1

راند دوم انتخابات

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به برگزاری دور دوم انتخابات مجلس یازدهم در ۱۰ حوزه انتخابیه گفت: دور دوم انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه میانه به دلیل رد صلاحیت یکی از کاندیداها از سوی شورای نگهبان، لغو شده ‌و در سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

سیداسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت وگو با شبکه خبر سیما در خصوص برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات سراسری مجلس یازدهم در دوم اسفندماه سال 98 در 208 حوزه انتخابیه برگزار شد که پس از اعلام نتایج مشخص شد که 279 نماینده از جمع 290 نماینده حائز اکثریت آرا شدند یعنی 20 درصد رای صحیح حوزه انتخابیه را به دست آورده اند و به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرده اند. 11 نماینده از ترکیب نهایی مجلس باقی ماندند که بایستی انتخابات مرحله دوم برای آنها برگزار شود.

وی ادامه داد: براساس تقویم انتخابات بایستی انتخابات مرحله دوم در 29 فروردین ماه برگزار می شد که به دلیل همزمانی با شیوع ویروس کرونا در کشور و ابتلا برخی از هموطنان به این بیماری ناچار شدیم برای حفظ سلامت مردم این انتخابات را به تعویق بیندازیم و با هماهنگی هایی که با شورای نگهبان انجام شد این انتخابات به 21 شهریور موکول شد.

موسوی اضافه کرد: انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه سمیرم و لنجان در استان اصفهان، حوزه انتخابیه دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در استان ایلام، حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس در استان البرز، حوزه انتخابیه زنجان و طارم در استان زنجان و حوزه انتخابیه اهواز، حمیدیه، کارون و باوی در استان خوزستان، حوزه انتخابیه بیجار در استان کردستان، حوزه انتخابیه کرمانشاه و اسلام آباد غرب و دالاهو در استان کرمانشاه، حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان در استان گلستان برگزار خواهد شد.

وی افزود: البته حوزه انتخابیه میانه در استان آذربایجان شرقی هم در میان این حوزه های انتخابیه بود که اخیرا به دلیل اینکه صلاحیت یکی از نمایندگان آن از سوی شورای نگهبان رد شد، انتخابات این حوزه در 1400 برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد انتخابات در ادامه تصریح کرد: در 28 خرداد سال 1400 ، انتخابات سراسری ریاست جمهوری را خواهیم داشت که در کنارآن انتخابات شورای اسلامی برگزار می شود. همچنین در حوزه های انتخابیه ای که انتخابات مجلس هم نیاز به انتخاب مجدد نمایندگان مجلس دارند مانند تهران، آستانه اشرفیه، بهار و کبودرآهنگ، تفرش، فراهان و آشتیان و حوزه انتخابیه گچساران و بافت در استان کهگیلویه و بویراحمد انتخابات میاندوره ای و همچنین در حوزه میانه، انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور در ادامه در خصوص نحوه رعایت پروتکلهای بهداشتی در برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی گفت: درخصوص نحوه برگزاری انتخابات در شرایط شیوع کرونا برای اینکه سلامت جامعه حفظ شود جلسات مستمری با وزارت بهداشت و شورای نگهبان در سطوح کارشناسی و مدیریتی داشتیم که خروجی این نشستها پروتکل بهداشتی انتخابات شد که هم برای قبل از انتخابات، روز انتخابات و پس از آن پیش بینی هایی انجام شده است.

وی ادامه داد: برای قبل از انتخابات، در یک هفته ای که تبلیغات انجام می شد با توجه به هیجاناتی که تبلیغات ایجاد می کرد و اجتماعاتی شکل می گیرد و مردم در ستادهای انتخاباتی حضور پیدا می کنند، تلاش کردیم این اجتماعات را کم کنیم و یا به صفر برسانیم، بر همین اساس در قالب دستورالعمل بهداشتی هر نوع تجمعی را ممنوع کردیم و اعلام شد که از فضای مجازی استفاده کنند.

موسوی در همین راستا اضافه کرد: با نشست هایی که با مسئولان رسانه ملی داشتیم برای تبلیغات از ظرفیت ارزشمند شبکه های مختلف صداوسیمای استانی استفاده کردیم. با توجه به اینکه 10 حوزه انتخابیه داریم که از هر حوزه دو نفر و در مجموع 20 نفر در انتخابات رقابت می کنند، برای این افراد در 8 استانی که انتخابات برگزار می شود، سعی شد برنامه های تولیدی در قالب مصاحبه و پخش تیزر در زمان مقرر نیم ساعت از شبکه های تلویزیونی و رادیویی استان پخش شد و این موضوع جایگزین تجمعات و میتینگ های انتخاباتی شد.

