1

 جوانِ جهادیِ انقلابی و البته نظامی

علی روغنگران

در شرایطی که اصولگرایان مدام از رئیس جمهوری انقلابی و جوان نام می‌برند و گاه نیز چندان بی تمایل به یک رئیس جمهور نظامی نیستند، نام سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم به عنوان یک پدیده جدید برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح می شود. انتخابات ریاست جمهوری 1400 ایران کاملا تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست؛ طبیعی است اگر ترامپ انتخاب شود، در ایران فرآیندها به سمتی می‌رود که رئیس جمهوری با سابقه نظامی شانس بیشتری داشته باشد. در این فضا نام‌های مختلفی شنیده می‌شود؛ یکی محمدباقر قالیباف که کاملا برای همه آشناست و دیگری فردی کمتر شناخته‌شده اما مورد وثوق نهادهای نظامی؛ سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه. از هفته گذشته تا کنون چندین بار نام او به صورت غیر رسمی در محافل مختلف مطرح شده و برخی معتقدند او می‌تواند نماد «جوان جهادی انقلابی» باشد که در «جستجوی نام» نیست و می‌تواند فعالیت جهادی خود را به عنوان رئیس جمهور انجام دهد. به محض مطرح شدن نام سعید محمد در چند محفل دوستانه اصولگرا، برخی رسانه‌های اصولگرا نام سعید محمد را به عنوان نامزد بالقوه ریاست جمهوری 1400 مطرح کردند و از سوابق او نوشتند. مهمترین واکنش را رسانه‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف داشتند. آنها سعید محمد را رقیب قالیباف تصور کردند و از هم اکنون برایش خط و نشان کشیدند؛ از جمله سایت فردا رسانه قالیبافی‌ها که در خبری نوشت امکان دارد شورای نگهبان سعید محمد را به عنوان رجل سیاسی تایید نکند. اشاره تلویحی آنها احتمالا به درجه نظامی سعید محمد است که هنوز به درجه سرداری نرسیده اما درجه سرداری برای تصدی فرماندهی قرارگاه خاتم، به صورت امانی به او داده شده است. سایت خبر فوری نیز در گزارشی که ظاهرا فقط قصد داشته، سعید محمد را معرفی کند، بسیار زیرکانه او را نقد کرده و به عدم حضور او در جنگ اشاره کرده و نوشته «سعید محمد در کوران دفاع مقدس در سپاه فعالیتی نداشته است.»

 

محمد در تابستان امسال حداقل به ده استان سفر کرده و از پروژه‌های مختلفی، چون آب غیزانیه و راه آهن زاهدان بازدید کرده است. حتی شنیده‌ها حاکی از این است که او هم مانند قالیباف پیش از خودش، تیم رسانه‌ای خود را زودتر به استان خوزستان فرستاده است. استانی که این روز‌ها شده میزبان اقسام مسائل و بحران و البته نامزد‌هایی احتمالی که ممکن است روزی عکس‌های این روز‌هایشان در خوزستان به کارشان بیاید

 

البته در جای دیگری خیلی مستقیم نوشته که او سابقه ندارد: «فقدان سابقه سیاسی برای سعید محمد باعث شده ناظران سیاسی، تایید صلاحیت این چهره کمتر شناخته شده در فضای سیاسی را بعید دانسته و تاکید کنند که سعید محمد به دلیل عدم برخورداری از سوابق سیاسی و اجرایی، نمی‌تواند به عنوان یک رجل سیاسی در انتخابات 1400 حضور یابد.»

سعید محمد اسلامی دهم مهرماه 97 با حکم سرلشکر جعفری فرمانده وقت سپاه پاسداران به سمت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء منصوب شد. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا که عموما قرارگاه خاتم گفته می‌شود، از زیرمجموعه‌های سپاه است، که «بزرگ‌ترین پیمان‌کار پروژه‌های دولتی ایران» به شمار می رود. این نهاد با هدف «آب‌رسانی، صدور نفت و گاز، پروژه‌های سدسازی، انتقال آب و نیرو و راه‌سازی» راه اندازی شد. محمد ستاری وفایی، محمدباقر قالیباف، حسن دانایی‌فر، عبدالرضا عابد، رستم قاسمی، ابوالقاسم مظفری شمس و عبادالله عبداللهی مدیران سابق این نهاد بودند که از این جمع محمدباقر قالیباف و رستم قاسمی شهرت بیشتری دارند و حالا سعید محمد سومین فرمانده قرارگاه خاتم است که احتمال دارد از عرصه نظامی به سیاست وارد شود. سعید محمد برخلاف فرماندهان پیشین قرارگاه سازندگی، سابقه نظامی‌گری زیادی ندارد و با وجود اینکه در سپاه پاسداران حضور داشته، او را با القاب نظامی نمی‌شناسند. رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران از عنوان دکتر برای معرفی او استفاده می‌کنند و او با لباس نظامی در محل کار خود حاضر نمی‌شود. سعید محمد متولد 1347 است و دارای مدرک تحصیلی دکترای مهندسی عمران (گرایش راه و ترابری) از دانشگاه تربیت مدرس تهران در سال 1388 است. او از سال 1366 به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد و دارای سوابق مدیریتی و اجرایی متعددی در شرکت‌ها و موسسات اقماری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و بنیاد تعاون سپاه است. سعید محمد پیش از فرماندهی قرارگاه سازندگی، مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس (سازنده و مالک چندین مرکز خرید در شهر‌های مختلف ایران) بود. او چندین سال نیز مدیرعامل سپاسد از زیر مجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بود. سپاسد مهم‌ترین بازوی مهندسی سپاه پاسداران است که پروژه‌های عظیم سدسازی، تونل سازی، نیروگاه‌های برق، سازه‌های بتونی بلند و… را در کشور اجرا می‌کند. سعید محمد در سپاسد جایگزین پرویز فتاح شد و گفته می‌شود مجموعه سپاسد در دوره او چند برابر قوی‌تر شده و اصلا قابل مقایسه با دوره فتاح نیست و در همین دوره بود که از محمد به عنوان یکی از نخبگان سپاه یاد شد. با این حال عمده شهرت او در همین یک ماه اخیر رخ داد؛ همان زمانی که نام او در برخی محافل به شکل جدی مطرح می‌شود. نکته جالب درباره سعید محمد اینکه اگر نامش را در گوگل سرچ کنید، به اطلاعات و مصاحبه‌های بسیار کمی از او می‌رسید؛ سخنرانی‌های کلی که بیشتر محتوای آن درباره فعالیت‌های عمرانی است. او مصاحبه‌های خیلی کمی کرده و ظاهرا دوست داشته در تیررس رسانه‌ها نباشد و در قرارگاه کارش را پیش ببرد، به همین دلیل است که هیچ مصاحبه یا اظهارنظر سیاسی درباره مسائل مملکت از سعید محمد پیدا نمی‌کنید؛ با این حال او مدتی است ارتباطش با رسانه‌ها را تقویت کرده و شعار می‌دهد و از برنامه‌های آینده می‌گوید و برای حل مشکل مسکن شرط می‌گذارد: «شرط ما برای ورود به بازار تولید مسکن این است که به صورت مستقیم تنها با وزارت راه و شهرسازی همکاری کنیم و در این میان قرارگاه با مردم طرف حساب نباشد، یعنی آنکه امور ثبت نام متقاضیان و تامین منابع مالی از سوی وزارتخانه صورت گرفته و اجرای پروژه به قرارگاه واگذار شود.»

سعید محمد حتی سفر‌های استانی بیشتری هم می‌رود. در تابستان امسال حداقل به ده استان ایران سفر کرده و از پروژه آب غیرانیه تا راه آهن زاهدان را بازدید کره است. حتی شنیده‌ها حاکی از این است که او هم مانند قالیباف پیش از خودش، تیم رسانه‌ای خود را زودتر به استان خوزستان فرستاده است. استانی که این روز‌ها شده میزبان اقسام مسائل و بحران و البته نامزد‌هایی احتمالی که ممکن است روزی عکس‌های این روز‌هایشان در خوزستان به کارشان بیاید. برخی اصولگرایان، او را گزینه‌ای در مقابل محمدباقر قالیباف می‌دانند؛ از جمله اینکه او در برخی روند‌های منتهی به رسیدگی به فساد نقش‌آفرینی کرده و مثلا در پرونده عیسی شریفی و هلدینگ یاس یکی از کارشناسان اصلی بوده است. او البته تلاش زیادی برای همکاری پژوهشی بسیج دانشجویی با قرارگاه خاتم داشته و همین مسئله محبوبیت او را در بدنه بسیج و جریان‌هایی مثل جنبش عدالتخواه دانشجویی افزایش داده است. او از جهت سیاسی کاملا اصولگرا است، اما هیچوقت تابلوی سیاسی نداشته و پیدا کردن اظهار نظر‌های سیاسی از او تقریبا غیر ممکن است. تابستان امسال، نادران و بذرپاش، قالیباف و میرسلیم، حداد عادل و فتاح حسابی از خجالت هم در آمدند. به نظر می‌رسد اصولگرایان بیشتر از همیشه، برابر هم شمشیر کشیده‌اند. در این وضعیت آیا سعید محمد می‌تواند همان جوان انقلابی باشد که اجماع همه اصولگرایان، از موتلفه تا عدالتخواهان را، پشت سر خود نظاره کند؟