1

همسرآزاری فقط تیتر‌های داغ نیست

حقدادی: سالانه هزار و۵۰۰ تا ۲ هزار پرونده همسرآزاری در استان داریم، اما منظورمان از همسرآزاری سوژه‌های داغ رسانه‌ای نیست

 

حمیده طاهری

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت‌: سالانه هزار و۵۰۰ تا ۲ هزار پرونده همسرآزاری در استان داریم، اما منظورمان از همسرآزاری سوژه‌های داغ رسانه‌ای نیست؛ زیرا مواردی که منجر به کتک‌کاری و آزار و اذیت شدید می‌شوند شاید در سال تنها به ۲۰ مورد برسند.

در حال حاضر با کاهش ۴۰ درصدی ازدواج مواجه هستیم. بخش عمده‌ای از ۴۸ هزار ازدواج موجود در استان مربوط به «باز ازدواج» است

 

به گزارش روزنامه «صبح امروز» غلامحسین حقدادی با حضور در تحریریه این روزنامه با تأکید بر این مطلب که همسرآزاری‌های پنهان تأثیرات منفی زیادی را به همراه دارند، اظهار کرد: وقتی می‌گویم همسرآزاری منظور قهر کردن‌های طولانی، اخراج زن از خانه، کتک‌کاری خفیف، خرجی ندادن به زن و تحقیر و تهدید است. در بیشتر همسرآزاری‌های پنهان زن با استرس و ترس ناشی از تهدیدهایی که توسط مرد می‌شود آزار می‌بیند و تأثیرات منفی در روح و روان خود و فرزندانش دارد که در نهایت منجر به طلاق می‌شود. بیشترین فعالیتمان در حوزه زنان سرپرست خانوار است چرا که جزو پر آسیب‌ترین طلاق‌ها هستند و چون فضای پر تنشی را تجربه کرده‌اند برای جامعه نیز دارای ریسک هستند.

آمار «باز ازدواج» رو به افزایش است

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه آمار «باز ازدواج» رو به افزایش است، بیان کرد: میانگین مدت باقی ماندن افراد بعد از طلاق در بین جوانان۶ ماه و در افراد بالای ۳۰ سال تقریباً یک سال است. باید توجه داشت که آمار «باز ازدواج» تنها مربوط به ازدواج‌های دوم نیست؛ چرا که ممکن است یک فرد چند بار ازدواج کند و همین امر آمار را افزایش می‌دهد. در حال حاضر با کاهش ۴۰ درصدی ازدواج مواجه هستیم بخش عمده‌ای از ۴۸هزار ازدواج موجود در استان مربوط به «باز ازدواج» هستند، ضمناً ازدواج در شرایط حاضر تابع زادولد نیست.

وجود ۲ میلیون مجرد قطعی در کشور

وی با بیان اینکه «۲ میلیون جوان مجرد قطعی در کشور داریم» عنوان کرد: تقریباً هشت درصد این آمار مربوط به استان ما است، درواقع افراد بالای ۳۵ سال مجرد قطعی تلقی می‌شوند. باید توجه داشت که بهزیستی مسئول‌ افزایش طلاق نیست بلکه کار ما پیاده کردن افراد از قطار طلاق است. از سال ۹۶ میانگین بین ۲ هزار تا ۳ هزار و۵۰۰  نفر از قطار طلاق پیاده می‌شوند که از این بین حدود ۱۸ درصد سازش می‌کنند. گفتنی است ۳ هزار و۲۰۰ مورد از زوجینی که سازش کرده‌اند دارای فرزندان کوچک بودند.