دبیر ستاد انتخابات کشور درادامه با اشاره به اینکه امروز 8 صبح زمان تبلیغات انتخاباتی نامزدها به پایان رسید، تصریح کرد: خوشبختانه نامزدها همکاری خوبی داشتند و گزارشی از تخلف در بازه تبلیغات انتخابات نداشتیم و حسن استفاده از رسانه ملی که آرزوی هر نامزد انتخاباتی بود انجام شد. تمامی برنامه ها با نظارت کمیسیون تبلیغات استان که شامل معاون سیاسی استانداری، رئیس هیات نظارت استان و مدیرکل صداوسیمای استان است، پخش شد و فضای مجازی هم بازتابی از همین برنامه ها بود که از شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون پخش شده بود. همچنین به دلیل نبود تجمعات، هیجانات فروکش کرده و شرایط کاملا منطقی بود.

موسوی با بیان اینکه در چند منطقه نامزدها تصمیم به برگزاری اجتماعات با رعایت پروتکلهای بهداشتی داشتند، افزود: دراین راستا بلافاصله تذکرات لازم داده و از این مسئله پیشگیری شد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه انتخابات فردا راس ساعت 8 صبح برگزار خواهد شد، گفت: مدت برگزاری این انتخابات 10 ساعت خواهد بود که در صورت لزوم یک یا دو ساعت هم تمدید می شود. فردا پس از اخذ گزارش از استانها، درصورت نیاز به تمدید مدت زمان، تمدید خواهد شد اما تا این لحظه بنایی به تمدید انتخابات وجود ندارد چرا که در این مدت 10 ساعت فرصت کافی برای رای دادن هست.

وی در خصوص پروتکلهای بهداشتی فرایند رای گیری نیز گفت: امشب همه شعب انتخاباتی که حدود 3 هزار و پانصد شعبه هستند، ضدعفونی خواهند شد. همه عواملی که در فرایند برگزاری انتخابات به عنوان نماینده فرماندار، عضو شعبه، ناظر، بازرس، نیروهای انتظامی همکاری می کنند، از ماسک و دستکش استفاده خواهند کرد. مواد ضدعفونی کننده در اختیار مردم مراجعه کننده و عوامل اجرایی قرار خواهد گرفت.

موسوی تاکید کرد: توصیه کردیم مردم نیز پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند و در روز رای گیری حتما از خودکار شخصی استفاده کنند. ماسک و دستکش داشته باشند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. همچنین ورودی شعب با فاصله دو متر خط کشی کردیم.

وی ادامه داد: هرچه عوامل اجرایی و رای دهندگان همکاری مستمر در اجرای پروتکلهای بهداشتی داشته باشند و مقید باشند، می توانیم تضمین دهیم که این انتخابات آسیبی به سلامت افراد جامعه وارد نکند.

دبیر ستاد انتخابات با اشاره به اینکه احراز هویت مانند دوره قبل به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد، افزود: در این مرحله علاوه بر مشخص شدن اینکه فرد در این شعبه رای داده است یا نه و همچنین درکنار تطبیق مشخصات فرد با ثبت احوال، مشخص می شود که آیا در جای دیگری رای داده است یا نه؟ اعلام می شود که این فرد در این حوزه انتخابی در مرحله قبل انتخابات مجلس رای داده است یا نه؟

وی ادامه داد: این کار به این منظور انجام می شود که دو گروه می توانند در این دوره از انتخابات شرکت کنند. گروه اول افرادی هستند که در همان حوزه انتخابیه که انتخابات در حال برگزاری است، در دوم اسفند ماه رای داده باشند و گروه دوم افرادی هستند که در هیچ حوزه ای در دور قبل رای نداده اند.

موسوی خاطرنشان کرد: در انتخابات روز جمعه ثبت اثر انگشت با توجه به حفظ سلامت مردم حذف شده است. این موضوع در دوم اسفند به صورت آزمایشی انجام شد که موفقیت آمیز بود.

وی اشاره کرد: متولدین 21 شهریور 1381 به قبل می توانند در این انتخابات شرکت کنند و مدارک مورد نیاز برای رای دادن، شناسنامه و کارت ملی یا شماره ملی است یعنی اگر افراد کارت ملی نداشته باشند، شماره ملی کفایت می کند و در صورتی که کدملی هم نداشته باشند با هماهنگی های صورت گرفته با سازمان ثبت احوال همکاران ما در سراسر کشور، می توانند با مراجعه به ثبت احوال کدملی خود را اخذ کرده و در انتخابات شرکت کنند.

