1

پایان ماه‌عسل نوسان‌گیران در بورس

ریحانه موسوی

خبری که چندی پیش در بازار بورس پیچید و زمزمه‌های موافقان و مخالفان آن به گوش رسید (( ممنوعیت نوسان‌گیری دربازار بورس بود )) تا اینکه علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران درباره تصمیم جدید، مبنی بر عدم‌امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز، گفت: این تصمیم که تا زمان اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت، خواسته فعالان بازار مبنی بر کنترل شرایط غیرعادی و مصوبه نهاد ناظر بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری واقعی بوده و چندان هم پیچیده نیست.

وی ادامه داد: اصولا چرا فعال حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده باید قادر به فروش سهامی باشد که در همان روز خریداری کرده است؟ از سوی دیگر زمانی که ناشرین یا بازارگردان‌ها مسئولیت نقدشوندگی و اطمینان بخشی به بازار را بر عهده می‌گیرند نباید با رفتار نوسان‌گیری و نااطمینانی روبرو شوند.

 

صفری: زمانی‌که تورم بر‌جامعه حاکم است قیمت‌ها بالا می‌رود بنا‌بر‌این بازار جایی ندارد که افراد بخواهند به آن روی بیاورند مگر دلالی که آن نیزبا مالیات‌های جدید به طور‌قطعی نقره داغ می‌شوند

 

وی از ممنوع شدن معاملات الگورتیمی سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی هم دفاع کرد و گفت : این رویه توسط ماشین انجام می‌شد و با تبعات منفی برای بازار همراه بود. در این میان هرچند ممنوعیت معاملات الگورتیمی میزان نقدینگی و نقدشوندگی را کاهش دهد اما به نفع همگان خواهد بود.

اغلب معامله‌گران نوسان‌گیر، بازنشستگان، زنان خانه‌دار، استادان، دانش‌آموزان، صاحبان کسب‌وکار کوچک، پزشکان و غیره هستند. این افراد معمولاً دارای کمی زمان اضافی و نیز برنامه روزانه انعطاف‌پذیر می‌باشند. نوسان‌گیری در بورس برای این این گروه لذت‌بخش است زیرا می‌تواند در عرض چند ساعت یا حتی چند دقیقه برایشان سودآور باشد.

 

مولوی: از‌آنجایی که ما در تمام بازار‌ها نوسان‌گیری و سفته‌بازی داریم به طورقطعی این تصمیم طولانی‌مدت نخواهد بود و در کوتاه‌مدت مورد آزمون قرار می‌گیرد

 

بر اساس آمار تقریباً تمام معامله‌گران مبتدی با هدف کسب سودهای هنگفت در مقطع زمانی کوتاه، وارد بازار بورس می‌شوند. ۴۰ درصد آنها در همان ماه اول با معامله خداحافظی می‌کنند، ۸۰ درصد از افراد باقی‌مانده، طی همان سال اول فعالیت آن را کنار می‌گذارند و تنها ۷درصد بعد از ۵سال به معامله‌گری در بورس ادامه می‌دهند، ۱ درصد نیز هستند که بیش از ۵سال این حرفه را ادامه می‌دهند و به سود مستمر دست پیدا می‌کنند.

نوسان در بورس یعنی چه؟

نوسان در بورس را می‌توان تغییرات قیمت سهام در کوتاه‌مدت تعریف کرد. خرید و فروش سهم با هدف کسب سودهای خرد ۳ تا ۱۰ درصدی در بازه زمانی یک تا سه‌روزه را نوسانگیری در بورس می‌نامند. این کار نیازمند دانش و مهارت بالایی در زمینه تابلو خوانی و بازار خوانی است و هر سرمایه گذاری قادر به انجام این کار نیست. ممکن است گاهی اوقات بسیاری از سرمایه‌گذاران با ورود به بازار سرمایه و طمع سودهای کوتاه‌مدت، به دنبال نوسان گیری باشند اما طولی نمی‌کشد که متضرر می‌شوند و بخشی از سرمایه خود را از دست می‌دهند.

