1

بسته بازآفرینی باز شد

طی مراسمی، با حضور معاونان اداری مالی و شهرسازی مناطق سیزده گانه شهرداری مشهد، دوره آموزشی اجرایی شدن بسته های تشویقی مرتبط با بازآفرینی شهری برگزار شد.

رئیس کمیسیون مناطق کم برخوردار و پیرامونی شورای اسلامی شهر در مراسم آغاز به کار دوره آموزشی مرتبط با بسته های تشویقی بازآفرینی بافت های فرسوده محلات هدف که با حضورجمعی از اعضای شورای شهر و مدیران حوزه مالی و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: بسته تشویقی شورای شهر برای نوسازی و بهسازی بافت‌ های فرسوده و محلات هدف بازآفرینی، به تصویب رسیده است.
وی افزود: در کنار این مصوبات حمایتی، 28 دفتر تسهیلگری نیز در محلات هدف مستقر شده‌اند و ساز و کار جدید نیز تعریف شده است که امیدواریم تا پایان شهریور ماه برای استفاده شهروندان روی سیستم ‌های مالی و شهرسازی بارگذاری شود.
رئیس کمیسیون مناطق کم برخوردار و پیرامونی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه مدیریت شهری در دوره پنجم در صدد ساماندهی بافت های متراکم و پرجمعیتی است که درآمدی برای شهرداری ندارد و هزینه‌های جاری بسیاری نیز برای شهر ایجاد می کنند، بیان کرد: با اجرایی شدن سیاست بازآفرینی و بهسازی، ساماندهی این بافت‌ها و توانمندسازی ساکنان، این هزینه ها کاهش خواهد یافت.
فیضی خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید نگاه اجتماعی بر نگاه درآمدی ارجحیت داده شود که در همین راستا بخشودگی کامل و اعمال تبعیض مثبت برای بافت‌ های فرسوده و ناکارآمد شهری در بسته مشوق ها در نظر گرفته شده است.
اجرای هیچ برنامه و سیاستی بدون منابع انسانی امکان پذیر نیست
محمد هادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد نیز در ادامه این جلسه گفت: شورای پنجم از ابتدای فعالیت به جد دنبال تاسیس سازمان بازآفرینی فضا های شهری بود، موضوعی که تایید وزارت کشور را نیز به دنبال داشته است.
وی با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد از طریق سازمان بازآفرینی درصدد است که نحوه مواجهه با بافت‌های مساله‌دار شهر مشهد که مساحت آن به بیش از پنج هزار هکتار می رسد را مشخص و تعیین کند، گفت: امروز عقل جمعی، شهرداری مشهد، بدنه مدیریتی، تخصصی و کارشناسی به این جمع‌بندی رسیده است که نحوه برخورد با این بافت‌ها باید متفاوت از گذشته باشد.
مهدی‌نیا ادامه داد: در این مسیر اجرایی شدن هیچ برنامه و سیاست خوب و درستی بدون منابع انسانی امکان پذیر نیست.

بسته های تشویقی بازآفرینی محلات، موتور محرکه رونق گرفتن ساخت و ساز

هم چنین مدیرکل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد، با اشاره به ظرفیت های بسته مشوق های نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده گفت: این مشوق ها موتور محرکه رونق گرفتن ساخت و ساز و احیا بافت های فرسوده هستند.

