19 ثانیه با 737
رییس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گزارش نهایی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی چه زمانی منتشر میشود، گفت: با وجود اینکه یکسال برای تدوین و انتشار گزارش نهایی این سانحه فرصت داریم به همه همکارانم در سازمان هواپیمایی کشوری دستور دادهایم که هرچه سریعتر این کار را انجام دهند.
تورج دهقان زنگنه امروز در نشست خبری جزییات بررسی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار اعلام کرد و گفت: مکالمات خلبانان و کروی پروازی تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار ضبظ شده و پس از آن FDR و CVR از کار افتاده است.
وی ادامه داد: بازخوانی جعبههای سیاه بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی برابر با مقررات بینالمللی و تحت نظارت و مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری ایران انجام شده است و در هنگام بازخوانی، نمایندگان کشور آمریکا به عنوان طراح سازنده هواپیما، اوکراین ثبت کننده و بهرهبردار، فرانسه ارائه دهنده خدمات و مشاور فنی، نمایندگان کشور کانادا، انگلستان و سوئد که اتباعشان در این پرواز بودند و نماینده سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری ایکائو در این فرآیند حضور داشتند.
وی ادامه داد: دادههای هر دو جعبه سیاه هواپیما بدون مشکل فنی بازخوانی شد و تا ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه ۵۶ ثانیه همه متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده و CVR هواپیما تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول را ضبط کرده است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه اقدامات و مشارکت صورت گرفته در بازخوانی براساس استانداردهای انکس۱۳ ایکائو بوده است، گفت: در کابین پرواز سه نفر کرو و یک نفر معلم بودند که هر سه متوجه شرایط غیرعادی شدند و تا آخرین لحظات مشغول کنترل و هدایت هواپیما بوده و معلم خلبان بعضی از راهنماییها را انجام میدهد از جمله اینکه به خلبان اعلام میکند هر دو موتور هواپیما فعال است.
این اقدامات با هدف ایمنی و جلوگیری از رخدادهای مشابه صورت میگیرد و هر نوع استفاده سیاسی از این فرآیندها ضمن اینکه در تعارض با اهداف مورد تاکید ایکائو قرار دارد روند رسیدگی به سانحه را تحتالشعاع قرار خواهد داد. همچنین از همه ذینفعان درخواست میکنیم که از هر نوع تحلیل یا استفاده از این اطلاعات که در راستای ایمنی نباشد خودداری کنند
دهقانی زنگنه ادامه داد: با توجه به اینکه صدای کابین پس از ۱۹ ثانیه بعد از انفجار قطع میشود و موشک دوم ۲۵ ثانیه پس از آن شلیک و به مجاورت هواپیما رسیده تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبههای سیاه هواپیما به دست نمیآید، چرا که قطعات ناشی از موشک اول و اصابت آن به هواپیما باعث قطع جعبههای FDR و CVR در ۱۹ ثانیه پس از آن شده است.
وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری ایران از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه برای همکاریهای بازخوانی تشکر کرده است، اظهار کرد: اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذیربط قرار گرفته تا تحلیلهای ایمنی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به سازمان هواپیمایی کشوری ایران ارائه کنند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: این اقدامات با هدف ایمنی و جلوگیری از رخدادهای مشابه صورت میگیرد و هر نوع استفاده سیاسی از این فرآیندها ضمن اینکه در تعارض با اهداف مورد تاکید ایکائو قرار دارد روند رسیدگی به سانحه را تحتالشعاع قرار خواهد داد. همچنین از همه ذینفعان درخواست میکنیم که از هر نوع تحلیل یا استفاده از این اطلاعات که در راستای ایمنی نباشد خودداری کنند.
دهقانی زنگنه اظهار کرد: از همه کشورهایی که پیش از این حادثه از آسمان ایران عبور میکردند و هماکنون از این فضا استفاده نمیکنند یا به همه کشورهایی که در حال حاضر از آسمان ایران استفاده میکنند اطمینان میدهیم که پرواز بر فراز آسمان ایران ایمن خواهد بود و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.