دخترانی که در معرض خطر و آسیب‌های جانی، فیزیکی و… هستند با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس بگیرند تا به فضای امن و خانه سلامت منتقل شده و از خدمات مشاوره‌ای برخودار شوند

 

حقدادی تصریح کرد: یکی از نکات مثبت مشاوره‌ پیش از طلاق این است که علاوه بر اینکه تعداد قابل ملاحظه‌ای از طلاق منصرف شده و سازش می‌کنند منجر به کاهش آسیب نیز می‌شود؛ چرا که یک طلاق خوب و منطقی بهتر از یک طلاق پرتنش است. این طرح منجر شده تا فضای دادگاه‌های خانواده به نسبت پنج سال پیش که فضای پرتنشی بود آرام شود. نکته مهم دیگر کمکی است که نظر مشاور و کارشناس طلاق به قاضی می‌کند

۲۰ درصد از مراجعه‌کنندگان طلاق جلسات مشاوره را رها نمی‌کنند

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه «برای مواردی که اورژانسی است و هیچ امکان سازشی برای زوجین وجود ندارد پرونده به دادگاه ارجاع داده می‌شود» گفت: در واقع ۴۵ روز دوره مشاوره یک فرصت طلایی است؛ چرا که ۲۰ درصد مراجعه‌کنندگان به دلیل این که زندگیشان عوض شده جلسات مشاوره را رها نمی‌کنند.

به گفته حقدادی در حوزه ازدواج با دو مشکل ازدواج کم و بد مواجه هستیم. یکی از دلایلی که چرا بد ازدواج می‌کنیم این است که چندان به حوزه ازدواج و ازدواج صحیح وارد نشدیم، اگر چه که قوانین زیادی در این حوزه داریم، اما باید توجه داشت که قوانین زیادی نیز مربوط به ازدواج است که اجرایی نشده است. هرچند که قانون جدید خانواده در طلاق برای زنان تسهیل شده است.

فقدان الگوی درست در حوزه ازدواج

وی افزود: ۳۳ مرکز مشاوره طلاق در خراسان رضوی و ۷۰ مرکز طلاق در مشهد داریم، اما مشاوره‌های پیش از ازدواجی که بهزیستی و سازمان ورزش و جوانان ارائه می‌دهند کافی نیست؛ زیرا الگوی مشخصی برای ازدواج درست نداریم. درواقع برخی عقیده دارند باید آمار ازدواج بالا برود برخی نیز معتقدند ازدواج باید کیفی باشد و بین این دو دیدگاه اختلاف نظر وجود دارد. دوره‌های آموزشی و کتاب‌های تخصصی خوبی در خصوص ازدواج خوب وجود دارد، اما متأسفانه در بین افراد به خوبی منتقل نشده حتی فرهنگ مشاوره پیش از ازدواج‌ هم به درستی تبیین نشده است.

عدم مهارت در زندگی؛ اصلی‌ترین عامل طلاق

حقدادی با بیان اینکه «استفاده از مشاوره پیش از ازدواج به نسبت سه سال گذشته سه برابر شده است» گفت: در خصوص ازدواج باید راه‌کارهای درستی ارائه شود که علاوه بر داشتن جنبه مساعدتی جهت بالا رفتن ازدواج، کیفیت ازدواج هم بالا برود. مهم‌ترین عامل طلاق را کمبود مهارت‌های زندگی، خشونت درون خانواده، عدم رضایت جنسی ناشی از تأثیر فضای مجازی، اعتیاد، عدم مسئولیت‌پذیری مردان و دخالت خانواده‌ها است.

در طول سه سال گذشته ۶۰ کودک معلول را به خانواده‌ها سپردیم؛ چراکه هزینه‌های پزشکی بچه‌ها زیاد است خیلی از خانواده‌ها بخاطر رضای خدا و حس انسان‌دوستانه متقاضی کودکان بیمار بوده‌اند، در نهایت تلاش ما این است که تمام کودکان وارد خانواده‌ها شوند

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اقدامات بهزیستی در حوزه اعتیاد ادامه داد: علاوه بر اینکه در حوزه پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌کنیم برای درمان اعتیاد افرادی که نمی‌توانند مخارج فرایند درمان را تأمین کنند یارانه‌هایی را ارائه می‌دهیم همچنین از کمک نیکوکاران نیز استفاده می‌کنیم.