دبیر ستاد انتخابات کشور همچنین از مردم خواست تا علاوه بر رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی، رای دادن را به ساعات پایانی موکول نکنند. تجمعات در اطراف شعب انتخابی را به حداقل برسانند. فرزندان خردسال را با خود به شعبه نیاورند.

موسوی با اشاره به اینکه در حدود 100 هزار نفر اعم از مجریان و ناظرین انتخابات، در برگزاری انتخابات همکاری خواهند کرد، تصریح کرد: بلافاصله پس از پایان رای گیری در شعبه ها و حوزه های انتخابیه که نتیجه انتخابات در هر شعبه مشخص می شود و در بخشداری و فرمانداری تجمیع می شود، سعی خواهیم کرد در کوتاه ترین زمان ممکن، نتیجه انتخابات را اعلام کنیم.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور همچنین اشاره کرد: بلافاصله پس از انتخابات، اطلاعات رای گیری هر شعبه به وسیله دستگاههای احراز هویت، به فرمانداری، بخشداری، وزارت کشور و شورای نگهبان اعلام می شود و نتیجه انتخابات ارسال می شود و این کار به جمع بندی و اعلام نتیجه بسیار سرعت می بخشد. بنابراین حوزه های انتخابیه ای که تعداد کمتری رای دارند و یا واجدین شرایط کمتری داشتند، بین دو تا سه ساعت بعد با هماهنگی شورای نگهبان به عنوان دستگاه ناظر اعلام نتیجه می کنیم اما در حوزه انتخابیه ای مانند کرج، اهواز و کرمانشاه به دلیل اینکه مرکز استان هستند و جمعیت بیشتری دارند تا صبح روز شنبه همه نتایج اعلام خواهد شد.

سخنگوی ستاد انتخابات با تاکید بر اینکه اهمیت انتخابات مرحله دوم کمتر از مرحله نخست آن نیست، از مردم خواست با حس مسئولیت بالا در انتخابات شرکت کنند.

دبیر ستاد انتخابات کشور در ادامه درخصوص انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 نیز گفت: فرایند این انتخابات از اول فروردین امسال آغاز شده است. انتخابات ریاست جمهوری نه تنها در ایران بلکه در 140 کشور دنیا برگزار می شود. در کنار این انتخابات ملی و برزگ انتخابات شوراها را داریم که حدود 40 هزار شهر و روستا در کشور داریم و سرنوشت هیچ یک از این انتخابات به هم وصل نیست.

وی اضافه کرد: علاوه بر این در 6 نقطه کشور انتخابات مجلس خواهیم داشت و در استان تهران و مازندران نیز انتخابات خبرگان خواهیم داشت.

موسوی در بخش دیگری درخصوص انتخابات مجلس توضیح داد: در حوزه هایی مانند میانه وقتی می گوییم مرحله دوم انتخابات یعنی هیچ یک از نامزدها موفق به کسب حدنصاب آرا که 20 درصد است، نشدند لذا دو نفر با بیشترین آرا به مرحله دوم رفته و بین این دو نفر انتخابات برگزار می شود و یکی از این دو با هرمیزانی از رای وارد مجلس می شود اما انتخابات میان دوره یعنی انتخابات جدیدی برای افراد جایگزین برگزار می شود مثلا در تهران افراد باید مجدداً ثبت نام کنند و صلاحیت این افراد بررسی و نامزد شوند و تبلیغات کنند تا نهایتا رای گیری صورت بگیرد (یک پروسه 83 روزه را طی کنند).

وی اضافه کرد: انتخابات میاندوره ای در صورتی برگزار می شود که در حدفاصل انتخاباتی که مجلس جدید تشکیل می شود تا مجلس بعدی یک نماینده فوت شود یا استعفا دهد و یا اعتبارنامه و صلاحیت نماینده ای رد شود و به هردلیلی یک کرسی نمایندگی خالی شود.

دبیر ستاد انتخابات کشور در پایان در خصوص احتمال تمام الکترونیکی شدن انتخابات 1400، عنوان کرد: در وزارت کشور از مدتها پیش، برآوردهای لازم انجام شده و برای تمامی حوزه های کشور دستگاه احراز هویت ساخته شده است. همچنین صندوق های رای الکترونیکی برای نیمی از حوزه های کشور آماده شده است که بایستی مابقی آن تولید شود. در حال حاضر جلسات وزارت کشور و شورای نگهبان پیرامون الکترونیکی شدن انتخابات برگزار می شود و گام به گام مراحل را طی می کنیم و امیدواریم این اتفاق مهم بیفتد چراکه این موضوع ضرورت دارد و مردم دغدغه تجمع در شعب اخذ رای دارند و همچنین فرایند کار نیز آسان تر می شود.