1

ارائه ۱۵۰ هزار خدمت روزانه پلیس در استان

فرمانده انتظامي خراسان رضوي گفت:پليس استان در 500 نقطه و مرزبانان در 200 نقطه مرزي خراسان رضوي استقرار و حضور موثر و مقتدرانه‌اي دارند و با وجود ماموريت‌هاي مختلف به 17 هزار تماس مردمي با فوريت‌هاي پليسي 110 پاسخگويي و 150 هزار خدمت روزانه به زائران و مجاوران حرم امام رضا (ع) ارايه مي‌دهند.
به گزارش روزنامه “صبح امروز” سرتيپ دوم پاسدار محمد كاظم تقوي، به مناسبت هفته نیروی انتظامی در رابطه با اقدامات پلیس اظهار کرد: امنيت، نياز اوليه آدمي است كه در زيست جمعي بشر وضعيت و حساسيت خاصي پيدا مي‌كند. انسان‌ها مي‌كوشند به هر طريقي امنيت خود را تامين كنند؛ آنان در صحنه زندگي جمعي و براي رهايي از تهديدات به ناچار درگير نزاع و كشمكش با يكديگر مي‌شوند.
وی افزود: از اين نقطه است كه نياز به وجود يك داور و مرجع مشترك و مقتدر بوجود مي‌آيد تا با پذيرش او از جانب طرفين از بروز ناامني بيشتر ممانعت شود. اين نيازها و اين شرايط اگر چه در سطح كلان به تكوين نظام‌ها مي‌انجامد، اما در سطح خرد به وجود سازمان انتظامي جوامع؛ يعني پليس معطوف است و در كشور ما نيز وظيفه اصلي تامين نظم و امنيت جامعه به عهده نيروي انتظامي است.
تقوی با بیان اینکه “در مورد امنيت بايد دو مقوله را شناخت، هدف از امنيت چيست و شرايط لازم براي امنيت كدامند؟” تشریح کرد: جست‌وجو براي يافتن هدف امنيت همواره با بحث درباره شرايط قابل لازم آن پيش مي‌آيد. امنيت، اهداف بالقوه زيادي دارد؛ اين اهداف نه تنها با افزايش تعداد اعضاي جامعه و دولت‌ها بيشتر مي‌شود، بلكه از سطح دولت‌ها به سطح افراد پايين مي‌آيد و نيز تا سطح بين‌الملل بالا مي‌رود؛ چون امنيت هر يك از سطوح مزبور بدون توجه به ديگران قابل حصول نيست و امنيت هركدام به منزله پيش‌شرطي براي امنيت عمومي در مي‌آيد.
فرمانده انتظامي خراسان رضوي خاطرنشان کرد: امنيتي كه اسلام به آن بها داده، امنيت همه جانبه است. اسلام هر نوع ايجاد ناامني را ناروا مي‌داند و ايجاد رعب و وحشت را در دل‌هاي مسلماناني كه خلافي مرتكب نشده‌اند روا نمي‌داند. قرآن كريم امنيت را يكي از اهداف استقرار حاكميت الله و استخلاف صالحان و طرح امامت مي‌شمارد. همچنين قرآن احساس امنيت را از خصائص مؤمن معرفي مي‌كند و مداهنه با دشمن و روح سازش را منافي با امنيت و تامين امنيت را از اهداف جهاد مي‌داند. امنيت در اسلام به صالحان افرادي كه مرتكب خلافي نشده‌اند و آن‌ها كه در مسير انجام وظيفه‌اند و به قانون احترام مي‌گذارند اختصاص دارد، اما آن‌ها كه در مسير خلافند و يا مرتكب بزه و جرم شده‌اند، به دليل ماهيت عملكردشان از حق امنيت محرومند.
وی با بیان اینکه “نیروى انتظامى جمهوری اسلامی ایران به مثابه یکى از نهادهاى مهم و بنیادین اجتماعى و امنیتى داراى وظایف و مأموریت‏‌هاى خطیرى در فرایند تأمین امنیت پایدار و همه‏ جانبه و مراقبت از آن است” گفت: ناجا، امروز مظهر و نماد عدالت و مبارزه با ظلم، قانون‏‌گریزى و تجاوز به حقوق دیگران است. اهمیت و ضرورت رعایت نظم در یک جریان اجتماعی آنگاه افزون می‌شود که نهادی پاسداری از رعایت نظم و امنیت جامعه را بر عهده بگیرد؛ چنین نهادی قبل از هر چیز باید نظم و قانون را در خود اجرا و از آن حراست کند تا بتواند بقاء و دوام خویش را در مرحله نخست تأمین کند و پس از آن به حراست از نظم در جامعه بپردازد.
