در دنیا. خاطراتی که از شما دارم صد تا کتاب می‌شود، یادتان همیشه با ما هست.

چه کنیم با اینهمه درد

شهره سلطانی هم اندوهبارانه تایپ کرد: ای وای عمو پرویز عزیزم. قرار بود این شرایط که تمام شود، دوباره بیایید خانه‌مان. خدایا… چه کنیم با اینهمه درد.

دلگیرترین جمعه ایران

فریبا کوثری هم اینگونه ناراحتی‌اش را به تصویر کشید: کاش هرکس که می‌رفت، تمام خاطراتش را هم با خودش می‌برد، مُردیم از بس رفتند و ما را گذاشتند. با یک چمدان خاطره، چمدانی که چفت هرزش به وزش بادی تلنگر می‌خورد و هر بار تا اعماق جانمان را می‌سوزاند. صبح امروز در دلگیرترین جمعه ایران پرویز پورحسینی بر اثر کرونا در گذشت. بدرود هنرمند مهربان با اخلاق.

سفرتان بخیر استاد همیشگی‌

شبنم قلی خانی هم گفت:  چگونه باور کنم سفرتان را؟ استاد عزیزم از روزهای نخستین دانشگاه تا اولین کارم یعنی فیلم مریم مقدس تا آخرین کارم که هنوز پخش نشده (سریال بیگانه‌ای با من است) همراهم بودید. بهترین پارتنر، بهترین معلم و بهترین انسانی که تابحال دیده بودم، براستی نقش زکریا فقط و فقط برازنده شما بود. چقدر غمگینم، چقدر دلشکسته ام و ناتوان در برابر از دست دادنتان، سفرتان بخیر استاد همیشگی‌ام.

همکاری که اتفاق نیفتاد

تهمینه میلانی هم نوشت: «چندسال پیش به ایشان عرض کردم: من ارادت ویژه‌ای به شما و متد بازیگری شما دارم. به متلک گفتند: از نقش‌های بزرگی که من را برای ایفای آنها دعوت کردید، معلوم است!

قرار بود در فیلم بعدی ما این اتفاق بیفتد و ما باهم همکاری کنیم.»

آناهیتا همتی هم ضمن ابراز تسلیت نوشت: در اوج دلشکستگی و غم و تاریکی روزگار می‌گذرانیم.

هفته سیاه… روزهای سیاه

لادن طباطبایی هم با چشمان خیس و بغضی در گلو، ویدئویی از خود منتشر کرد و در بخشی از آن می‌گفت: این فقدان‌ها برای منی که راه دور هستم، به نوع متفاوتی سنگین می‌گذرد. نمی‌دانم چطور این حسرت و افسوس و اوج ناامیدی را توضیح دهم که دیگر هرگز امکان ندارد بتوانم در محضر این آدم‌ها باشم.

او در بخشی از کپشن پست خود نوشته بود: هفته سیاه، روزهای سیاه… ده دفعه ضبط کردم و پاک کردم. شوکه شده بودم و گریه مجالم نمی‌داد، دائم نگرانم. حالم خراب است. دورم و دلم دست خودم نیست…

کارنامه‌ای درخشان

کرونا صبح جمعه باز هم کام ما را تلخ کرد و عزیزی دیگر را از ما گرفت. پرویز پورحسینی از هنرمندان خلاق، پیشکسوت و با اخلاق بود که نقش‌آفرینی او در آثار نمایشی مختلف، به‌ویژه سریال‌های تلویزیونی مورد علاقه مردم، نام و تصویرش را برای همیشه ماندگار کرده است. چهره مثبت و مهربان و باوقار او غالبا مناسب برای ایفای نقش‌های متین و آرام مناسب بود و همین هم باعث می‌شود که تا سال‌های سال یاد و خاطرش در قاب جادو برای مردم زنده بماند. او در 79 سال غمرش در بیش از 50 سریال تلویزیونی همچون شب دهم، «زهر کوی»، «امیرکبیر»، «روزی روزگاری»، «دومین انفجار»، «اتومبیل»، «تصویر یک رویا»، «بافته‌های رنج»، «روز ایپریت»، «حضرت مریم»، «همسفر»، «شب دهم»، «ملاصدرا»، «باران عشق» و «روزهای بیاد ماندنی» به ایفای نقش پرداخت. در کنار این کارها جاده قدیم (۱۳۹۶)، پشت دیوار سکوت (۱۳۹۵)، صدای منو می‌شنوید؟ (۱۳۹۵)، قاتل اهلی (۱۳۹۵)، صله سحر (۱۳۹۴)، دوران عاشقی (۱۳۹۳)، رستاخیز (۱۳۹۱)، سفر مرگ (۱۳۸۷)، خواب لیلا (۱۳۸۶)، جای او دیگر خالی نیست (۱۳۸۴)، مریم مقدس (۱۳۷۹)، کمیته مجازات (۱۳۷۷)، حرفه‌ای (۱۳۷۵)، فصل پنجم (۱۳۷۵)ریال شیخ مفید (۱۳۷۴) و عاشق فقیر (۱۳۷۴) ازجمله فیلم‌های سینمایی است که زنده یاد پورحسینی در آنها بازی کرده است. وی با درخشش خود در جشنواره فیلم فجر توانست کاندیدای بهترین بازیگر نقش مرد برای فیلم‌های «اوینار»و«طلسم» شود. او همچنین برای بازی خوب خود در فیلم «مریم مقدس» موفق به دریافت دیپلم افتخار از جشنواره فوق شد.

در آخر باید بگوئیم«بیگانه‌ای با من است»، به عنوان آخرین سریالی که زنده یاد پرویز پورحسینی در آن نقش آفرینی کرد، از شنبه ـ ۱۵ آذر ماه ـ جایگزین «از سرنوشت» می‌شود. تصویربرداری این سریال کمتر از یک ماه قبل به پایان رسیده بود و حالا پخش ان در این وانفسی شاید غنیمتی برای دوستداران زنده یاد پرویز پورحسینی باشد.