1

خبرهای داغ از بازار قرمز گوشت

در حالی که روزهای گذشته قیمت هرکیلو شقه گوسفندی در سطح شهر تهران به بیش از ۱۴۰ هزار تومان رسیده بود، روزگذشته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش ۶ تا ۷ هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی خبر داد.

علی اصغر ملکی با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفندی روندی کاهشی دارد، گفت: ( ۵ آبان) قیمت گوشت گوسفندی نسبت به روزهای قبل ۶ تا ۷۰۰۰ تومان کاهش داشته است و در حال حاضر مغازه دار هرکیلو شقه گوسفندی بدون دنبه را ۱۲۰ هزارتومان خریداری و با ۱۰ درصد سود با قیمت حدود ۱۳۲ هزار تومان به مصرف کنندگان عرضه می کند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل گرانی گوشت افزایش قیمت نهاده های دامی است که هزینه تولید را برای دامداران بالا می برد و آنها نیز مجبور هستند قیمت دام هایشان را بالا ببرند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اضافه کرد: قاچاق دام نیز از دلایل دیگر گرانی گوشت در روزهای اخیر بود. افرادی از عراق به مناطق مرزی ایران می آمدند و دام خریداری می کردند و به دلیل اینکه خرید آنها با دلار بود فروشندگان تمایل بیشتری برای فروش دام به آنها داشتند که خوشبختانه امروز مطلع شدیم  با آنها برخورد شده است و دیگر خریداری در مناطق مرزی دیده نمی شود.

ملکی افزایش تقاضای گوشت در روزهای اخیر را یکی دیگر از دلایل گرانی گوشت دانست و گفت: معمولا در ابتدای ماه خرید گوشت بیشتر می شود و همین افزایش تقاضای خرید هم باعث شد که قیمت گوشت افزایش یابد. البته در روزهای آینده خرید گوشت کمتر خواهد شد و با توجه به تعطیلی  رستوران و…  وبه طور کل کاهش تقاضای گوشت قیمت ها مجددا کاهش می یابد.

قاچاق دام زنده به افزایش قیمت گوشت قرمز دامن زده است

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از تشدید بازرسی از انبارها از سوی این سازمان و تفویض بازرسی از خرده‌فروشی‌ها به اتاق‌های اصناف خبر داد و درباره دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز، گفت: گوشت قرمز تاکنون قیمت گذاری نشده و تابع عرضه و تقاضا است، البته در برخی استان‌ها مطلع شدیم که از خروج دام زنده جلوگیری شده که این بحث به افزایش قیمت گوشت قرمز دامن زده است.

ایسنا نوشت:  عباس تابش روزگذشته در حاشیه جلسه سامانه جامع انبارها در جمع خبرنگاران، با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر تشدید بازرسی‌ها، گفت: در این زمینه موضوع هوشمند سازی و هدفمندسازی بازرسی‌ها در دستور کار سازمان حمایت قرار گرفته است. سه موضوع در حال حاضر در دست پیگیری است. اول اینکه تفاهمات اولیه با اتاق اصناف انجام شده تا به استناد قانون نظام صنفی خودکنترلی اتاق‌های اصناف بر کسبه و خرده فروشی در دستور کار آن‌ها قرار گیرد و برای هدفمندسازی فعالیت‌های سازمان حمایت، بازرسی‌های ما به استفاده از سامانه‌ها و حلقه‌های قبل از خرده فروشی در مبادی تولید، انبارهای بزرگ و پرتردد، عمده فروشی‌ها، بنکداری‌ها و فروشگاه‌های زنجبره‌ای مترکز شود.

وی افزود: در این راستا همه بازرسان سازمان حمایت از روز شنبه به سخت افزار لازم تجهیز می‌شوند تا به حساب کاربری انبارهایی که سامانه انبار می‌گوید به لحاظ ورودی و خروجی کالا شفافیت لازم را ندارد  مراجعه کنند. این سخت افزار به بازرسان اجازه می‌دهد به صورت آنلاین حساب کاربری انبارها را کنترل کند و در صورت بروز تخلف پرونده از طریق سامانه سیمبا به صورت آنلاین له تعزیرات ارسال خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر حدود ۵۲۰ هزار مرکز نگهداری کالا در سامانه انبار ثبت شده است. بر اساس بارنامه‌هایی که از سامانه راهداری به سازمان حمایت می‌رسد، مراکز پرتردد شناسایی و بر اساس حساب کاربری این انبارها میزان ورودی و خروجی این انبارها شفاف می‌شود. بنابراین بازرسان می‌توانند به صورت هدفمند به انبارهایی که شفافیت لازم را ندارند مراجعه کنند. در صورت بروز تخلف هم پرونده به تعزیرات ارسال می‌شود.

