1

مشارکت مردم در حاشیه

علی نژاد

شهردار مشهد با اشاره به سیاست‌های مدیریت شهری و شورای شهر برای ساماندهی مناطق پیرامونی و کم برخوردار ازجمله شهرک‌های شهید رجایی و باهنر گفت: برای پیشبرد این هدف همراه با در نظر گرفتن اعتبارات، نیازمند مشارکت و همکاری مردم به‌ویژه ساکنان این مناطق هستیم.

به گزارش صبح امروز، محمدرضا کلائی بامداد روز گذشته و در سومین نشست مردمی با ساکنان شهرک‌های شهید رجایی و باهنر که با حضور شهناز رمارم، علیرضا شهریاری و شهردار منطقه شش در مسجد جوانان بنی‌هاشم برگزار شد، اظهار کرد: در دو نشست قبلی جمع‌بندی در خصوص اولویت‌های موردنظر برای ساماندهی شهرک شهید رجایی و باهنر انجام شد.
وی افزود: خوشبختانه با تصویب طرح تفصیلی این دو شهرک از بابت نبود طرح مشکلی وجود ندارد و اکنون می‌توان پروژه‌ها را مبتنی بر طرح تفصیلی این دو شهرک اجرا کرد.

14 مسجد محور پیگیری پروژه ها
شهردار مشهد بیان کرد: یکی از تصمیمات گرفته‌شده در این نشست‌ها، پیگیری پروژه‌ها در هر حوزه با محوریت مسجد هر محله است، بنابراین 14مسجد موجود در این شهرک می‌توانند متولی پیگیری و به سرانجام رساندن یک پروژه باشند.
کلائی گفت: درمجموع برای ساماندهی مناطق پیرامونی و کم برخوردار مشهد، اجرای حدود 85 پروژه بزرگ و کوچک را مدنظر قرار داده‌ایم که به‌زودی رونمایی خواهد شد اما بر این نکته تأکیدداریم که این پروژه‌ها تنها با مشارکت و همکاری مردم به‌ویژه ساکنان محل و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به سرانجام خواهد رسید.

شورای پنجم در خدمت پروژه‌های مناطق کم برخوردار است

هم‌چنین عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر مشهد در این نشست گفت: شورای پنجم تاکنون از هیچ کمک و حمایتی برای بهبود وضعیت این مناطق مضایقه نکرده و از پروژه‌های ویژه این نقاط شهر حمایت می‌نماید.
علیرضا شهریاری اظهار کرد: بسیار خرسندیم که فردی جوان به‌عنوان شهردار در رأس شهرداری مشهد قرارگرفته و پیوسته در تمام طول شبانه‌روز برای بهبود وضعیت شهر تلاش می‌کند.

حمایت شورا از 85 پروژه مناطق کم برخوردار

وی بابیان اینکه بر اساس گزارش ارائه‌شده از سوی شهردار به شورای شهر، ایشان 85 پروژه برای مناطق کم برخوردار مشهد تعریف کرده‌ است، گفت: شورای پنجم از هیچ کمک و حمایتی برای بهبود وضعیت این مناطق مضایقه نکرده و نمی‌کند؛ با تکیه‌بر سیاست توسعه متوازن و عدالت محور، بخشی زیادی از درآمدهای مناطق پردرآمد مشهد در مناطق پیرامونی هزینه می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: شورای شهر مشهد در خدمت پروژه‌های مناطق کم برخوردار است و در بحث بودجه نیز اعتبارهای موردنیاز پروژه‌ها را تأمین می‌کنیم.

شهریاری در ادامه با تأکید بر لزوم پایبندی به تعهدات و وعده‌هایی که به مردم داده می‌شود، افزود: قول‌هایی باید داد که بتوان آن‌ها را عملیاتی کند؛ تمامی اعضای شورای شهر در خدمت ساکنان مناطق کم برخوردار و پیرامونی مشهد هستند و امیدواریم همه باهم بتوانیم با تقسیم‌کار و تعامل و همکاری نسبت به حل مشکلات این مناطق اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که همه مشکلات را به‌یک‌باره نمی‌توان حل‌وفصل کرد ولی به شکل مقطعی و گام‌به‌گام آن‌ها را برطرف کنیم.

اثربخشی پروژه‌ها با مشارکت مردم افزایش پیدا می‌کند

هم‌چنین نایب‌رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد در این نشست گفت: اثربخشی پروژه‌ها با مشارکت مردم افزایش پیدا می‌کند؛ زمانی که مردم حس کنند در مراحلی چون پیشنهاد، اجرا، ساماندهی و سرانجام رساندن پروژه‌ها نقش دارند، امید و اعتمادشان هم بیشتر می‎شود.

شهناز رمارم اظهارکرد: موفقیت هر پروژه و سازمان رابطه مستقیمی با مشارکت و پای‌کار بودن مردم دارد؛ شهرداری هم اگر مشارکت مردمی و همبستگی اجتماعی را همراه پروژه‌های خود نداشته باشد، اقدامات ابتر می‌ماند و اثر مثبت خود را از دست می‌دهد.

وی در ادامه بابیان اینکه یکی از برکات این نشست‌های مردمی این است که مردم و ساکنان شهرک شهید باهنر پای‌کار پروژه‌های شهرداری بیایند و حداکثر همکاری را برای اجرایی شدن پروژه‌ها انجام دهند، گفت: بازسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده درگرو جلب مشارکت اجتماعی است؛ شهرک شهید باهنر هم یکی از همین محلات بوده پس مردم باید مشارکت داشته باشند.

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ضمنی این جلسات، آگاهی‌بخشی و تقسیم‌کار و پیگیری مطالبات مردمی از راه‌های مشخص است؛ این راه مشخص به معنی هدفمند کردن مطالبات مردم و پیگیری آن‌ها به شکل سازمان‌دهی شده برای به نتیجه رسیدن است.

رمارم بابیان اینکه این نشست‌ها سبب می‌شود تا مردم احساس کنند که دغدغه‌های آن‌ها شنیده می‌شود و پاسخ مناسب دریافت می‌کنند، افزود: اثربخشی پروژه‌ها با مشارکت مردم افزایش پیدا می‌کند؛ زمانی که مردم حس کنند در مراحلی چون پیشنهاد، اجرا، ساماندهی و سرانجام رساندن پروژه‌ها نقش دارند، امید و اعتمادشان هم بیشتر می‎شود.