ممنوعیت نوسان‌گیری بلند‌مدت نخواهد بود

دکترپیمان مولوی کارشناس بورس و دبیر انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با (( صبح امروز )) دلیل این تصمیم گیری را آرام شدن بازار می‌داند تا بسیاری از افراد در کوتاه مدت نتوانند با خرید‌و فروش‌های روزانه صف‌های خرید و فروش ایجاد کنند و می‌گوید:  به‌نظر می‌رسد ازآن‌جایی که  اکثرافراد هر‌گونه محکومیت برای مالکیت را نمی‌پذیرند، ممکن است نتایج این تصمیم را در بازار سرمایه مشاهده کنیم، البته باید بدانیم که نیت سیاست‌گذار از این تصمیم چیست و در چه بازه زمانی می‌خوهد به چه نقطه‌ای برسد، همچنین از‌آنجایی که ما در تمام بازار‌ها نوسان‌گیری و سفته‌بازی داریم به طورقطعی این تصمیم طولانی‌مدت نخواهد بود و در کوتاه‌مدت مورد آزمون قرار می‌گیرد.

ممنوعیت نوسان‌گیری اقدامی کاربردی

مصطفی صفری کارشناس بازار بورس در گفتگو با (( صبح امروز )) می‌گوید: ممنوعیت نوسان‌گیری در بازار بورس به دلیل اینکه افق آن بلند‌مدت و یکساله‌است نه روزانه و متاسفانه سهام‌داران جدیدی که وارد بازار بورس شده‌اند تصور می‌کردند که صبح باید بخرند و ظهر باید بفروشند اقدام بسیارخوبی است، بورس به آن عادت می‌کند و تب‌و‌لرز‌هایی که در آن به وجود می‌آید اهمیتی ندارد زیرا در بلند‌مدت مفید خواهد بود.

معاملات الگوریتمی اشتباه است

وی ادامه می‌دهد: بنده زمانی که معملات الگوریتمی به راه افتاد مخالفت خود رابا آن اعلام کردم و گفتم این کار اشتباه است و بازار را دچار ریسک بالا خواهد کرد و اکنون درخصوص بورس نیز ثابت شد که چنین اتفاقی افتاده است، ازآن گذشته در هیچ بازار دیگری جایی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، مسکن تا چند وقت دیگر مشمول مالیات می‌شود، دلاروطلا نیز به هرشکلی که پیش برود بورس نیز به همان صورت خواهد بود، زیرا وقتی افراد سهام خریداری می‌کنند درواقع دارایی می‌خرند و این دارایی یا ارزی است و یا ریالی. زمانی‌که تورم بر‌جامعه حاکم است قیمت‌ها بالا می‌رود بنا‌بر‌این بازار جایی ندارد که افراد بخواهند به آن روی بیاورند مگر دلالی که آن نیزبا مالیات‌های جدید به طور‌قطعی نقره داغ می‌شوند.

معاملات الگوریتمی چیست؟

حال بر اساس نتایج حاصل از گزارش می‌خواهیم به تعریف معملات الگوریتمی بپردازیم و سپس آن را با مثالی برای شما توضیح دهیم؛  معاملات الگوریتمی یا معاملات خودکار عبارت است از استفاده از برنامه‌های کامپیوتری برای ورود به سفارش‌های معاملاتی یا در واقع برنامه معامله‌گر نوسان‌گیری روزانه بدون دخالت انسان. فرض کنید یک معامله‌گر می‌خواهد ۱۰۰ میلیارد تومان سهام فولاد خریداری کند. به طور واضح نمی‌توان یک سفارش به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان در بازار ثبت کرد، این موضوع باعث تاثیرگذاری بر بازار می‌شود که معمولا برای معامله‌گر زیانبار است، زیرا افراد با مشاهده سفارش او در قیمت‌های بالاتر اقدام به خرید می‌کنند و قیمت قبل از اینکه معامله‌گر سهام را خریداری کند، رشد می‌کند؛به همین دلیل یک الگوریتم معاملاتی وظیفه شکستن سفارش به سفارش‌های کوچک در حجم‌های متفاوت و اجرای آن‌ها در بازه‌های زمانی متفاوت دارد.

باتوجه به مطلبی که ارائه شد به نظر میرسد یکی از معایب استفاده از معاملات الگوریتمی بورس برهم زدن تعادل بین عرضه و تقاضا می باشد به‌همین دلیل و به‌منظور حفظ شرایط و تعدیل آن تا اطلاع ثانوی با ممنوعیت مواجه شده است.

برچسب‌ها: