1

دمیدن امیدبه زندگی فراموش شده

سارا ایزدخواه
چندی پیش گزارشی تهیه کردیم از دو خانواده سبزواری که اعضای این دو خانواده به دلیل اعتیاد و فقر هیچ سرپناهی نداشتند؛ بنابراین روزگار خود را در یخچال و حمام سپری می‌کردند.
به گزارش روزنامه “صبح امروز” اگرچه که تا پیش از این گورخوابی شیوه جدید زندگی برخی افراد شده بود، اما گذران عمر در یخچال و حمام حکایتی عجیب و دردناک از این دو خانواده بود. خوشبختانه با تهیه گزارش و پیگیری‌های صورت گرفته تعدادی خیر و نیکوکار پیشقدم شده و توانستند اقدامات نتیجه‌بخشی را برای این دو خانواده انجام دهند. به همین جهت با ابوالفضل لعل‌بهادر، فعال اجتماعی که در این حوزه فعالیت است و به امور این دو خانواده رسیدگی کرده، گفت‌وگو کردیم.
وی با توضیح از وضعیت این خانواده‌ها بیان می‌کند: متاسفانه از آنجا که چهار عضو خانواده‌ای که در  حمام زندگی می‌کردند _پدر و مادر، و پسر ۱۰ سال و دختر ۲۱ ساله خانواده، دچار اعتیاد بودند تلاش کردیم تا در ابتدای امر آن‌ها را از مواد مخدر رهایی بخشیم؛ بنا براین در روز چهارشنبه هفته گذشته با سختی و دشواری بسیار توانستیم دختر خانواده را برای ترک اعتیاد در بیمارستان بستری کنیم.
متاسفانه در حال حاضر نه در سبزوار و نه در شهرهای اطراف کمپ ترک اعتیاد زنان به دلیل بیماری کرونا وجود ندارد برای همین بستری دختر دشواری‌ زیادی به همراه داشت.
لعل‌بهادر ادامه می‌دهد: خوشبختانه پسر کوچک خانواده _از آنجا که سن کمی داشته و هرویین مصرف می‌کرد_ زیر نظر متخصص، اعتیاد خود را ترک کرده است. درواقع با کمک متخصص و مصرف شربت توانستیم او را از شر مواد مخدر رها کنیم. حدود یک هفته است که پاک است.
وی با توضیح اینکه با اقدامات صورت گرفته پدرو مادر خانواده هم از مصرف هرویین به مصرف متادون رسیده‌اند، می‌گوید: درواقع به ‌دلیل اینکه پدر خانواده نان‌آور خانه و گچ‌کار است، نمی‌توانستیم او را در کمپ ترک اعتیاد بستری کنیم برای همین تلاش داریم تا با استفاده از متادون او را ترک دهیم.
این فعال اجتماعی در پاسخ به این پرسش که آیا توانستید خانه‌ای برای این دو خانواده تهیه کنید، بیان می‌کند: خوشبختانه توانستیم خانه‌ای در جنوب سبزوار برای خانواده تهیه کرده و در حال چیدن وسایل خانه آن‌ها هستیم. از آنجا که دختر جوان دارند و برای جلوگیری از لغزش خانواده به سمت اعتیاد معتاد هستند و لغزش نداشته باشند سعی کردیم در مکان مناسبتری خانه‌ای را برای  این خانواده به مدت ۶ ماه اجاره کنیم.

این فعال اجتماعی در رابطه با زوجی که در یخچال زندگی می‌کردند، تشریح می‌کند: ما توانستیم مرد را به کمپ ترک اعتیاد ببریم و در حال حاضر یک ماه است که پاک شده و از آنجا که کار هنری انجام می‌داد و فردی بسیار آموزش‌پذیر، اهل کتاب و هنر است و در حال حاضر کارهای کمپ را انجام می‌دهد و نقاشی و خطاطی هم می‌کند، اما متاسفانه زن از کمپ ترک اعتیاد فرار کرد؛ چراکه حدود ۲۵ سال اعتیاد داشته و ترک کردن برایش بسیار دشوار است. تلاش داریم بعد از سامان یافتن شرایط مرد دوباره زن را به کمپ بازگردانیم.
بهزیستی و کمیته امداد باید متولی رسیدگی به امور این افراد باشند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از پخش گزارش روزنامه مسئولان پیگیری نسبت به این خانواده‌ها داشتند؟ می‌گوید: مسئولان در چنین شرایطی بیشتر ناراحت می‌شوند و به ما اعلام کردند چرا ابتدا به آن‌ها موضوع را اطلاع ندادیم و گزارش تهیه شده است. اما من توضیح دادم که این وظیفه سازمان‌هایی چون بهزیستی و کمیته امداد است و آن‌ها متولی اصلی برای رسیدگی به امور این خانواده‌ها هستند. نه فردی چون من که شغل دیگری دارم و با چنین شرایطی پیگیر این کارها باشم. اخیرا با من تماس گرفتند که کودکی ۸ ساله که دارای مشکل مغزی است، نیاز به عمل جراحی دارد که هزینه آن ۲۵ میلیون می‌شود. این کودک یتیم است و تحت نظر بهزیستی یا کمیته امداد نیست. حال آنکه مسئولیت رسیدگی به امور این افراد سازمان‌هایی چون کمیته امداد است.
خیری ۵۰۰ متر زمین برای ساخت خانه در اختیارمان گذاشت

وی با اشاره به کمک برخی خیران و در اختیار گذاشتن زمینی برای تهیه خانه برای این خانواده‌های نیازمند خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه توانستیم با کمک‌های مردمی خانه‌ای برای این افراد تهیه کنیم، اما سازمانی همکاری چندانی با ما نداشته‌اند. در همین راستا خیری، ۵۰۰ متر زمین در شهر سبزوار در اختیار ما قرار داده است تا سوییت‌های ۵۴ متری بسازیم و به این افراد واگذار کنیم. در حال حاضر برای ساخت دو سوییت و تهیه مصالح آن توانستیم کمک جمع‌آوری کنیم، اما در تهیه قوطی و آهن برای ستون‌های این خانه‌ها مشکل داریم؛ بنابراین اگر بتوانیم هزینه‌ تهیه این مصالح را تامین کنیم،خواهیم توانست برای پنج خانواده نیازمند، در شهر سبزوار خانه بسازیم.
نیاز به مواد اولیه برای ساخت خانه‌ها داریم

لعل‌بهادر بیان می‌کند: اگر مواد اولیه ساخت خانه‌ها تامین شود در مدت زمانی دو ماه می‌توانیم خانه‌ها را بسازیم و به نتیجه برسانیم.