1

اگر تأیید شود حادثه نطنز منشأ خارجی دارد پاسخ مقتضی خواهیم داد

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به حادثه نطنز گفت: ما منتظر گزارش رسمی هستیم و وزارت خارجه هنوز این گزارش را دریافت نکرده است. اگر منشا خارجی آن تایید شود پاسخ مقتضی را خواهیم داد.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه که با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد، با اشاره به هفته دولت گفت: در هفت سالی که از دولت تدبیر و امید گذشت، من به هئیت دولت تبریک می‌گوییم که در این مدت با دست خالی توانست از کیان کشور و نظام دفاع کند.

خطیب‌زاده درباره مبادلات تجاری ایران و ونزوئلا گفت: روابط دو کشور مبتنی بر منافع دو جانبه است. بسیاری دوست دارند ما مبادلات را چگونه انجام می‌دهیم، ولی به دلیل بحث دور زدن تحریم‌ها امکان بیانش نیست. اما منافع ملی ایران قران قرانش حفظ خواهد شد.

وی در مورد سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران عنوان کرد: این سفر، یک سفر عادی است و پیشتر هم قرار بود انجام شود که به دلیل کرونا به تاخیر افتاد. گروسی امشب به تهران می‌آید و ملاقات هایش در دو روز آینده با رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور، وزیر امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی برنامه ریزی شده است.

خطیب‌زاده درباره سازوکار حل اختلاف برجامی که به مکانیسم ماشه موسوم شده است، و ارتباط آن با سفر رافائل گروسی به تهران گفت: اگر منظور از مکانیسم ماشه اسنپ بک باشد که اصطلاح جعلی است و در برجام چنین واژه‌ای وجود ندارد. برجام باعث شد روابط ایران و آژانس به حد بی نظیری برسد و به اذعان این نهاد بیشترین همکاری‌ها و بازدید‌ها در طول تاریخ آژانس در رابطه با ایران رخ داده است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر پمپئو به رژیم صهیونیستی گفت: شما منزوی‌تر از آمریکا در طول تاریخ سراغ دارید؟! شما نگران اجماع سازی امریکا نباشید، چون در داخل کشورشان هم قادر به اجماع سازی نیستند. آنچه بین امارات و رژیم صهیونیستی رخ داد، زخمی برای جهان اسلام است. امارات اشتباه بزرگی کرد و امیدواریم به سرعت این اشتباه را جبران کند. جهان اسلام هیچ وقت خیانت به قدس شریف را فراموش نخواهد کرد. قطعا رژیمی که نمی‌تواند امنیت خود را تامین کند نمی‌تواند امنیت را برای کشور دیگری فراهم کند. در دکترین جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی تهدید به حساب نمی‌آید، چون کوچکتر از آن است که تهدیدکننده باشد. اما اگر تهدیدی ولو کوچک از سوی این رژیم متوجه منطقه خلیج فارس باشد، مسئولیت آن متوجه امارات است.

روابط ایران و روسیه به طور طبیعی وارد ابعاد راهبردی شده است. زمانی که ترامپ از برجام خارج شد تصور نمی‌کرد چیزی از این توافق باقی بماند. بهترین کار برای ترامپ احترام به حقوق و مبانی بین المللی است

 

وی در خصوص برخورد دریایی اخیر میان امارات و ایران تصریح کرد: لنج متعلق به صیادان ایران تحویل شد و به جز آن دو نفری که جان خود را از دست دادند، مابقی به ایران تحویل داده شدند. در این راستا کاردار امارات احضار و نامه عذرخواهی به ایران ارسال شد و وزارت خارجه تا تحقق منافع ایرانیان پیگیر خواهد بود. لنج در نزدیکی جزیره ابوموسی توقیف شد.

خطیب‌زاده درباره پیشنهاد فواد حسین برای گفت‌وگو‌های راهبردی با کشور‌های همسایه عنوان کرد: در سفر ظریف به عراق موضوع گفت‌وگو‌های راهبردی و سند جامع همکاری مورد مذاکره قرار گرفت و زمانی که این سند آماده شود در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

یرای جمهوری اسلامی منافع ملی، جهان اسلامی و حقوق حقه مردم فلسطین مهم است

وی درباره تاثیر اعلام عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم منحوس صهیونیستی بر روابط ایران با کشور‌های عربی خاطر نشان کرد: آنچه توسط مسیر‌های غیر رسمی اعلام می‌شود مسیر مورد تایید ما نیست و کسی نمی‌تواند با کاردار ما تند صحبت کند. رژیم صهیونیستی می‌خواهد تمام مشکلاتش را از راه‌ها پیش ببرد. رژیم صهیونیستی اکنون در حضیض است. برای جمهوری اسلامی منافع ملی، جهان اسلامی و حقوق حقه مردم فلسطین مهم است و ما هیچگاه از این حقوق کوتاه نمی‌آییم. من نمی‌بینم که سایر کشور‌ها مایل باشند به این سرعت به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بروند. هیچ ملتی نیست که هدف ترور رژیم اشغالگر قدس نباشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آتش بس لیبی گفت: ما از این توافق استقبال می‌کنیم و به هر دو توصیه می‌کنیم مصلحت ملی ومردم را در نظر بگیرند.

وی درباره نشست ژنو با موضوع قانون اساسی سوریه که امروز در جریان است تصریح کرد: به نظر ما این گفت‌وگو‌ها باید سوری – سوری صورت بگیرد و با در نظر گرفتن دیدگاه دولت این کشور نهایی شود.

خطیب‌زاده درباره حادثه نطنز گفت: ما منتظر گزارش رسمی هستیم و وزارت خارجه هنوز این گزارش را دریافت نکرده است. اگر منشا خارجی آن تایید شود پاسخ مقتضی را خواهیم داد.

وی درباره عدم بازپرداخت بدهی کره جنوبی به ایران تصریح کرد: هر لحظه تاخیر در بازمرداخت بدهی اثرات بلندمدت دارد. مذاکرات در جریان است و امیدوارم به نتیجه برسد و به نظر هم روند مثبت است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تاکتیک حقوقی برای مقابله با بازگشت تحریم‌ها خاطر نشان کرد: آنچه آمریکا بدان استناد می‌کند مبنای حقوقی ندارد؛ لذا تفسیر کودکستانه را واشنگتن از روی استیصال ارائه کرده است. پاسخگوی جمهوری اسلامی به هرگونه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ براساس مجلس بر عهده شورای عالی امنیت ملی است که پیشتر به سران کشور‌های عضو برجام اطلاع داده شده است. براین اساس پاسخ ایران قاطع خواهد بود.

وی در خصوص تظاهرات مردمی عراق در ماه‌های اخیر گفت: برای ما ثبات سیاسی و امنیت عراق اولویت است به همین دلیل ما از هر دولتی در این کشور حمایت می‌کنیم. امیدواریم مطالبات مردم به خوبی پاسخ داده شود.

عراقچی ۱۱ شهریور در نشست کمیسیون مشترک برجام حضور می‌یابد

خطیب‌زاده درباره نشست کمیسیون مشترک برجام در شهریور ماه گفت: این کمیسیون باید فصلی برگزار می‌شد، اما به دلیل کرونا چند روزی به تاخیر افتاد. ایران آمادگی دارد از مسیر‌های عادی گفت‌وگو‌ها را با اعضای برجام ادامه دهد. هیئتی به ریاست عراقچی در این نشست که ۱۱ شهریور برگزار می‌شود، حضور خواهد یافت.

خطیب زاده درباره روابط ایران و چین و روسیه گفت: روابط ایران و روسیه به طور طبیعی وارد ابعاد راهبردی شده است. زمانی که ترامپ از برجام خارج شد تصور نمی‌کرد چیزی از این توافق باقی بماند. بهترین کار برای ترامپ احترام به حقوق و مبانی بین المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین تصریح کرد: این قرارداد نیست سند جامع راهبردی است و این قبیل اسناد هیچ قراردادی درج نمی‌شود. تلاش چین و ایران هم ترسیم نقشه راه است و ما در حال گفت‌وگو هستیم و اگر جزئیات بیشتری نهایی شد به اطلاع عموم خواهیم رساند.