1

اشتباه کردم

مهناز اصغری

سعید راد از آن دست بازیگرانی است که به قول خودش همیشه در نقش‌هایی بازی می‌کند که شخصیت‌های آن چند وجهی است، جای بحث دارد و برای برخی از نقش‌های اصطلاحاً “پوشالی” ساخته نشده است. بی شک بازی‌های خوب او در عقاب ها، دوئل و بازپخش ترور خاموش در این شب‌ها این نقش آفرینی هنرمندانه را تائید می‌کند. او همیشه برای بازی در کار‌های دفاع‌مقدسی پیش قدم بوده و علاقه دارد که باز هم از این کار‌ها بازی کند و برای مخاطبی که او را با چنبن سخت‌گیری‌هایی در انتخاب نقش شناخته است، حضورش در سریال لاکچری “دل” در شبکه نمایش خانگی، بسیار عجیب و غریب بود. هرچند خود او نیز اخیرا در یک گفتگوی رادیویی این اتفاق را یک اشتباه خوانده که امیدوار است دیگر تکرار نشود.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» این بازیگر شناخته‌شده سینما و تلویزیون در این برنامه رادیویبیان کرد: اشتباه کردم و سعی می‌کنم چنین کار‌هایی را نپذیرم تا به شعور مخاطب توهین نشود.

او با اشاره به اینکه می‌خواسته بازی در سریال‌های خانگی را تجربه کند گفت: نمی‌خواهم بگویم کاش نمی‌کردم، چون دیر یا زود این اتفاق می‌افتد. اما این کار راضی‌کننده نبود. چون سناریو را کامل نخوانده بودم و ۱۰ صفحه، ۱۰ صفحه در اختیار من قرار می‌دادند. حتی زمانی موردی پیش آمد به من گفتند سناریور را می‌خواندی! من راضی نیستم، چون برای این نقش‌ها ساخته نشدم. آن سینمایی که کار می‌کردم، سینمای ۳۵ میلیمتری از بین رفته است.

راد: برای ایفای نقش در این سریال، اشتباه کردم و سعی می‌کنم دیگر این کار‌ها را نکنم. چون به گونه‌ای به شعور مخاطب توهین می‌کند

پای این اشتباه ایستاده‌ام

سعید راد در ارتباط با این سؤال که «چطور سعید راد راضی شده وارد چنین کاری شود؟فیلمنامه ای که در ان پدر خانواده بعد از مدت‌ها کما به یک باره از اتاق مراقبت‌های ویژه به بیرون می‌دود و همه را می‌زند! آیا به این سکانس اعتراضی نکردید؟» پاسخ داد: اصلاً مسئله اعتراض نیست. این اشتباهی بود که من کرده‌ام و پای آن ایستاده‌ام. تا آخر کارم را تمام کردم، چون عادت ندارم کاری را قبول کنم و آن را به حال خودش رها کنم. تجربه‌ای بود که برای من جالب نبود و امیدوارم هیچ‌وقتِ دیگر تکرار نشود.

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه با دیدن این سریال اذیت میشود اذعان داشت: این کار را دنبال نکردم، برای اینکه می‌دانستم چه خبر است. مطمئناً اذیت می‌شدم. من جلسه هفتم و هشتم فیلمبرداری، فهمیدم! اما چون تعهد داده بودم باید ادامه می‌دادم. سعی کردم فضایی باشد گروه اذیت نشود.

او تاکید کرد: من همیشه یک چیزی را گفتم؛ آدم‌هایی که فکر می‌کنند کار‌های بزرگ می‌کنند خودشان باید بزرگ شوند و بزرگ فکر کنند، اگر نمی‌توانند بزرگ فکر کنند حتماً نمی‌توانند کار‌های بزرگ انجام دهند.

نمایش خانگی؛ بلبشویی که همه از هم دفاع می‌کنند!

این بازیگر پیشکسوت با گلایه مندی افزود: سینمای ما و نمایش‌خانگی همین است! بلبشویی است که همه از هم دفاع می‌کنند. کارگردان چیز‌هایی می‌گوید که من تا به حال نشنیدم و دفاع‌هایی می‌کنند که قابل تأمل است. فضای‌مجازی در این میان، همه را هدف قرار می‌دهد. مردم به خودشان حق می‌دهند هر نوع توهین و تشویق بی‌موردی را داشته باشند.

وی با اشاره به کم‌کاری تلویزیون در عرصه سریال‌سازی، گفت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در این چند سال مخاطب را جذب سریال‌های ترکیه‌ای و خارج از کشور کرده‌ایم؛ هیچ‌کسی هم مقصر نیست. فقط تعجب می‌کنم چرا تلویزیون با این مدیران لایق و بودجه‌های خوب، این چیز‌ها را درست می‌کند که جذاب نیستند. مردم به طرف چیز‌هایی می‌روند که شاد و یکسری چیز‌هایی ببینند که زندگی را به قول امروزی‌ها به سمت لاکچری‌بازی ببرد.

حامد بهداد و ساره بیات برای اینطور نقش‌ها ساخته نشده‌اند

راد با بیان اینکه « حامد بهداد و ساره بیات برای اینطور نقش‌ها ساخته نشده‌اند» افزود: در انتخاب بازیگران اشتباه می‌کنند. چهره حامد بهداد و ساره بیات برای اینطور نقش‌ها ساخته نشده‌ است. چراکه افسرده، غم‌باره و سن بالا هستند. اعتراضی کردم من باشم یا نباشم فرقی نمی‌کند. صورت‌شان شاد نیست برای عشق و عاشقی که مردم همذات‌پنداری کنند! حامد بهداد بازیگر فوق‌العاده‌ای است که ضد قهرمان‌اند. من خودم در نقش پدر چه کاری می‌توانستم بکنم.

