1

در خراسان رضوی ۱۷۰۰ کارشناس رسمی دادگستری داریم

مهناز اصغری

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی یکی از قطب‌های علمی، فنی وکارشناسی کشور است و حدود ۱۷۰۰ کارشناس رسمی دادگستری در ۶۱ رشته تخصصی مشغول به کار هستند.
رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری خراسان رضوی به مناسبت اول آبانماه که روز کارشناس نامگذاری شده است، گفت: استان خراسان رضوی یکی از قطب‌های علمی وکارشناسی در حوزه حقوق است و در این استان حدود ۱۷۰۰ کارشناس رسمی دادگستری داریم.
محمود دلپسند بیان کرد: موضوع کارشناسی در واقع ریشه تاریخی در خلقت انسان و تشکیل جوامع دارد و نیاز به کاردان برای رسیدگی به موضوعات در تشکل‌های اجتماعی و ساختارهای اداری جهت نظام‌مند بودن بوده است.
دلپسند با اشاره به اولین سابقه کار کارشناسان رسمی دادگستری ادامه داد: اولین سابقه کار کارشناسان رسمی دادگستری به ۸۱ سال قبل برمی‌گردد که قوه قضائیه در درون تشکیلات خود چنین واحدی را تاسیس کرده و هرجا که نیاز به اظهار نظر کارشناسانه بوده، به آنها رجوع می‌کرده است. این روال به مرور به سمتی رفت که کانون کارشناسان به عنوان یک نهاد مستقل اجتماعی به کار خود ادامه دهد.
وی با اشاره به موضوع استقلال کارشناسان دادگستری افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی موضوع استقلال کانون کارشناسان در زمان شهید بهشتی اتفاق افتاد و با تشکیل کانون کارشناسان دادگستری و استقرار کانون استانها؛ در سال ۸۱ عملا کانون به عنوان نهاد غیر سیاسی و غیر دولتی در کنار دستگاه قضایی و دستگاه‌های دولتی با هدف کشف حقیقت و گسترش عدالت در سراسر کشور کار خود را آغاز نمود.
حدود ۱۷۰۰ کارشناس رسمی دادگستری در خراسان رضوی مشغول به کار داریم
رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری خراسان رضوی همچنین مطرح کرد: استان خراسان رضوی یکی از قطب‌های علمی، فنی وکارشناسی کشور است و حدود ۱۷۰۰ کارشناس رسمی دادگستری در ۶۱ رشته تخصصی مشغول به کار هستند.
دلپسند با اشاره به تعداد کارآموزان استان بیان کرد: حدود ۴۰۰ نفر کارآموز در این حوزه داریم که تا پایان سال به ما اضافه خواهند شد و تا پایان سال دو هزار کارشناس رسمی دادگستری خواهیم داشت
دلپسند ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی جامعه که حوزه علوم و فنون تخصصی‌تر شده است، لزوم موارد کارشناسی بیشتر احساس می‌شود و کار همکاران ما در این حوزه این است که موضوعات مجهول را شکافته و حقیقت را به دستگاه‌های اجرایی و قضایی ارائه دهند تا حق به حقدار رسد و این کانون به عنوان یک بازوی رسمی در تصمیم گیری‌های درست دستگاه‌های اجرایی حائز اهمیت بوده و عمل کند.
وی تصریح کرد: در هر قرارداد و حوزه‌ای اعم از مسائل شامل ضرر و زیان‌های ناشی از تصادفات، ارزیابی، املاک، ساختمان‌ها، اراضی و… و حتی در حوزه‌های قضایی، کارشناس متخصص وجود دارد و در خدمت مردم هستیم. همچنین امیدواریم فرهنگ استفاده از کارشناسی روز به روز در جامعه توسعه پیدا کند تا مردم به حقوق خود برسند.
رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری ادامه داد: لازم به توضیح است برای اینکه بتوانیم تقسیم‌بندی صحیحی در سطح استان داشته باشیم و هم‌پوشانی کاملی در سطح استان داشته باشیم، استان خراسان رضوی را به ۹ منطقه جغرافیایی تقسیم کرده‌ایم که در این مناطق، کارشناسان ما هم‌پوشانی لازم را دارند و اگر در منطقه‌ای کارشناسان کمتر بود یا موفق نشوند در فاصله زمانی مشخص انجام وظیفه کنند، دیگر همکاران در شهرستان‌های مجاور مکلف هستند در اسرع وقت خدمت‌رسانی کنند.
وی با اشاره به سامانه ثنا تصریح کرد: با وجود سامانه ثنا عمدتا ارتباطات دستگاه قضایی هم به لحاظ سرعت کار و هم به لحاظ ارتباطات اداری با خود کارشناسان ساماندهی می‌شود و مردم شهرستان‌ها نیز می‌توانند به این سامانه رجوع کنند و امیدواریم این سامانه با سرعت مطلوب‌تری در جهت بهبود حرکت کند.
به منظور رسیدگی به تخلفات در کانون دادسرای انتظامی داریم
رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری خراسان رضوی در پاسخ به سوال تخلفات احتمالی کارشناسان کانون مطرح کرد: در هر جامعه‌ای ممکن است معدود افرادی از خط قرمز عبور کنند. برای رسیدگی به این موضوع در کانون؛ پیش بینی‌های لازم صورت گرفته است که به همین منظور ما در کانون دادسرای انتظامی داریم و در دادگاه‌های انتظامی تخلفات کارشناسان با رجوع شخص و درخواست او به هیات مدیره کانون رسیدگی خواهیم کرد و پرسش و پاسخ از طرفین به عمل خواهد آمد و نهایتا در صورت تایید به دادستانی فرستاده خواهد شد.
دلپسند ادامه داد: سرانجام در دادستانی حکم بررسی شده که یا تبرئه شده و یا کیفرخواست صادر میشود و نهایتا در دادگاه انتظامی کانون با حضور نماینده ریاست محترم دادگستری، نماینده قوه قضائیه و نماینده هیات مدیره مسائل و شکایات بررسی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در مسائل کارشناسی ممکن است همیشه یکنفر احساس کند حق او ضایع شده است، خاطر نشان کرد: به هر شکل این چهارچوب‌ها رعایت می‌شود. کارشناسان تفاوت عمده‌ای با وکلا دارند. وکلا از یکنفر حمایت می‌کنند اما ما همکار قاضی و دستگاه قضاوت هستیم و موضوعی که برای دو طرف مجهول است را کشف کرده و ارائه می‌دهیم.
دلپسند با بیان اینکه اگر تخلفی از سمت کارشناسان صورت بگیرد، برای صیانت از جامعه کارشناسان تا مرحله حذف کارشناس پیش خواهیم رفت، اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است که مردم باید بدانند برای انتخاب کارشناس حتما به کانون کارشناسان رجوع کنند و به طور مستقیم با کارشناسان ارتباط برقرار نکنند . چراکه یک کارشناس ممکن است دو سال قبل کارشناس بوده و در حال حاضر در سیستم ما پروانه کارشناسی او تمدید نشده باشد زیرا که این پروانه‌ها هر دو سال یکبار تمدید می‌شود .
وی افزود: ما گزارش کارشناسان کانون را ما می‌بینیم و در سیستم نیز اصالت او از نظر کارشناسی تایید می‌شود و هر زمان به مشکلی بربخورند، ما از مردم حمایت می‌کنیم. اما استفاده مستقیم از کارشناسان اصل اعتماد را خدشه‌دار خواهد کرد و بهتر است از طریق دادگستری یا کانون کارشناسان، کارشناس بگیرند .