افزایش میانگین مدت باهم بودن زوج‌ها

حقدادی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته طول مدت باهم بودن زن و شوهر هفت سال بود و در حال حاضر میانگین با هم بودن به ۹ سال رسیده که دلیلش تأثیر مثبت مشاوره‌های ازدواج و طلاق در ازدواج‌های بلند مدت است. گفتنی است در طول دو سال گذشته اورژانس اجتماعی گسترش یافته است. افزایش آمار تماس‌های همسر و کودک‌آزاری به این دلیل است که خدمات بیشتری را ارائه می‌دهیم، خوشبختانه بهزیستی در استان انواع خدمات اجتماعی را ارائه می‌دهد.

به جای فرار از خانه با اورژانس ۱۲۳ تماس بگیرید

وی با بیان اینکه «ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی ایران به نسبت کشورهای همسایه از سطح کیفی بالاتری برخوردار است» گفت: در سال گذشته ۷۰۰ مورد اقدام به خودکشی به اورژانس اجتماعی گزارش شده که از این تعداد فقط دو نفر فوت شده‌اند. دخترانی که در معرض خطر و آسیب‌های جانی، فیزیکی و… هستند با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس بگیرند تا به فضای امن و خانه سلامت منتقل شده و از خدمات مشاوره‌ای برخوردار شوند. باید توجه داشت که آمار دختران فراری رو به افزایش نیست. اما آنچه که اهمیت دارد این است دخترانی که از خانه فرار می‌کنند اگر بتوانند تا ۴۸ ساعت اول خودشان را به محل امنی برسانند راحت‌تر می‌تواننند به خانواده و زندگی عادی باز گردنند.

کمتر از 10 درصد از مهدکودک‌ها فعال هستند

حقدادی در بخشی دیگر از سخنانش به فعالیت‌های بهزیستی در حوزه کودکان اشاره کرد و گفت: حدود ۸۰ هزار‌ کودک و تقریباً هزار و۳۵۰ مهد کودک زیر پوشش بهزیستی هستند که با شیوع بیماری کرونا تعطیل شدند و کمتر از ۱۰ درصد مهدهای کودک فعالیت می‌کنند. در مجموع تسهیلات کرونایی که برای مهدهای کودک در نظر گرفتیم کافی نیست.

وی در رابطه با کودکان بی‌سرپرست تحت پوشش بهزیستی گفت: هزار و ۷۰۰ کودک بی‌سرپرست در مراکز خیریه و هیأت امنایی نگهداری می‌شوند. ۲هزار و ۴۰۰ کودک امداد بگیر هستند که ماهیانه ۶۵۰ هزارتومان هزینه برای نگهداری آن‌ها به فرد صاحب صلاحیت پرداخت می‌کنیم، هزار و۷۰۰ کودک نیز در مراکز «شبه خانواده» تحت پوشش داریم.

افزایش 20 درصدی کودکان بدسرپرست

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان با بیان اینکه «نیمی از کودکان تحت پوشش بهزیستی از طریق اورژانس اجتماعی وارد می‌شوند» خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد از بچه‌ها نیز فاقد سرپرست هستند که این دسته خیلی زود ساماندهی می‌شوند. عده‌ای دیگر بدسرپرست هستند که از طریق دادگاه و اورژانس اجتماعی به بهزیستی معرفی می‌شوند که آمارشان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افرایش پیدا کرده است.

۲۰ کودک معلول چشم انتظار خانواده‌ هستند

حقدادی افزود: سال گذشته هزار و ۳۰۰ کودک به سرپرستی گرفته شده‌اند، اما دغدغه ما ۲۰ کودک معلولی است که باید به جامعه معرفی شوند. در سه سال گذشته ۶۰ کودک معلول را به خانواده‌ها سپردیم؛ چراکه هزینه‌های پزشکی آن‌ها زیاد است خیلی از خانواده‌ها بخاطر رضای خدا و حس انسان‌دوستانه متقاضی کودکان بیمار بوده‌اند، در نهایت تلاش ما این است که تمام کودکان وارد خانواده‌ها شوند.

برچسب‌ها: