1

شورای نگهبان حواسش را جمع کند

نیلوفر مولایی

محمد غرضی، کاندیدای انتخابات سال ۹۲ می گوید: اصلاح طلبان نشان می دهند که به مفاهیم آمریکایی نزدیک هستند و اصولگرایان نشان می دهند که مبارز مفاهیم آمریکایی هستند. هر دو برای جذب طرفدار در داخل این کار را می کنند، یعنی به خارج کاری ندارند.

محمد غرضی که می گوید در دهه ۶۰ کاندیدای کسب کرسی نخست‌وزیری بوده و سال۹۲ رقیب حسن روحانی برای کسب ریاست جمهوری، در گفت و گویی با خبرآنلاین از آن روزهای انتخابات گفت.وقتی صحبت تاثیرگذاری انتخابات آمریکا بر انتخابات ایران مطرح شد غرضی معتقد بود باید واقع بین بود. او معتقد است هر شعاری که از سوی احزاب و جناح‌های دو طرف درباره روابط و تعامل خارجی می‌دهند برای جلب رضایت داخلی است.

خبرآنلاین نوشت: غرضی تاکید دارد عقبه اجتماعی چپ و راست از دست رفته است، او که عزم کاندیداتوری دوباره را کرده است درباره طرح محدود کردن سن کاندیداهای ریاست جمهوری هم حرف زد.

در ادامه مشروح این گپ و گفت را می‌خوانید:

*نظرتان در مورد تاثیر نتایج این انتخابات بر تصمیمات دولت و انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

تقریبا ظرف این ۴۰ سال طیف اصلاح طلب و طیف اصولگرا امتحان خود را پس داده بودند و کم کم عقبه اجتماعی خودشان را از دست داده بودند و در انتخابات مجلس فعلی تعداد مشارکت مردم خیلی پایین بود. الان باز موقعیتی پیدا می شود که طرفداران امریکا به جنب و جوش بیفتند و اصولگرایان به جنب و جوش مجدد بیفتند و یک موقعیتی برای اینکه جامعه ای داشته باشند به دست می آورند. اینکه تا چقدر به کشورداری منجر شود، اتفاقی نمی افتد، یعنی در کشورداری که مشکلات وسیع مردم مطرح است نمی تواند تاثیرگذاری خاصی داشته باشد.

در دوران جنگ هیچ خبری از اصولگرا و اصلاح طلب نبود

*آقای غرضی! برخی یک نگاه بدبینانه به بحث روابط خارجی دارند و به نوعی تعامل با دیگر کشورها را نمی پسندند. به نظر شما آیا اساسا تعامل با جهان منافاتی با خوداتکایی و … دارد؟

این دو وجه یک قضیه است. اصلاح طلبان نشان می دهند که مثلا به مفاهیم امریکایی نزدیک هستند و اصولگرایان نشان می دهند که مبارز مفاهیم امریکایی هستند. هر دو برای جذب طرفدار در داخل این کار را می کنند، یعنی به خارج کاری ندارند. در جنگ ۸ ساله مردم چقدر گرفتاری پیدا کردند و از سر گذراندند، اما از اصلاح طلب و اصولگرا هیچ خبری در جریان جنگ نبود، یا کسی به خاطر اصلاح طلبی و اصولگرایی شهید نشد و هرکسی که شهید شد به خاطر انقلاب بود. می خواهم بگویم که احزاب و گروه ها تمامی تصمیماتشان بر این است که قدرت سیاسی داخل را حفظ کنند و رقیب را از میدان بیرون کنند، لذا در روابط خارجی هم حواسشان جمع جریان داخلی است و کمتر به روابط خارجی توجه می کنند. این تعاریفی که در سطح جهانی مطرح می شود در اتاق های در بسته گروه ها و احزاب فرع بر قدرت سیاسی داخلی است.

انشالله شورای نگهبان حواسش جمع است

*در انتخابات امریکا بایدن که حدودا ۷۸ ساله است،  رئیس جمهور شد. الان مجلس دارد یک طرحی می دهد که رده سنی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری حداقل سن ۴۵ سال و حداکثر سن ۷۰ سال باشد. نظر شما درباره این طرح چیست؟

شما بایدن ۷۸ ساله را گفتید و من پیرمحمد ۹۳ ساله را می گویم. این بحث مفصل در مجلس خبرگان قانون اساسی در سال ۵۹ به میان آمد و حاصل قضیه این بود که رئیس جمهور باید عقبه اجتماعی داشته باشد تا بتواند خدمت کند، اگر عقبه حزبی و گروهی و .. داشته باشد به حزب و گروه خودش خدمت می کند و این ۵ مدیر ۸ ساله که ۴۰ سال خدمت کردند، همه شان به گروه و حزب وصل بودند و آن اصل قانون اساسی که کسی که می خواهد رئیس جمهور باشد باید عقبه اجتماعی داشته باشد تا بتواند خدمت کند، حاصل نشد. الان که این دو گروه در داخل کشور گرفتار شده اند، مجلس قبلی یک طرح دخالت در انتخابات می داد و مجلس فعلی طرحی دیگر می دهد. انشالله که حواس شورای نگهبان جمع است چون این پیشنهادها به نفع گروه و احزاب است و به نفع انقلاب و ایران نیست و این تجربه ۴۰ سال گذشته جلوی چشم شورای نگهبان است. اختیارات شورای نگهبان درمورد انتخابات احراز شده است و هر گروهی می خواهد این اختیارات را کمرنگ یا سلب کند، پس باید ببینیم که نظر شورای نگهبان چیست.