تابش در ادامه درباره افزایش ۳۰ درصدی قیمت گوشت قرمز گفت: گوشت قرمز تاکنون قیمت گذاری نشده و تابع عرضه و تقاضا است. البته در برخی استان‌ها مطلع شدیم که از خروج دام زنده جلوگیری شده که این بحث به افزایش قیمت گوشت قرمز دامن زده است.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا با وجود مشکل واحدهای تولیدی در تامین روغن، مقدار زیادی روغن در گمرکات دپو شده، تصریح کرد: مشکلات تامین روغن خام به دلیل مشکلات تامین ارز بوده و بخشی از روغن در حال حاضر در گمرکات موجود است. ستاد تنظیم بازار جدید بانک مرکزی در تامین این محموله‌ها را مد نظر قرار داده و امیدواریم هر چه زودتر ارز تامین شود.

تابش همچنین درباره افزایش قیمت برنج گفت: در حال حاضر کالاهای اساسی به صورت اعتباری هم ترخیص می‌شود و امیدواریم با رفع ممنوعیت واردات برنج به کشور قیمت تعدیل شود.

فروش گوشت گوساله بیش از ۱۴۰ هزار تومان گرانفروشی است

همچنین معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت از عرضه گوشت گوساله از طریق میادین میوه و تره بار از روز شنبه به قیمت ۱۰۹ تا ۱۱۴ هزار تومان خبر داد و گفت: قیمت مناسب برای عرضه گوشت گوساله بر اساس نوع گوشت بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است و بیش از این قیمت گران فروشی محسوب می شود.

سید احمد مقدسی، رئیس کانون انجمن صنفی گاوداران ایران، عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت و افشین صدر دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک کشور روز یکشنبه با حضور در برنامه ۱۸:۳۰ شبکه خبر علل افزایش قیمت گوشت قرمز را تشریح کردند.

عباس قبادی قیمت تمام شده تولید گوشت قرمز گوساله را حدود ۹۹ هزار تومان عنوان کرد و گفت: در نقاط مختلف کشور قیمت عرضه گوشت قرمز برای مصرف کننده متفاوت است.  پیگیری‌های لازم برای توزیع گوشت از طریق میادین میوه و تره بار انجام خواهد شد تا از روز شنبه گوشت قرمز در این میادین با قیمت تمام شده به علاوه ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان سود توزیع شود.

وی همچنین وضعیت تولید گوشت قرمز را مساعد توصیف کرد و گفت: برای تنظیم بازار گوشت قرمز مقرر شده بود که توزیع گوشت قرمز در میادین میوه و تره بار شهرداری انجام شود به این ترتیب که میادین مکان هایی را برای توزیع گوشت قرمز در اختیار توزیع کننده با اجاره بهای پایین و یا به صورت رایگان قرار دهند که ظاهرا این موضوع مورد استقبال توزیع کنندگان گوشت قرمز قرار نگرفته است.

به گفته قبادی با توافقی که بین شرکت پشتیبانی امور دام و تولید کنندگان  دام سنگین انجام شده است مقرر شد تا این شرکت ذخایر استراتژیک خود را از تولیدات داخلی خریداری و تامین کند و همچنین  دام خریداری و کشتار کند تا در میادین میوه و تره بار برای عرضه توزیع شود.

وی با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز مشمول قیمت گذاری نیست، تصریح کرد: وزارت جهاد اعتقادی به قیمت گذاری این محصول ندارد. در حال حاضر قیمت مناسب برای عرضه گوشت گوساله بر اساس نوع گوشت بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است و بیش از این قیمت گران فروشی محسوب می  شود.

افشین صدر دادرس – مدیر عامل اتحادیه دام سبک کشور – هم طی تماس تلفنی با این برنامه گفت: قیمت تمام شده گوشت گوسفندی برای تولید کننده در تهران بین ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان و میانگین کشور حدود ۵۱ هزار تومان است. قیمت کشتار دام درب کشتارگاه ۱۰۵ هزار تومان است که با احتساب ۱۰ درصد خرده فروشان گوشت گوسفندی باید حدود ۱۲۸ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

این درحالی است که مقدسی، رئیس کانون انجمن صنفی گاوداران ایران، قیمت دام زنده سنگین (گوساله) در میانگین کشوری را حدود ۳۸ هزار تومان عنوان کرد و گفت: قیمت گوشت تابع نرخ ارز است که متاسفانه بانک مرکزی نتوانسته از ابتدای امسال بیش از ۵۴ درصد از ارز مورد نیاز نهاده‌های دامی را تامین کند و به همین دلیل، دامداران نهاده‌ها را در بازار آزاد تهیه می‌کنند لذا قیمت گوشت برای دامدار بسیار بالا رفته است. البته قیمت هر کیلو گوشت بدون استخوان گوساله باید ۹۹ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد که در این قیمت ده درصد سود خرده فروشان محاسبه شده است.

وی افزود: بخش اعظم واردات گوشت در سال گذشته با ارز ۴۲۰۰ تومان بود که الان این ارز قطع شده و امروز ارز نیمایی دارد، دولت اگر بخواهد گوشت یخی از خارج از کشور وارد کند امروز کیلویی ۱۳۰ هزار تومان برای او تمام می‌شود و ما بارها به دولت اعلام کردیم که حاضریم با ۱۰ درصد قیمت کمتر که گوشت برزیلی یخی وارد کشور می‌کند، گوشت گرم درجه یک به مردم ارائه کنیم.