1

رزم‌حسینی شاید…

عبدالله احراری

مصوبه شورای عالی اداری در سال هزار و سیصد و هشتاد و سه، مبنی بر تمرکز کلیه امور تولیگری فرش در یک مرکز وزارت بازرگانی وقت بنام مرکز ملی فرش بارقه امیدی بود برای تمامی فعالان فرش که منبعد یک مرجع مسئول برای پاسخگویی به چالش‌ها و مشکلات و طراحی سیاست‌ها و برنامه‌ریزی فرش دستباف وجود خواهد داشت. بخصوص آن که یکی از مهمترین چالش‌های فراروی قالی ایران تنزل روزافزون بازارهای هدف فرش و در نتیجه کاهش صادرات فرش بود و وزارت بازرگانی وقت می‌توانست در این خصوص برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد، اما شوربختانه آرزوهای ذینفعان فرش خیلی به طول نکشید؛ شورای عالی اداری بنا به خواست وزارت بازرگانی وقت، ساختار و پست‌های سازمانی مرکز ملی فرش را به گونه‌ای تصویب نمود که شیر بی‌یال و دم و کوپال را در ذهن فعالان قالی ایران یادآوری نموده مرکزی ملی فرش بعنوان یک مرکز کاملا وابسته و بدون کوچکترین اقتدار سازمانی و با بودجه بسیار مهم و با عملکرد در مجموع بسیار ضعیف هر روز بیشتر جایگاه خود را در بین فعالان فرش از دست داد.

وظیفه‌مندی این مرکز را در استان‌ها ادارت فرشی عهده‌دار شدند که زیر مجموعه معاونت‌های مختلف سازمان بازرگانی استان‌ها بوده و بسیاری از روسا و کارشناسان این ادارات، تنها ممکن بود مشتری قالی ایرانی بوده باشند و فاقد دانش فنی و دیدگاه تخصصی در زمینه‌ای که مسئولیت داشتند…

ایجاد وزارت صمت، نه تنها مشکل را حل نکرد بلکه به دلیل بزرگتر شدن وزارتخانه جایگاه فرش بسیار ضعیفتر شد و بعید می‌دانم که در طول هفته کاری وزیر و معاونین و حتی روسای سازمان‌ها، در حد چند دقیقه به فکر فرش دستباف بوده باشند.

فقر نیروی کارشناسی در مرکز ملی فرش بگونه‌ای است که پست‌های معاونت این مرکز به دفعات جابجا شده و مجدد به همان نفر قبلی برگشته است. از نظر بودجه مرکز ملی فرش همواره یکی از کمترین منابع بودجه‌ای را در اختیار داشته و اکنون تقریبا مقبولیت مرکز ملی فرش نزد ذینفعان به حداقل رسیده است.

معرفی مهندس رزم حسینی استاندار خراسان رضوی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صمت، با توجه به شناختی که از ایشان دارم شاید بتواند جایگاه مرکز ملی فرش را نزد ذینفعان فرش ترمیم نماید.

ایشان به خوبی از نقش و جایگاه قالی ایرانی در ابعاد مختلف آگاه است. نیک می‌داند که چگونه این هنر صنعت به جلوگیری از مهاجرت روستاییان؛ تکمیل فعالیت‌های کشاورزی و دامداری؛ ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی و ده‌ها مزیت دیگر آگاه است.

امیدوارم در صورت رای اعتماد مجلس محترم به ایشان شاهد توجه مهندس رزم حسینی به قالی ایرانی باشیم.