1

پول‌پاشی، بورس را نجات می‌دهد؟

به رغم جو هراسان بازار سهام، به نظر می‌رسد معاملات روز سه‌شنبه بورس در شرایط امیدوارکننده‌تری انجام شود.

به گزارش «صبح امروز» و به نقل از اقتصادنیوز، بازار سهام طی روزهای اخیر با خروج حجم زیادی از سرمایه‌های خرد روبرو بوده است. روز گذشته با وجود تزریق 10 هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی فعالان نهادی بازار، صف‌های فروش در نزدیک به اتفاق سهم‌ها به جای خود باقی ماند و شاخص کل 3.2 درصد دیگر عقب نشست. با این حال، قرار است که با هماهنگی متولیان بازار، روزانه 10 هزار میلیارد تومان به مدت 10 روز کاری برای جمع‌آوری صف‌های فروش اختصاص یابد و بدین شیوه از ریزش شاخص بورس جلوگیری شود.

از نقدینگی بلوکه شده تا بدبینی سهامداران

سهامداران خرد طی معاملات دوشنبه، در یک روز تاریخی 7 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های خود را نقد و از جریان بازار خارج کردند. این اتفاق در شرایطی روی داد که حدود 20 هزار میلیارد تومان نقدینگی در صف‌های فروش بلوکه ماند و مجال خروج پیدا نکرد.  بدبینی مفرط سهامداران خرد نسبت به روند آتی قیمت‌ها را به خوبی در این اعداد می‌توان مشاهده کرد.

با این حال و به رغم جو هراسان بازار، به نظر می‌رسد معاملات روز سه‌شنبه در شرایط امیدوارکننده‌تری انجام شود. پس از حمایت‌های غیرمستقیم در قالب افزایش ضریب معاملات اعتباری و همچنین ارائه مشوق برای صندوق‌های با درآمد ثابت در خرید سهام، مکلف‌سازی حقوقی‌های بازار به خرید برخی از سهم‌های خاص هم از روز گذشته به فهرست اقدامات حمایتی سیاستگذار اضافه شد و چنانکه اعلام شده است این حمایت طی روزهای آتی هم ادامه خواهد یافت.

فعالان نهادی بازار سرمایه طی روز دوشنبه 10 هزار میلیارد تومان به خرید سهام شرکت‌های بزرگ بورسی اختصاص دادند تا بدین طریق هم مجالی برای خروج سهامداران نگران و در صف مانده فراهم کنند و هم از شدت هیجان در صف‌های فروش بکاهند.

راهکار سیاستگذار برای جلوگیری از ریزش شاخص بورس

گفته می‌شود این فرآیند تزریق نقدینگی به مدت 10 جلسه معاملاتی ادامه خواهد یافت. معنای دیگر چنین تصمیمی این است که سیاستگذار برای جلوگیری از ریزش شاخص بورس 100 هزار میلیارد تومان نقدینگی اختصاص داده است. گروهی از فعالان و ذینفعان بازار سرمایه این اقدام دولت را سیاستی مطلوب برای برقراری تعادل در بورس تهران ارزیابی کرده‌اند. اما گروه مخالف چنین تصمیمی را نوعی مداخله در سازوکار بازار می‌دانند که در بهترین حالت به تعادل موقت و مصنوعی قیمت‌ها خواهد انجامید و نهایتا اگر بازار نیاز به ریزش بیشتر داشته باشد راه خود را خواهد رفت و منابع تزریق شده، کاری از پیش نخواهد برد.

چشم سهامداران به دست دولت دوخته شد

همزمان که سهامداران به دست‌های دولت برای حمایت چشم دوخته‌اند، گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها برای ماه قبل هم در حال انتشار است که مطابق ارزیابی کارشناسان امیدوارکننده بوده است. برخی تحرکات مثبت بورس‌بازان در گروه فلزات را می‌توان نتیجه تاثیر این گزارش‌ها دانست. ‌در کنار این باید به سیگنال‌های ارسالی بورس کالا اشاره کرد که به دلیل عبور نرخ دلار نیما از مرز 20 هزار تومان و بهبود نسبی قیمت‌های جهانی نقش مثبتی در سودآوری سهام وابسته در بورس تهران ایفا خواهد کرد.