اصولگرایان تمام حاکمیت و دولت و مجلس و قوای قضاییه را می خواهند

*ما انتخابات ۱۴۰۰ را پیش رو داریم و تحلیل های مختلفی درباره دولت آینده و انتخابات می شود. با توجه به انتخابات ۹۸ و روی کار  آمدن یک مجلس یکدست اصولگرا به نظر شما سهم اصولگرایان در دولت بعد چیست؟ یعنی آیا دولت سیزدهم به یک اصولگرا می رسد؟

اصولگرایان تمام حاکمیت، دولت، مجلس و قوای قضاییه را می خواهند، کما اینکه اصلاح طلبان نیز همینگونه هستند، منتهی با هم تعامل می کنند، یعنی بخش های مختلف را به هم واگذار می کنند و در یک چیزی شریک هستند: زیر زندگی و زیر معیشت برای مردم؛ یعنی آنها در این شراکت دارند و بقیه را بین هم تقسیم می کنند. شما ببینید از این ۵ هزار اولاد مدیران اصلاح طلب و اصولگرا که در امریکا هستند چگونه امتیازات را بین خودشان تقسیم کرده اند و اصلا مشخص نیست که او پسر یک اصولگرا است یا پسر یک اصلاح طلب. شما کشور را مقداری سیاسی می بینید و من بیشتر آن را اداری می دانم. آنها در بالا دعوای زرگری راه می اندازند و در زیر منافع را تقسیم می کنند.

مدیران احمدی نژاد یا زندان هستند یا خارج از کشور

*پس به نظر شما دولت بعدی را یک جورایی تعاملی تمام می کنند؟

بله مثل همین دولت فعلی. این دولت اصلاح طلب است ولی تعاملی ادامه پیدا کرد. دولت قبلی هم همین طور بود، آقای احمدی نژاد با بوق و کرنا گفت که نفت را به سفره مردم می آوریم و مدیرانی که انتخاب کرد الان یا در زندان هستند یا به خارج از کشور رفته اند.

اعلام کاندیداتوری در ۱۴۰۰

*آقای غرضی شما قصد کاندیداتوری در انتخابات دارید؟

من همیشه به عنوان یک سرباز آماده خدمت گذاری هستم.شاید شما نسل جوان مطلع نشده باشید که مثلا من در سال ۵۹ و ۶۰ توسط حضرت امام چندین مرتبه به عنوان نخست وزیر معرفی شدم و احزاب و گروه ها مخالف بودند.ما روش اداری کشور را بر اساس ترجیح حقوق عامه بر حقوق خاصه انجام می دهیم و می توانیم تمامی این شخصیت های زیرآب را با روش های اداری درست کشور از بین ببریم. من از ثروت کشور و محل های رانت خواری و سیستم های سیاسی اعتبار از دست داده مطلع هستم و اگر توفیقی باشد در خدمت گذاری حاضر هستم. خیلی طول نمی کشد که کشور در راستای توسعه سیاسی و اقتصادی و اعتقادی قرار بگیرد.

شورای نگهبان کار خودش را بکند من هم کار خودم را می‌کنم

*فکر می کنید از سد شورای نگهبان عبور می کنید؟

یکدفعه شورای نگهبان من را تایید کرد و دفعه دوم جواب ندادند و من به عزیزان گفتم که شما کار خودتان را بکنید و ما هم کار خودمان را می کنیم. بالاخره زمانی که در دهه ۲۰ و ۳۰ ۴۰ و ۵۰ و جنگ بود ما سربازی کردیم و خدایی نکرده عضو گروه یا حزب خاصی نبودیم و الان هم به همین صورت است و هرطور که شورای نگهبان صلاح بداند کار خودش را می کند و ما هم کار خودمان را می کنیم.

*پیش بینی شما از مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

مردم بخاطر اینکه امریکا طرف ملت ایران است حواسشان جمع است. اگر نیش امریکا از این تحریم هایی که وجود دارد برداشته شود یک وجهی داریم، ولی اگر نیش برداشته نشود مردم کشور را بیشتر از احزاب و گروه ها دوست دارند و معمولا حرف اصلی آنها طرفهای بیرونی برای حفظ استقلال کشور است و با جریانات داخلی هم درگیر هستند.

*یعنی ما نرخ مشارکت ۹۸ را در ۱۴۰۰ می بینیم یا بیشتر خواهد بود یا کمتر می شود؟

چون انتخابات ریاست جمهوری است از خدا می خواهم که مردم  شرکت کنند اما اگر کاندیداهایشان مورد قبول نبود عکس العمل مردم به خارجی تند و تیز باشد تا خارجی فکر نکند  که کشور بی صاحب است و می تواند موقعیتی پیدا کند تا حقوق عامه را بیشتر تضعیف کند.

*پیش بینی شما چیست؟

اصل مطلب بر دعا است، اینکه من چیزی بخواهم یک خواست شخصی است و پیش بینی بنده هم خواست شخصی است. من خدایی نکرده انتظاری از دیگران ندارم،فقط دلم می خواهد که کشور حفظ شود ولی قدرت سیاسی به مردم نزدیک شود. من دوست دارم که جمعیت زیادی پای صندوق های رأی بیایند اما صورت ظاهر آن، این را نشان نمی دهد.