1

بازآفرینی 3 محله مشهد سند دار شد

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد از نهایی شدن و تصویب سه سند توسعه   محلات هدف بازآفرینی توسط دفاتر تسهیلگری مستقر در محلات خبر داد.

به گزارش صبح امروز، رمضانعلی فیضی با اشاره هفدهمین جلسه کارگروه مشترک تخصصی‌پژوهشی توانمندسازی، ساماندهی و بازآفرینی شهری شورا که برای بررسی گزارشات شهرداری و دفاتر تسهیلگری وکیل‌آباد و بهمن پیرامون اقدامات انجام گرفته و مشکلات پیش رو برگزار شده بود با بیان این مطلب گفت: توقع ما آن است دفاتر تسهیلگری محلات ظرف کمتر یا حداکثر یک سال پس از تاسیس و آغاز به کار خود به سند توسعه محله برسند. در حال‌حاضر دفاتر تسهیلگری محله‌های طرق، ۲۲ بهمن و رده به سند توسعه محله دست یافته و آن را تکمیل کرده اند. دفتر وکیل آباد نیز تا دو ماه آینده به سند نهایی دست پیدا می کند. البته با توجه به آن که اخیراً دو دفتر تسهیلگری جدید نیز در دو محله مشهد راه اندازی شده قاعدتاً کار تکمیل سندهای توسعه محلات هدف بازآفرینی تا سال آینده به طول می انجامد.

وی ادامه داد: در بررسی گزارش عملکرد دفتر تسهیلگری محله وکیل آباد اقدامات انجام شده تاکنون و برداشت‌هایی که از محله به انجام رسیده بیان و مورد بررسی قرار گرفت و مشکلات موجود مطرح و در خصوص آنها مشورت شد. در این محله نیازمند هماهنگی‌هایی در خصوص مفاد سند با طرح‌های پیرامون و محیطی محله از جمله طرح ساماندهی فعالیت‌های کال چهل‌بازه که در مجاورت دو ضلع این محله در حال انجام است هستیم. ضمن اینکه در خصوص مسائل و مشکلات مالکیتی و هماهنگی‌های مورد نیاز با مالکین در منطقه برای اجرای طرح‌های پیشنهادی و تسهیل در تهیه سند توسعه محله و پیشبرد آن باید اقدامات فوری صورت بگیرد.

به گفته فیضی در این جلسه گزارش دفتر تسهیلگری محله ۲۲ بهمن نیز به بحث گذاشته شد. البته سند توسعه محله این دفتر تحویل شده و در سازمان بازآفرینی در حال مطالعه و بررسی قرار دارد. اولویت‌های امور اجرایی از نظر شهروندان و ساکنان محلات هم توسط دفاتر تسهیلگری احصا شده که در جلسه مطرح شد.

وی یادآور شد: روال کار تایید و اجرایی شدن اسناد توسعه محلات بدین گونه است که پس از تهیه سند در دفتر تسهیلگری، سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد نسبت به انجام کارشناسی‌های لازم روی سند اقدام کرده و سپس این سند برای تایید نهایی و اجرایی شدن به ستاد بازآفرینی پایدار شهری شهرستان مشهد زیر نظر فرماندار ارسال خواهد شد. پس از تایید در این ستاد، شرح وظایف اجرایی بین ۳۰ دستگاه دارای مسئولیت در این ستاد تنظیم شده و زیر نظر فرماندهی واحد ستاد که فرماندار شهرستان می باشد اقدامات اجرایی آغاز می‌شود.

مسیر احیا و بازآفرینی طی شود

هم چنین معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: ما نباید فکر کنیم که اقتصاد ساخت در تخریب است، باید به نقطه ای دست پیدا کنیم که برخی از آثار ارزشمند توجیه پذیری لازم را برای مالکان داشته باشد که مسیر احیا و بازآفرینی طی شود.

محمدرضا حسین نژاد در دومین جلسه کمیته بازآفرینی بافت ها و ابنیه تاریخی، اظهار کرد: شورای اسلامی شهر در راستای احیای بافت های تاریخی و مسائل مرتبط با بازآفرینی ابنیه های تاریخی، مصوبه ای را تصویب کرد که بر اساس آن موضوعات مرتبط در این کمیته مورد بحث قرار گیرد.
وی افزود: در این جلسه موضوعات مختلف اعم از تعیین و تکلیف برخورد با جداره سازی مطرح شد و پیشنهاد ما این بود که این موارد در قالب طرح های مطالعه شده و مصوب در آلبوم بودجه لحاظ شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد بیان کرد: در بحث احیای خانه های تاریخی باید طوری با مالکان برخورد کنیم که موضوعات اقتصادی آن حل شده باشد و انتفاعی برای آن ها به وجود آورد که نسبت به بازآفرینی بافت های خود رغبت پیدا کنند.
حسین نژاد تاکید کرد: تلاش ما این بوده که با حضور اعضای فنی در این جلسه طرحی را تهیه کنیم که علاوه بر احیا و بازآفرینی آثار تاریخی، جنبه انتفاعی نیز رعایت شود.
وی در رابطه با چشم انداز بلندمدت شهرداری برای بازآفرینی بافت های تاریخی، ادامه داد: ما نباید فکر کنیم که اقتصاد ساخت در تخریب است، باید به نقطه ای دست پیدا کنیم که برخی از آثار ارزشمند توجیه پذیری لازم را برای مالکان داشته باشد که مسیر احیا و بازآفرینی طی شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در جلسه قبلی این کمیته موارد مهمی در خصوص بافت های مرتبط با سازمان میراث فرهنگی را مورد بررسی قرار دادیم و از این سازمان درخواست داریم که هر چه سریع تر مصوبه کمیته فنی میراث را برای ادامه کار ارائه کند.