1

غدیر مساله کل بشریت است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: تعظیم و بزرگداشت غدیر به معنی بزرگداشت جدی‌ترین سفارش پیامبر اسلام (ص) است لذا زنده نگه داشتن واقعه غدیر، مساله‌ای شخصی، تاریخی و فرقه‌ای و یا بزرگداشت شخصیت امیرمؤمنان علی(ع) نیست ارزشی بسیار بالاتر دارد زیرا غدیر مساله کل بشریت است.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی روز شنبه در مراسم اهدای احکام جدید به خدام حرم مطهر رضوی در روز عید سعید غدیر خم افزود: باید به موجب برخورداری از نعمت ولایت و محبت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و اولاد طاهرینشان به طور دائم شکرگزار باشیم چون نعمتی از این بالاتر وجود ندارد که ما را در مسیر ولایت و پیروی این حضرات معصومین(ع) قرار داده شده ایم.

وی ادامه داد: همه ما در این مکان مقدس، خادم حضرت رضا(ع) هستیم و به اعتبار پوشیدن لباس خدمت، به این دستگاه نورانی نزدیک تریم لذا وظیفه و مسوولیت سنگین‌تری بر عهده داشته و خدا، حضرات معصومین(ع) و همین طور مردم توقع بیشتری از ما دارند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: به واسطه این اتصال و انتصاب به دستگاه امامت و ولایت، ممکن است خیلی از امور، رفتارها و گفتارها برای عموم مردم حلال و معمولی باشد ولی برای ما جایز نباشد  چون جامعه تلقی دیگری از خادمان رضوی دارد.

مروی افزود: برای تدوام مسیر ولایت و امامت خون زیادی حتی بیش از خونی که برای حفظ اسلام ریخته شده است بر زمین ریخته است.

وی خدمت در دستگاه حضرت رضا(ع) را وظیفه ای بسیار سنگین و معنوی و با برکت برشمرد و اظهار امیدواری کرد این وظیفه را مطابق رضایت این امام همام، درست، صحیح، مورد قبول و پسند ایشان به انجام برسانیم.

تولیت آستان قدس رضوی با تبیین اهمیت واقعه غدیرخم گفت: در غدیر، موضوع محوری مطرح کردن حضرت علی(ع) به ولایت نیست. ایشان در طول ۲۳ سال حیات رسول مکرم اسلام(ص) در هر فرصت و موقعیتی معرفی شده بودند. آیات مختلفی هم در فضیلت جایگاه و کمالات امیرالمؤمنین نازل شده بود و روایات و تعابیر بسیاری از پیامبر اعظم(ص) بیان شده بود که اهل تسنن و تشیع و حتی دشمنان حضرت علی(ع) به اتفاق به آن معترف بودند.

مروی افزود: در غدیرخم، اسلام و جامعه اسلامی مدیریت و والی پیدا کرد. همه دلخوشی دشمنان این بود که با رحلت پیغمبر(ص)، اسلام نیز از بین خواهد رفت چون کسی برای پیگیری اسلام نیست. غدیر در حقیقت ادامه و استمرار اسلام بود.

وی با تأکید بر اینکه غدیر به همه آحاد بشر تعلق دارد اضافه کرد: پیامبر(ص) در غدیر اسلام را تثبیت کرد، ایشان با این حرکت عظیم، راه را برای امت اسلام و همه بشریت باز کردند. پیغمبر در غدیر، اسلام را نظام‌مند و صاحب والی کرد و در صورتی که مقصود غدیر و رسول اسلام(ص) کاملا محقق می شد مسیر زندگی بشر تغییر می‌کرد و به نابسامانی امروز نمی‌رسید.

تولیت آستان قدس رضوی به وقایع تأسف بار اخیر کشور لبنان در انفجار بندر بیروت نقبی زد و گفت: برخی چنان کینه‌ای از ولایت و تشیع به دل دارند که در ماجرای انفجار بیروت هنوز ریشه و دلیل فاجعه مشخص نشده شبکه های تلویزیونی آل سعود، حزب الله لبنان را به عنوان متهم معرفی کردند.

مروی افزود: لبنان در گذشته مرکز تشیع بود و علما و بزرگان لبنان در دوره صفویه به ایران آمدند و اقدامات اثرگذاری را انجام دادند که از آن جمله می‌تواند به شیخ بهایی اشاره کرد.