تقوی با توضیح اینکه پلیس در ایران مانند سایر کشورها، یک سازمان و نهاد حاکمیتی است که ماهیت متفاوت حاکمیت مردم‌سالاری دینی در ایران در مقایسه با سایر حاکمیت‌ها، ماهیت پلیس را نیز متفاوت ساخته است. کارکنان نیروی انتظامی از ویژگی‌ها و شایستگی‌هایی چون ولایی بودن، مردمی بودن، مؤمن بودن، انقلابی و مجاهد بودن و بصیر بودن برخوردارند و با برخورداری از چنین ویژگی‌هایی در پرتو معرفت، انگیزه، روحیه، توانایی و مهارت‌های سازمان به امر برقراری نظم و امنیت می‌پردازد.
ارائه ۱۵۰ هزار خدمت روزانه پلیس در استان
فرمانده انتظامي خراسان رضوي افزود: پليس استان در 500 نقطه و مرزبانان در 200 نقطه مرزي خراسان رضوي استقرار و حضور موثر و مقتدرانه‌اي دارند و با وجود ماموريت‌هاي مختلف به 17 هزار تماس مردمي با فوريت‌هاي پليسي 110 پاسخگويي و 150 هزار خدمت روزانه به زائران و مجاوران حرم امام رضا (ع) ارايه مي‌دهند.
تقوي با بیان اینکه “یكي از ماموريت‌هاي نیروی پلیس برخورد با اخلال‌گران نظم و امنيت و افراد شرور است كه با حمايت و تعامل آگاهانه نقش آفريني مي‌کند” گفت: آنچه دانش اجتماعي و ضرورت مفاهيم ديني در آن ديده شود لازمه امنيت و سلامت اجتماعي است و اگر اين دو مولفه دچار نقص و خسران بشود آسيب‌هاي زيادي به همراه خواهد داشت. در این راستا ضرورت توجه و فراگيري مهارت‌هاي ارتباطي و اساسي زندگي مانند مهارت‌هاي دوست‌يابي، مهارت كنترل خشم، تصميم‌گيري درست، حل مساله و ضرورت ارتقاي سطح دانش و شناخت تهديدات فضاي مجازي بسيار محسوس و مهم است. در این راستا شهروندان قانون‌مدار بايد در كنار و همگام با پليس باشند.
به گفته تقوی نيروي انتظامي ازجمله سازمان‌هاي اجتماعي بي‌بديلي است که نوع نگاه و رویکرد فرماندهي و مديريت آن در اداره امور جامعه و همچنين كاركردهاي ساختاري و توانمندي‌هاي مأموران آن در ابعاد مختلف، تأثير گسترده‌اي در كیفيت زندگي مردم در عرصه‌هاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي، امنيتي و حتي اقتصادي دارد. تحقق اين امر مهم و خطير منوط به اين است كه مديران و فرماندهان اين سازمان با برنامه‌ریزی علمي و درك درست از مأموريت‌هاي بسيار مهم و متنوع همچنين شناخت همه جانبه از محيط بيروني سازمان، بتواند خدمت‌رساني به آحاد مردم را تسهيل بخشيده و امور مرتبط را در جامعه سامان دهد.
نقش‌آفرینی ناجا در جهش تولید
فرمانده نیروی انتظامی استان با بیان اینکه “ناجا به واسطه این که در بعد سرزميني و نفوذ جغرافيايي از موقعيت ويژه‌اي در تمام کشور برخوردار است” گفت: بر همین اساس ناجا می‌تواند غيرمستقيم در تحقق جهش تولید نقش داشته و با تامین امنیت که اولین عامل توسعه در هر کشور است به بهبود و ارتقای عملکرد اقتصادی دولت کمک کند. علمي‌سازي هر چه بیشتر عملکرد سازمان و بناي اقدام‌ها و برنامه‌هاي خرد و كلان بر پايه دانش، مسير ديگر مشاركت فعال ناجا در تحقق منويات فرمانده معظم كل قوا (مدظله العالی) در باب اقتصاد مقاومتي و جهش تولید است.
دریافت پیشنهادات و انتقادات مردم از طریق تلفن ۱۹۷
وی با اشاره به وضعیت بیماری کرونا تشریح کرد: امسال در هفته بزرگداشت نيروي انتظامي با شعار “باهم براي امنيت و سلامت” و در شرايطي كه ويروس كرونا، جامعه را با تهديدات خاصي مواجه ساخته فرصت را غنيمت مي‌شماريم تا با بازخواني نقش خود در توليد، برقراري و تحكيم نظم و امنيت و همچنين تلاش در جبهه درماني و سلامت به پشتوانه سرمايه‌هاي ارزشمند اجتماعي، تكاليف و مسئوليت‌هاي خطيري كه بر دوش داريم را جامه عمل بپوشانيم. در این راستا از شهروندان عزيز ، زائران و مجاوران بارگاه ملكوتي ثامن‌الحجج، آقا علي ابن موسي الرضا(ع) انتظار داريم همچون هميشه با ارج‌گذاري به حضور موثر و همراهي با پليس امين ، نظرات، پيشنهادات سازنده و انتقاد خود را از طريق تلفن 197 (دفتر نظارت همگاني پليس) ارايه دهند و همراه ما در ماموريت‌هاي محوله باشند.