محمود برهانی در خصوص اجرایی شدن بسته مشوق های مرتبط با بازآفرینی بافت های فرسوده اظهار کرد: یکی از سیاست هایی که مدیریت شهری و شورای شهر دوره پنجم پیگیر آن بودند، حمایت از بازآفرینی، نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده به ویژه در محلات هدف بود که امسال با سه مصوبه حمایتی بسته مشوق هایی برای این امر در نظر گرفته شده است.
وی افزود: این مصوبات نگاه جدیدی را در موضوع بازآفرینی شهری و توانمند سازی محلات هدف که بیشتر در مناطق حاشیه ای شهر قرار دارند، به دنبال داشته است.
مدیرکل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه بسته های تشویقی در دو بخش قابل توجه است، بیان کرد: بخش اول تسهیل روند بازآفرینی، با افزایش مشارکت مردم رخ می دهد که در این راستا دفاتر تسهیل گری اقدامات خوبی را برای برقراری ارتباط میان مردم و مدیریت شهری طی یکسال گذشته انجام داده اند.
برهانی خاطرنشان کرد: بخش دوم مرتبط با قوانین و فرایندهایی است که طی آن باید مشوق های در نظر گرفته شده در مصوبات شورای شهر اجرایی شود تا بتوانیم به شکلی مناسب به درخواست های مردم جهت استفاده از این مشوق ها پاسخگویی کنیم.
وی اضافه کرد: تصویب بسته های تشویقی تجمیع پلاک ها، ساخت و ساز طبق ضوابط فنی مهندسی، رعایت مباحث ایمنی و آتش نشانی، تعریض معابر، ایجاد شبکه های جمع آوری آب های سطحی و فاضلاب، درنظر گرفتن پارکینگ مورد نیاز در محلات هدف را تسهیل می کند.
مدیرکل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد تصریح کرد : در مجموع اعمال تخفیف در ارائه پروانه ساخت تا 100 درصد و به صورت رایگان و در نظر گرفتن تراکم تشویقی در محلات هدف بازآفرینی، می تواند موتور محرکه ای برای این امر باشد.

بارگذاری آئین نامه های اجرایی مرتبط با بسته های تشویقی تا پایان شهریور در سیستم شهرسازی

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد، با اشاره به اینکه اجرایی شدن بسته های تشویقی می تواند تاثیر بسیار خوبی در نوسازی و بازسای بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری داشته باشد، گفت: قول داده ایم تا پایان شهریور امسال آئین نامه های اجرایی مرتبط با بسته های تشویقی برای بهره گرفتن شهروندان از این مشوق ها جهت نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده را در سیستم ها پیاده سازی کنیم.

قربانعلی شیرازی با بیان این خبر اظهار کرد: مسئولیت اصلی اجرایی کردن بسته مشوق های بازآفرینی، نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده بر عهده حوزه شهرسازی است.
وی افزود: برای اجرایی شدن این بسته مشوق ها در حال آماده کردن آئین نامه اجرایی هستیم تا آن را در سیستم های یکپارچه شهرسازی بارگذاری کنیم.
مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد بیان کرد: با سیستمی شدن آئین نامه های اجرایی برخی از ابهاماتی که برای کارشناسان وجود دارد به صورت خودکار برطرف و کار با شفافیت و سرعت بیشتری انجام خواهد شد و مردم دسترسی راحت تری به خدمات و مشوق های ارائه شده خواهند داشت.
شیرازی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه هایی که برای استفاده آسان مردم از مشوق ها جهت باز آفرینی بافت های فرسوده در دستور کار قرار دارد، ایجاد دسترسی مستقیم برای مالکان جهت ثبت درخواست است که این کار ظرف سه ماه آینده انجام می شود.
وی اضافه کرد: با این کارشهروندانی که تمایل به مراجعه به دفاتر تسهیل گری ندارند می توانند به صورت مستقیم از طریق سیستم های یکپارچه شهرسازی اقدام به ثبت درخواست جهت استفاده از مشوق های در نظر گرفته شده برای نوسازی و یا بازسازی ملک خود کنند.
مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در حوزه بازآفرینی شهری در مجموع تجربه کمی در کشور و مشهد وجود دارد، گفت: اما با این حال معتقدیم، اجرایی شدن بسته های تشویقی می تواند تاثیر بسیار خوبی در نوسازی و بازسای بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری داشته باشد و به عنوان یک الگو در کشور مطرح شود.