1

وام «کارایی» که کارایی ندارد

سیده ریحانه موسوی

با گذشت حدود چهار ماه از اعلام خبر اعطای وام «کارا» به صنوف آسیب‌دیده از ویروس کرونا همچنان اکثر مشمولان این وام، موفق به دریافت آن نشده‌اند و یا به دلیل شرایط سختی که بانک‌ها برای آن منعقد کرده‌اند تمایلی به اخذ آن ندارند.  این در حالی است که علی رسولیان، معاون امور اقتصادی استانداری بر نقش بانک‌ها درکمک به ایجاد اشتغال پایدار در استان تأکید کرد و خواستار همراهی کامل بانک‌ها مطابق منابع ابلاغ شده بود و اعلام کرد که کمیته فنی تسهیلات سریعاً نسبت به بررسی، اعلام نظر و تعیین تکلیف طرح‌ها به صورت مستمر اقدام کنند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» در حالی‌که وزارت‌کار از ثبت‌نام بنگاه‌های فاقد بیمه برای دریافت تسهیلات کرونا خبر داده بود و۲۰ بانک عامل برای ارائه تسهیلات مشاغل بدون بیمه کرونا معرفی شدند، اکنون به نظر می‌رسد که این وعده نیز بی‌ثمر مانده و به آن عمل نشده است. رئیس کل بانک مرکزی نیز پیش از آغاز این طرح درجمع مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری بر مشارکت فعال بانک‌ها در اجرای طرح ارائه تسهیلات به کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا تاکید کرده بود، اما اکنون شرایط و میزان همکاری بانک‌ها برای ارائه چنین تسهیلاتی نتیجه‌بخش نبوده است.

مفیدی‌نجار: در شرایط دریافت وام کارا، سخنی از ضامن و معرفی‌نامه از طرف اتحادیه به میان نیامده، اما بانک‌ها افراد را موظف به ارائه آن می‌کنند و به اصطلاح چوب لای چرخ آنان می‌گذارند

 

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در صفحه شخصی توئیتر خود رقم کلی تسهیلات دولت را 100 هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود که به غیر از ۷۵ هزار میلیارد تومان کسب‌وکار‌های آسیب دیده شامل مواردی نظیر پایداری بنگاه‌های آسیب‌دیده، تقویت معیشت، کمک به اقشار فاقد درآمد، حمایت از خانوارها و حمایت از کارگران هم ‌می‌شد. اما با وجود اینکه بسیاری از واحد‌های صنفی به گفته خودشان به دلیل شرایط سخت این وام از آن بهره‌ای نبوده‌اند تمام این مبلغ صرف این کار نمی‌شود و دولت باید تصمیم بهتری در این خصوص اتخاذ کند.

در این رابطه چند ‌تن از رؤسای اتحادیه‌های صنفی مشهد وضعیت نامطلوب پرداخت وام «کارا» را برای «صبح امروز» شرح دادند.

۵۰ درصد رستوران‌داران وامی دریافت نکرده‌اند

رئیس اتحادیه رستوران‌داران و آشپز‌خانه‌های مشهد می‌گوید: تعداد کمی از اعضای این صنف از وام «کارا» استفاده کرده‌اند؛ زیرا شرایط برخورداری از آن سخت است و انگیزه افراد را برای دریافت این وام کم می‌کند همچنین قرار بود برای جلوگیری از اخراج هر یک کارگری که در شرایط کرونا در واحدی صنفی کار می‌کند، مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام به صاحب آن کسب‌‌وکار پرداخت شود، درحالی که همچنان ۵۰ درصد از این افراد هیچ‌گونه وامی دریافت نکرده‌اند.

صنف رستوران‌داران در انتظار تعیین نرخ‌نامه

حسن امیریان در گفت‌وگو با «صبح امروز» می‌افزاید: مشکلات مختلفی در صنف رستوران‌داران وجود دارد   از جمله تحریم‌های ظالمانه که گرانی را به‌وجود آورد، شیوع ویروس کرونا که موجب کم شدن مشتری‌ها و تعطیلی 20 واحد صنفی در ماه گذشته شد همچنین گرانی ارزاق عمومی و ندادن نرخ است. ما از چهار ماه پیش برای این موضوع نامه‌ای را به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارسال و تقاضا کرده‌ایم، اما نزدیک به یک ماه است که در انتظار امضای رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هستیم.