او مطرح کرد: اوایل قدری خواستم با طرح و اصولِ خودم پیش بروم، اما دیدم فضا این طوری نیست. می‌خواهند زود بگیرند و تمام کنند؛ ۲۰ قسمت را ۳۰ قسمت و ۳۰ قسمت را ۴۰ قسمت کنند و حتی یک مقدار جا داشت حتی ۵۰ قسمت هم سریال را درمی‌آورند. چون مردم مهم نیستند و می‌خواهند تجارت کنند.

بازیگر “دوئل” و “عقاب‌ها” در پایان به‌خاطر ایفای نقش در این سریال خانگی ابراز ندامت و پشیمانی کرد و گفت: اشتباه کردم و سعی می‌کنم این +

کار‌ها را نکنم. چون به گونه‌ای به شعور مخاطب توهین می‌کند. به نظرمن بازیگران نسل جدید زود خودشان را نبازند و صبر کنند نقش‌های خوب به آن‌ها پیشنهاد شود و در هر کاری حضور پیدا نکنند.

هادی: با تمام وجودم و همه تلاشم سریال دل را ساخته‌ام و پای کارم، چه خوب چه بد ایستاده‌ام. از همه کسانی که به هر دلیلی با سریال دل ارتباط برقرار نکردند هم عذرخواهی می‌کنم

واکنش مسقیم کارگردان دل به صحبت‌های راد

پس از آن‌که سعید راد، پشیمانی خود را بابت حضور در سریال دل اعلام کرد، کارگردان این کار که بارها از سریالش دفاع کرده بود، این بار از او و تمام کسانی که “دل” را دوست نداشتند، عذرخواهی کرد.

منوچهر هادی در توئیتر خود نوشت: سعید راد عزیز، اگر به هر دلیلی این همکاری به سلیقه شما خوش نیامده و خاطر زیبای شما را آزرده، من تمام قد به احترام شما، مهربانی‌هایت و سابقه درخشانت در حوزه بازیگری می‌ایستم و فقط، به خاطرات خوبی که در پشت صحنه با شما داشتم فکر می‌کنم.
او ادامه داد: هر نقدی به سریال دل و بازی شما هست، اشکال من است و این را می‌پذیرم. با تمام وجودم و همه تلاشم سریال دل را ساخته‌ام و پای کارم، چه خوب چه بد ایستاده‌ام.

کارگردان دل در پایان نوشت: از همه کسانی که به هر دلیلی با سریال دل ارتباط برقرار نکردند هم عذرخواهی می‌کنم.

ناصر: در این دوران خیلی از آدم‌ها یاد گرفتند که تعریف‌ها را برای خودشان کنند و انتقادات را به دیگران حواله دهند. حقا که جایگاه بلند تو تحسین برانگیز است و وسوسه رسیدن به آن برای بعضی حسادت را جایز میکند

واکنش غیرمستقیم یکتا ناصر

در ادامه اما یکتا ناصر، دیگر بازیگر این سریال و البته همسر کارگردان سریال دل، با لحن متفاوت‌تری به‌طور غیرمستقیم، سعید راد را مخاطب قرار داد و از جایگاه تحسین‌برانگیز منوچهر هادی سخن گفت و مهربانی او برای پاسخ‌گویی به دشمنان و کینه‌توزان را ستود.
او در کامنتی اینگونه بیان کرد: در این دوران خیلی از آدم‌ها یاد گرفتند که تعریف‌ها را برای خودشان کنند و انتقادات را به دیگران حواله دهند. حقا که جایگاه بلند تو تحسین برانگیز است و وسوسه رسیدن به آن برای بعضی حسادت را جایز میکند.
او افزود: میدانم که حرف‌های نابجا را به دل نمی‌گیری و میدانم که نادرند کسانی که اینقدر خالصانه برای کارشان زحمت می‌کشند و جواب دشمنان و کینه‌توزانشان را هم با مهربانی می‌دهند.

انتقاداتی که از ابتدا وجود داشت!

شایان ذکر است که سریال “دل” در شبکه نمایش خانگی، از آن قبیل سریال‌هایی است که از همان ابتدا، انتقادات بسیاری به آن وارد بود. عده‌ای آن را اسلوموشن‌ترین سریال تاریخ سینما خواندند و اکثرا، لاکچری بودن بیش از اندازه آن را غیر منطقی می‌دانستند. بازی‌های تصنعی بازیگران نیز مزید بر علت این انتقادات بود. به گفته برخی معتقدین این سریال به حدی ناموفق بود که منوچهر هادی  با ساخت آن،یک فاصله جدید از میزان ضعیف و تصنعی بودن با دیگر ساخته‌های شبکه نمایش خانگی ایجاد کرد. پیش‌تر نیز بازیگران دیگری از این مجموعه مانند افسانه بایگان به ریتم کند، فضای لاکچری و آرایش‌های غیر معمول آن واکنش نشان داده بود و انتقادات سعید راد، به عنوان عضوی از آن مجموعه، برای بار اول اتفاق نیفتاده است.

 

 

 

برچسب‌ها: