1

۲۹ پروژه فضای سبز شهری مشهد افتتاح می شود

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد از افتتاح و بهره‌برداری ۲۹ پروژه فضای سبز با وسعتی بالغ بر ۲۶۰ هزار متر مربع، طی سه ماه آینده و در ۸ منطقه شهری شهرداری مشهد خبر داد.

به گزارش صبح امروز مهدی یعقوبی با بیان این مطلب، اظهار کرد: فضای سبز شهری به عنوان کالبد زنده و دارای حیات در کلان شهرها، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و رشد فزاینده سطح شهر مشهد طی سال های اخیر و افزایش قابل توجه جمعیت در این کلان شهر، باعث شده تا توسعه متناسب و متوازن فضای سبز در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.
وی افزود: نگاه ویژه به توسعه فضاهای سبز شهری باعث شده است تا طی سه سال گذشته، بیش از ۹۰ بوستان در نقاط مختلف شهر احداث شود که از این تعداد، بالغ بر ۵۰ بوستان در مناطق حاشیه‌ ای و کم‌ برخوردار مشهد قرار دارد.
معاون خدمات شهری شهردار مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر پنج هزار و ۶۵۱ هکتار فضای سبز در سطح شهر مشهد وجود دارد، بیان کرد: از کل فضای سبز موجود در شهر مشهد، ۲۳ درصد آن در سه سال اخیر احداث شده است.
یعقوبی با اشاره به افتتاح پروژه های جدید فضای سبز در سطح شهر مشهد، تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته طی سه ماه آینده، ۲۹ پروژه فضای سبز در ۸ منطقه شهرداری شامل منطقه دو، منطقه سه، منطقه چهار، منطقه پنج، منطقه ۹، منطقه ۱۰، منطقه ۱۲ و منطقه ثامن با اعتباری بالغ بر ۵۵۶ میلیارد تومان و در فضایی به وسعت بیش از ۲۶۰ هزار متر مربع به بهره برداری خواهد رسید.
وی تاکید کرد: با برنامه‌ ریزی‌ های انجام شده طی این سه ماه و با فاصله زمانی ۷ الی ۱۰ روز، به ترتیب افتتاحیه در مناطق ذکر شده، با حضور شهروندان و با رعایت کامل پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی برگزار خواهد شد.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با تشریح جزئیات برگزاری این افتتاحیه ها، گفت: در منطقه دو شهرداری، دو پروژه احداث فضای سبز به وسعت بیش از سه هزار و 300 متر مربع و پروژه اجرای شبکه جداسازی آب شرب از آب خام به طول بیش از ۲۰ هزار متر، در منطقه سه شهرداری، سه پروژه احداث فضای سبز با وسعت بیش از ۳۷ هزار متر مربع، در منطقه چهار شهرداری، دو پروژه یعنی احداث فضای سبز به وسعت بیش از ۲۶ هزار متر مربع، در منطقه پنج شهرداری، دو پروژه با احداث فضای سبز به وسعت بیش از ۳۷ هزار متر مربع، در منطقه ۹ شهرداری، چهار پروژه احداث فضای سبز به وسعت بیش از ۳۰ هزار متر مربع، در منطقه ۱۰ شهرداری، چهار پروژه فضای سبز بالغ بر ۲۹ هزار متر مربع و اجرای شبکه جداسازی آب شرب از آب خام به طول بیش از ۷۰ هزار متر، در منطقه ۱۲ شهرداری، چهار پروژه احداث فضای سبز به وسعتی بیش از ۴۸ هزار متر مربع و در منطقه ثامن، 6 پروژه احداث فضای سبز با وسعتی بالغ بر ۲۰ هزار مترمربع به بهره برداری خواهد رسید.
یعقوبی ادامه داد: هدف مدیریت شهری مشهد، توسعه متوازن خدمات و احداث بوستان در همه نقاط شهر است و بر اساس برنامه‌ ریزی‌ های صورت گرفته سرانه فضای سبز به ازای هر شهروند مشهدی تا پایان سال جاری به حدود 17.74 متر مربع می‌ رسد.

افتتاح فاز اول مجتمع پرنده فروشان و مجتمع یک خدمات خودرویی در بهمن ماه   

هچنین معاون خدمات شهری شهرداری مشهد از افتتاح فاز اول بازار پرنده فروشان در خیابان توس ۹۷ و مجتمع ساماندهی خدمات خودرویی سامان بهمن واقع در جاده کلات، تا اواخر بهمن ماه سال جاری خبر داد.

مهدی یعقوبی اظهار کرد: مشاغل، صنایع یا خدمات ناسازگار با محیط های شهری، آن دسته از فعالیت هایی هستند که در محیط طبیعی، کالبدی و اجتماعی شهر اختلال ایجاد کرده و به سلامت جسمی، روحی و روانی شهروندان آسیب می رساند، به همین منظور ساماندهی این مشاغل و فعالیت ها، یکی از مهمترین اولویت های مدیریت شهری است.
وی ادامه داد: به استناد مصوبه هیئت وزیران و شورای اسلامی شهر مشهد، ۲۸ رسته شغلی ناسازگار با محیط های شهری معرفی شده است که در این راستا معاونت خدمات شهری با ایجاد ۱۲ مجتمع ساماندهی مشاغل تا کنون، بیش از دو هزار واحد صنفی را در فضاهای خارج از محیط های مسکونی و با رعایت استانداردهای مشخص، ساماندهی کرده است.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: هم اکنون نیز، ۷ مجتمع ساماندهی مشاغل دیگر شامل مجتمع فلز تراشان غرب، صنایع چوب خاوران، مجتمع خدمات خودرویی سامان بهمن، مجتمع خدمات خودرویی آسکوپارس، مجتمع پرنده فروشان، مجتمع یاران ثامن و مجتمع بساروج در حال احداث هستند که می توانند بخش بسیار زیادی از مشاغل ناسازگار با محیط شهری را ساماندهی کنند.
یعقوبی با اشاره به اهمیت ساماندهی بازار پرنده فروشان شهر مشهد، خاطرنشان کرد: بازار پرنده فروشان، از آلایندگی محیطی و بهداشتی بسیار بالایی برخوردار است و برابر نظریه کارشناسان بهداشت و دامپزشکی، حضور این مشاغل در محل‌های پر تردد و فروشگاه های عرضه مواد غذایی، خطرات بسیار زیادی را از جمله انتقال برخی بیماری های مشترک میان انسان و حیوانات به همراه خواهد داشت و در صورت شروع برخی بیماری‌ها نظیر آنفولانزای مرغی، هر واحد پرنده فروشی می تواند بخش زیادی از محیط اطراف خود را آلوده کند.
وی ادامه داد: مجتمع پرنده فروشان در مساحتی بیش از یک و نیم هکتار در حال ساخت است و در مجموع ۱۱۴ واحد صنفی در آن تعبیه شده است، در فاز نخست این مجتمع، ۶۰ واحد به بهره برداری می رسد.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به اهمیت ساماندهی این صنف، تصریح کرد: با توجه به نظارت نهادهای مختلف شامل اتحادیه، اماکن نیروی انتظامی، دامپزشکی و بهداشت به صورت متمرکز در این مجتمع، بسیاری از خطرات و مسائل بهداشتی ناشی از حضور این مشاغل در محیط های مسکونی کاهش پیدا می‌کند.
یعقوبی در ادامه بازدید از روند احداث مجتمع خدمات خودرویی سامان بهمن واقع در جاده کلات، افزود: این پروژه نیز در اواخر سال ۹۷ آغاز شده و در طراحی آن ۳۳۸ واحد تعبیه شده است، بر اساس برنامه‌ ریزی‌ های صورت گرفته فاز اول آن در اواخر بهمن ماه سال جاری با تکمیل ۹۳ واحد، آماده بهره برداری می شود.