1

باغ ویلاهای غیرمجاز زخمی بر دشت تشنه مشهد

علی نژاد

از 20 تا 52 هزار آمارهایی از باغ ویلاهای مجاز و غیر مجاز مشهد و استان است که مسئولان مربوطه ارائه کرده اند، مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر شهرداری مشهد اعلام کرده است که ۲۵ تا ۳۰ هزار باغ ویلا که قریب به اتفاق آن غیرمجاز است، در حریم شهر مشهد وجود دارد هم چنین، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی  به تازگی اعلام کرده است که هزار باغ‌ویلای غیرمجاز در خراسان رضوی وجود دارد. آمارهای متفاوتی از باغ ویلاهای غیرمجاز ذکر شده اما نکته مهم تر این است که دشت مشهد تشنه است و مردم روستاهای دشت مشهد از خاک خشکیده این دشت تشنه‌ترند و باغ ویلاها غیر مجاز زخمی بر دشت تشنه مشهد است.

البته چندی پیش نیز در برخورد با تغییر کاربری غیر مجاز زمین های کشاورزی و موقوفه و ساخت ویلا در اراضی اطراف مشهد، عملیات تخریب بیش از هزار ویلای غیرمجاز آغاز و 200 هکتار زمین موقوفه در شمال مشهد رفع تصرف و آزاد شد.

مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر مشهد در این باره گفت: براساس بررسی تصاویر هوایی از حریم شهر مشهد ۲۳ هزار باغ ویلا در پهنه ۸۶ هزار هکتاری حریم شهر وجود دارد که اغلب به صورت غیرقانونی ساخته شده‌اند.

کامران وثوق رضوی مشهدی اظهار کرد: این تعداد در سال گذشته بیش از ۲۵ هزار باغ ویلا بود که با اقدامات قانونی شهرداری و دیگر نهادهای نظارتی در حوزه ساخت و ساز، پس از تخریب برخی از آنها، شمار باغ ویلاهای فاقد مجوز در این پهنه به ۲۳ هزار واحد رسید.

مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر مشهد ادامه داد: در طرح جامع حریم مشهد مصوب سال ۹۶ محدوده حریم این شهر به ۸۶ هزار هکتار افزایش یافت و پیگیری عمده شهرداری برای سروسامان دادن به ساخت وسازهای فاقد مجوزی است که طی سال‌های اخیر در این محدوده انجام شده است.

وی گفت: در حال حاضر در این محدوده ۱۳۸ کد آبادی وجود دارد اما این تعداد براساس آخرین به روزرسانی روستاهای دارای سکونت و کد دهیاری، ۱۲۶ مورد است.

وثوق رضوی به ارزانی زمین در محدوده حریم مشهد اشاره کرد و افزود: مشکلات ناشی از افزایش جمعیت، رواج پدیده آپارتمان نشینی و نیاز مردم به تفرجگاه‌ها به ساخت و ساز باغ ویلا در حریم مشهد دامن زده است.

مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر مشهد ادامه داد: بر اساس بررسی تصاویر هوایی حدود هزار و ۵۰۰ باغ ویلا در حریم مشهد دارای استخر است که به صورت غیرمجاز ساخته شده است.

وی گفت: بیشتر باغ ویلاهای غیرمجاز به شبکه آب شرب روستایی متصل نیستند و آب مورد استفاده در استخرهای آنها از طریق تانکر و با هزینه شخصی مالکان تأمین می‌شود، تأمین اینگونه منابع آب نیز به صورت مجاز و غیرمجاز است و آب استخرها نیز از روان آب‌های دائمی و موقت اطراف تأمین می‌شود.

مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر مشهد افزود: آبیاری باغات اینگونه باغ ویلاها با آب اندک و متناوب انجام می‌شود لذا درختان آنها ضعیف شده و میزبان آفات مختلف است و به خطری برای باغداری صنعتی مناطق روستایی و کانون انتقال آفات در این بخش تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: شهروندان باید هرگونه خرید و فروش ملک و ویلا حتی املاک دارای سند را پس از طی مراحل قانونی و اخذ تاییدیه‌های جهاد کشاورزی و نهادهای ذیربط انجام دهند.

52 هزار باغ ویلای غیر مجاز در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: در استان ساخت ۵۲ هزار باغ‌ ویلای غیرمجاز وجود دارد.

محمدرضا اورانی روزگذشته  با اعلام این مطلب افزود: ساخت ویلا و تغییرکاربری غیرمجاز بیشتر در شهرهای مشهد، طرقبه- شاندیز، چناران، فریمان، تربت‌جام، نیشابور و سبزوار و به خصوص در پلاک‌های خاصی از این شهرستان‌ها متمرکز است.

تغییر کاربری 5200 متر مربع اراضی مرغوب کشاوزی

وی با اشاره به مرغوبیت اراضی کشاورزی که در این قالب تغییر کاربری غیرمجاز داده شده‌اند ادامه داد: در مجموع تخمین‌زده می‌شود که پنج هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی مرغوب استان در این قالب دچار تغییر کاربری غیر مجاز شده‌اند.

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال گذشته و با همکاری بسیار خوب دستگاه‌های نظارتی از جمله دادگستری، دادستانی کل، شورای حفظ حقوق بیت‌المال، نیروی انتظامی و فرمانداران تعداد دو هزار و ۵۵۰ باغ‌ویلا در سال گذشته قلع و قمع شد و به این ترتیب هزار و ۱۱۴ هکتار از اراضی کشاورزی به حالت قبلی برگشت.

قلع 2700 ویلای غیر مجاز

اورانی افزود: از ابتدای امسال تا کنون هم دو هزار و ۷۰۰  ویلای غیرمجاز قلع و قمع شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: از سال ۹۴ تا کنون ۵۳۰ مورد از مساحت هزار و ۸۷۰ هکتاری کشاورزی در استان به صورت قانونی مجوز تغییرکاربری دریافت کردند که شامل اراضی غیرمثمر و دارای شرایط خاص بوده است.

هم اکنون ۹۸۹ هزار و ۷۵۰ هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی آبی و دیم در خراسان رضوی است که ۷۳ درصد این سطح کشت آبی و ۲۷ درصد آن سطح زیرکشت محصولات مختلف به شیوه دیم است. همچنین ۳۶.۷ درصد زمینهای کشاورزی این استان به کشت محصولات باغی و  ۶۳.۳ درصد آن به تولید محصولات زراعی اختصاص دارد.