1

اجرای پروژه های ترافیکی در شهر یک الزام است

علی نژاد

شهردار مشهد اجرای طرح های ترافیکی را بر اساس وضعیت جمعیتی شهر و همچنین طرح جامع حمل و نقل و اسناد بالا دستی، یک الزام دانست.

به گزارش صبح امروز محمد رضا کلائی در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه تقاطع غیر همسطح خلیج فارس که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر، رئیس پلیس راهور استان و معاونان شهردار برگزار شد، با طرح این مسائل که برای برخی احداث این حجم تقاطع غیر همسطح و پل مورد سوال است و برای برخی دیگر و این سوال مطرح می شود که چرا پیاده محوری مورد توجه قرارگرفته است؟ گفت: مدیریت شهری پروژه های حوزه حمل و نقل و ترافیک را براساس مطالعات طرح جامع حمل و نقل و اسناد بالادستی برنامه ریزی، اولویت بندی و اجرا می کند.
وی با بیان اینکه نمی توان جمعیت 700-800 هزارنفری منطقه دوازده را نادیده گرفت، اظهارکرد: با توجه به این حجم جمعیت نمی توان پروژه تقاطع غیر همسطح آزادگان و خلیج فارس را اجرا نکرد.
کلائی تصریح کرد: شاید امروز در این منطقه با مشکل ترافیکی نشویم اما اگر این پروژه ها اجرا نشود درآینده دچار مشکل خواهیم شد لذا با توجه به این موضوع و قول هایی که به مردم داده ایم، موظف هستیم تا این پروژه ها را اجرا کنیم.
شهردار مشهد با تاکید به اینکه برای اجرای پروژه های عمرانی با این حجم نیازمند چند عامل هستیم، خاطرنشان کرد: اولین عامل هماهنگی موجود در میان معاونت های مختلف شهرداری است، زیرا اگر بودجه تامین نشود و مباحث شهرسازی و سایر موارد مورد توجه قرار نگیرد، پروژه ها به سرانجام نمی رسد که خوشبختانه شاهد هماهنگی و همکاری بسیار خوبی میان معاونت ها و در مجموع شورای اداری شهرداری هستیم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل وجود مدیریت و عقلانیت در شورای شهر است که در این زمینه از حمایت های شورای شهر تشکر می کنم.
کلائی گفت: دو سال قبل که می خواستیم پروژه دوربرگردان آیت الله هاشمی رفسنجانی را آغاز کنیم شاید این اعتماد وجود نداشت که بتوانیم این میزان از پروژه های عمرانی را اجرا کنیم اما اکنون این اعتماد وجود دارد، به گونه ای که شورای شهر پروژه های بزرگی را برای اجرا به شهرداری ارائه می دهد.
وی با بیان اینکه شهرداری پای کار است، افزود: پروژه برقی سازی سیتم حمل و نقل کار کوچکی نیست که شورای شهر طرح داده و آن را مصوب کرده است که ما نیز باورش را در مدیریت شهری ایجاد خواهیم کرد و در همین دوره پروژه برقی سازی سیستم حمل و نقل را آغاز خواهیم کرد.
شهردارمشهد اضافه کرد: در این مسیر به یاری خداوند و توجهات حضرت رضا (ع) نیازمندیم که این موضوع وابسته به نیت خیر است، نیت ما و همکارنمان جز این نیست لذا تردید ندارم که اگر نیتمان خالص باشد با قدرت و قوت و بدون ترس از هیچ مانعی چه انسانی و چه غیر انسانی کار را ادامه خواهیم داد و هیچ چیزی نمی تواند جلوی ما را بگیرد.
وی ادامه داد: با هماهنگی و پشتکار در ادامه مسیر اقداماتی را انجام خواهیم داد که این پروژه ها در مقابل آنها قابل توجه نباشد.

اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح خلیج فارس ظرف 10 ماه

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد از آغاز عملیات اجرایی چپ گرد غیر همسطح بزرگراه پیامبراعظم(ص) به بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی تا پایان سال خبرداد.