سازمان صمت، نماینده خود را قبول ندارد

به گفته وی نرخ‌گذاری در شهر‌های تهران، شیراز و اصفهان به اتحادیه، اتاق اصناف و سازمان صنعت و معدن مربوط نیست و وظیفه ارائه قیمت در این شهر‌ها بر ‌عهده واحد صنفی است، اما در مشهد انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده و اتحادیه به ترتیب در اولویت اول و دوم این امر قرار دارند، ضمن اینکه انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده زیر‌مجموعه سازمان صنعت و معدن است، اما این سازمان نماینده خود را نیز قبول ندارد.

تعطیلی 200 واحد صنفی در مردادماه

امیریان با ابراز اینکه «در مرداد‌ماه ۲۰۰ واحد صنفی به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شده‌اند» تصریح می‌کند: تحریم و ویروس کرونا بهانه است؛ چراکه 80 درصد مشکلات این صنف به دلیل عدم ارائه نرخ می‌باشد؛ ما از سال ۹۷ هیچ نرخی دریافت نکرده‌ایم در آن زمان هرکیلو برنج خارجی ۹ هزار و۵۰۰ تومان بود اکنون ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان است؛ یعنی تنها برنج رقمی حدود ۱۸ هزار تومان گران شده‌ سایر کالا‌ها نیز به همین صورت.

دانش‌عدالت: ۵۰ تا ۶۰ درصد از واحد‌های ما به دلیل اینکه رابطه مستقیمی با بحث گردشگری دارند تعطیل شده‌اند و سرمایه‌های میلیاردی آنان بلا‌استفاده مانده ‌است

 

رئیس اتحادیه رستوران‌داران و آشپزخانه‌های مشهد بتشریح می‌کند: نیاز داریم تا اجازه دهند واحد‌های ما بدون دغدغه به کار خود ادامه دهند؛ زیرا در حال حاضر حدود یک هزار و۲۰۰ واحد صنفی این اتحادیه در حال متضرر شدن هستند و چاره‌ای جز کم‌فروشی ندارند. نرخ‌نامه باید توسط خود واحد صنفی تعیین شود و سازمان‌ها به‌جای ورود به این موضوع، باید جلوی گران شدن اجناس را بگیرند.

مبلغ وام «کارا» کار‌گشا نیست

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک می‌گوید: حدود ۸۰ درصد از متقاضیان موفق به دریافت وام «کارا» شده‌اند، اما روند آن بسیار مشقت‌بار و زمان‌بر است ضمن اینکه رقم آن چندان اثربخش نیست تا بتواند گره‌گشایی کند. از آنجا که میزان بدهی کسبه به‌خصوص در منطقه ثامن بسیار بیشتر از این‌ها بود به همین دلیل عدم دریافت آن تاثیری در تعدیل نیرو یا تعطیلی آن‌ها ندارد.

 اجرایی نشدن برخی وعده‌ها در پرداخت وام کارا

جواد مفیدی‌نجار در گفت‌وگو با «صبح‌امروز» ادامه می‌دهد: اکثر نیرو‌های مشغول در واحد‌های صنفی به دلیل هزینه‌های سنگین فاقد بیمه هستند. برخی نیز کارگری ندارند و به تنهایی کار خود را انجام می‌دهند. وعده‌ای که درخصوص وام کارا داده ‌شد، اما به مرحله اجرا نرسید این بود که افراد فاقد بیمه نیز می‌توانند از این وام استفاده کنند‌.

وی با بیان اینکه «دلیل عدم مراجعه برخی از اشخاص جهت دریافت این وام مبلغ ناچیز، شرایط سخت و کش‌و‌قوس فراوان آن از ‌سوی بانک‌ها است» خاطر‌نشان می‌کند: در شرایط دریافت این وام سخنی از ضامن و معرفی‌نامه از طرف اتحادیه به میان نیامده، اما بانک‌ها افراد را موظف به ارائه آن می‌کنند و به اصطلاح چوب لای چرخ آنان می‌گذارند که در‌گیری‌هایی نیز در این رابطه صورت گرفته که با وساطت ما رفع شده است.

مخالفت با تعویق وام کارا

رئیس اتحادیه سفره‌خانه‌های سنتی مشهد می‌گوید: متاسفانه تعداد بسیار کمی جهت دریافت وام کارا اقدام و آن را دریافت کردند؛ زیرا بانک‌ها مدارکی می‌خواستند که واحد‌های صنفی قادر به ارائه آن نبودند؛ به همین دلیل از ثبت‌نام صرف‌نظرمی‌کردند؛ بنابراین از بانک‌ها درخواست کردیم تا زمان ارائه وام را کمی به تعویق بیندازند که این افراد بتوانند مدارک خود را آماده کنند، اما در کمال نا‌باوری با مخالفت آنان مواجه شدیم.

طولانی بودن فرایند اعطای وام

ابوالفضل دهستانی در گفت‌وگو با «صبح امروز» تصریح می‌کند: ما توقع داشتیم شرایط حاضر که منجر ‌به بیکاری بسیاری از افراد شد، مسئولان این کار را برای اتحادیه‌ها انجام دهند، سازمان‌های مختلف از جمله تامین اجتماعی باید جوابگوی این موضوع می‌بودند، اما بر‌خلاف انتظار ما هیچ اقدامی نکردند. همچنین باوجود اینکه تصور می‌کردیم کسبه می‌توانند بلا‌فاصله پس از اقدام وام خود را دریافت کنند مدت زمان اعطای آن بسیار طولانی بود.

تعطیلی 15 واحد صنفی سفره‌خانه‌های سنتی

وی با بیان اینکه «۱۵ واحد صنفی در مردادماه تعطیل شده‌اند» اظهار می‌کند: اتحادیه در شرایط خوبی به سرنمی‌برد؛ زیرا نمی‌تواند از واحد‌های صنفی که خود در تنگنا هستند هزینه عضویت دریافت کند. این ویروس جهانی بود؛ اما مسئولان ما می‌توانستند بسیار بهتر آن را کنترل و مدیریت کنند.

۱۰ درصد حوزه حمل‌و‌نقل شهری وام دریافت کردند

رئیس اتحادیه اتو‌بار و حمل‌ونقل شهری مشهد بیان می‌کند: تنها ۱۰درصد از واحد‌های فعال در صنف ما موفق به دریافت وام کارا شدند؛ زیرا به دلیل مبلغ کم، مدت زمان طولانی و شرایط سختی که داشت تمایلی به اقدام برای دریافت آن نداشتند. به عنوان مثال از شرکتی که ۲۰۰ کارگر دارد درخواست کردند تا سند ملک خود را ارائه دهند و ضامن نیز داشته باشد تا پس از بررسی و کارشناسی‌های لازم، وام خود را دریافت کنند.

تعطیلی ۶۰ درصدی صنف حمل‌و‌نقل شهری

خلیل دانش عدالت به «صبح امروز» می‌گوید: در این مدت ۵۰ تا ۶۰ درصد از واحد‌های ما به دلیل اینکه رابطه مستقیمی با بحث گردشگری دارند، تعطیل شده‌اند و سرمایه‌های میلیاردی آنان بلا ‌استفاده مانده ‌است.

باوجود اینکه در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی بر نقش تعیین‌کننده‌ در افزایش اعتماد میان سرمایه‌گذاران و بخش دولتی تاکید شده و بیان شده که این طرح علاوه بر محرک در زمینه تولید و هم‌افزایی میان بخش‌های مختلف اقتصادی، زمینه تسهیل در سرمایه‌گذاری و اشتغال را به وجود خواهد ‌آورد. این درحالی است که شرایط استفاده از یک یاری‌کننده اقتصادی مانند وام «کارا» که می‌توانست تا حدودی کمک‌کننده به وضعیت اقتصادی نامناسب بخش خصوصی استان باشد به درستی پیاده‌سازی نشده و تأکیدات استاندار برای حمایت از بخش خصوصی چندان رنگ و بوی اجرایی شدن به خود نگرفته است.

 

برچسب‌ها: وام کارا/ سود وام کارا/ شرایط وام کارا/ اتاق اصناف/ اتحادیه‌های صنفی/ تعطیلی اصناف/ اصناف آسیب‌دیده کرونا/ سازمان صمت/ سخنگوی دولت/ استانداری خراسان رضوی/ رئیس بانک مرکزی.