خلیل الله کاظمی دراین مراسم گفت: با توجه به سیاست های شهردار و شورای شهر طی دو سال گذشته پروژه های حوزه حمل وتقل در رینگ پیرامونی شهر و با هدف تسهیل اتصال و تردد شهروندان اجرا شده است.
وی اضافه کرد: بر همین اساس کلیه تقاطع های غیر همسطح و پل ها در چهارچوب مطالعات طرح جامع حمل ونقل و تسهیل تردد ایمن در رینگ پیرامونی و اتصال آن به نقاط مختلف شهر احداث شده است.
کاظمی با بیان اینکه تقاطع غیر همسطح خلیج فارس نیز در این چهارچوب اجرا خواهد شد، اظهارکرد: آخرین حلقه اتصال رینگ پیرامونی شهر نیز پروژه چپ گرد غیر همسطح بزرگراه پیامبر اعظم(ص) به بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی است که عملیات اجرایی آن تا پایان سال آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: پروژه تقاطع غیر همسطح خلیج فارس که امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی آن هستیم با توجه به حجم بالای ترافیک درمحدوده مجیدیه و بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی در دستور کار قرارگرفته است.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد: این پروژه در دو فاز طراحی شده است که در فاز اول زیرگذر به همراه میدان احداث می شود و پل سوم به دلیل اینکه در حال حاضر ضرورت ندارد، اجرا نخواهد شد.
وی ادامه داد: فاز اول که شامل زیرگذر با عرض حدود 30 متر و طول حدود650 متر است ظرف 10 ماه و با همکاری معاونت اقتصادی با هزینه ای حدود 53 میلیارد تومان احداث خواهد شد.
کاظمی در ادامه به راه اندازی ایستگاه های دوچرخه اشتراکی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه وضعیت ایستگاه های دوچرخه قدیمی تعیین تکلیف شده و تاکنون 100 ایستگاه از مجموع 138 ایستگاه جمع آوری شده است.
وی افزود: اکنون در کنار جمع آوری ایستگاه های قدیمی، رک های ایستگاه های جدید در حال نصب است و طبق برنامه ریزی های انجام شده سیستم دوچرخه های جدید اشتراکی با 150 دوچرخه طی یک ماه آینده بهره برداری خواهد شد.

پروژه های عمرانی 20 ماه اخیرشهرداری برابر 6-7 سال گذشته است

رییس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهرمشهد گفت: پروژه های عمرانی 20 ماه اخیرشهرداری برابر 6-7 سال گذشته است.

سید مسعود ریاضی در این مراسم افزود: پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک درچهارچوب یک بسته و براساس مطالعات جامع حمل‌ونقل انجام می شود.
وی با بیان اینکه پروژه‌ای به صورت سلیقه‌ای و با تصمیمی ناگهانی وارد فاز اجرا نشده است، اظهارکرد: برای هر پروژه، اعم از تقاطع های غیر همسطح ، پل ،مسیرهای دوچرخه و … مطالعات جامعی انجام شده است .
وی تصریح کرد: در مجموع طی ۲۰ ماه اخیر، برابر ۶ تا ۷ سال گذشته ازسوی مدیریت شهری و شورای پنجم عملیات اجرایی احداث پل، تقاطع غیر همسطح و … آغاز شده که برنامه زمان‌بندی آنها هم به گونه ای است که در همین دوره به بهره‌برداری خواهند رسید .
ریاضی افزود: مدیریت شهری برخاسته از شورای پنجم با سرعت و کیفیتی که پروژه‌های مختلف را پیش می‌برد، ادبیات نوینی در حوزه ساخت و اجرا خلق کرده است؛ ادبیاتی که پیشتر سابقه نداشته است.
رییس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد ادامه داد: تاکید ما بر ورود فناوری های نوین در حوزه اجرای پروژه های عمرانی بود، یکی از پروژه‌هایی که از فناوری‌های روز در آن بهره گرفته شده است تقاطع چهارسطحی آزادگان بود و بسیار خرسندیم که امروز تکنولوژی و فناوری‌های جدید به عرصه ساخت و ساز شهری مشهد وارد شده است.
وی با بیان اینکه شهرداری‌ باید به تمام بخش‌های مطالعات جامع ترافیکی و حمل‌ونقل شهر توجه کند، اظهارکرد: در غیراینصورت تمرکز صرف به یک حوزه مشخص نه‌تنها کارآمد نبوده بلکه ممکن است تبدیل به یک نقطه ضعف شود و مورد انتقاد قرار گیرد.
ریاضی درادامه افزود: در کنار بحث پیاده‌مداری، نهضت پیاده‌روسازی نیز در ادامه فعالیت شورای پنجم مورد توجه قرار خواهد گرفت که بدون شک چهره شهر را متفاوت خواهد کرد و علاوه بر ایجاد نشاط، شور عمومی را به‌همراه خواهد داشت.
رییس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: در عرصه محیط زیست هم مطالعات جامع برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی مشهد به تصویب شورای شهر رسید؛ این مطالعات شامل اتوبوس، موتورهای برقی و ایجاد زیرساخت‌های شارژ باتری و … است.