عزای حسینی در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود

برگزاری عزاداری‌های دهه اول ماه محرم در حرم مطهر رضوی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در صحن‌ها و فضاهای روباز حرم مطهر روزانه به مدت حدود یک ساعت انجام خواهد گرفت

 

به گزارش روزنامه «صبح‌امروز» تنها چند روز مانده به محرم سرور و سالار شهیدان شاید دغدغه بسیاری از دوستداران اهل بیت این روزها نحوه برگزاری مراسم عزا در روزهای کرونایی باشد، مسئله‌ای که در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌ها و نظرات متفاوتی را در پیش داشته‌است. در همین رابطه روز گذشته معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی به تشریح محدودیت‌ها و تمهیدات برای عزاداری هیئات مذهبی در حرم مطهری رضوی در دهه اول ماه محرم پرداخت.

محمد توکلی‌فریمانی افزود: برگزاری عزاداری‌های دهه اول ماه محرم در حرم مطهر رضوی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در صحن‌ها و فضاهای روباز حرم مطهر روزانه به مدت حدود یک ساعت انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به تمهیدات آستان قدس رضوی برای ورود هیئات مذهبی به حرم مطهر در دهه اول محرم، اظهار کرد: آستان قدس رضوی مراسم ها و برنامه های حرم مطهر را برابر با ابلاغیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا دنبال می‌کند. در همین راستا هیچ هیئتی به صورت دسته‌روی به حرم مطهر ورود پیدا نخواهد کرد.

توکلی: برگزاری عزاداری‌های دهه اول ماه محرم در حرم مطهر رضوی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در صحن‌ها و فضاهای روباز حرم مطهر روزانه به مدت حدود یک ساعت انجام خواهد گرفت

 

توکلی افزود: ‌ هیئت‌های عزاداری نیز که از طریق شواری هیئات مذهبی مشهد معرفی می‌شوند، در صحن‌های حرم و با فاصله اجتماعی به عزاداری خواهند پرداخت.

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی ادامه داد: هر برنامه‌ای که امکان پوشش و خدمات آن با رعایت فاصله اجتماعی ممکن باشد در حرم برگزار می‌شود، در غیر این صورت فعالیت‌ها به صورت نمادین و در فضای خاص برگزار خواهد شد.

توکلی در خصوص تعداد هیئت‌هایی که در حرم اجازه عزاداری دارند، تشریح کرد: 18 هیئتی که قرار است در فضاهای باز حرم مطهر و با فاصله فیزیکی مناسب به عزاداری بپردازند، توسط شورای هیئات مذهبی معرفی خواهند شد و ما نیز در فضای حرم در خدمت عزیزان خواهیم بود.

تحویل مدارس به هیئات عزاداری محرم

در همین رابطه معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به برخی از مشکلات در راستای تحویل مدارس به منظور برپایی مراسم عزاداری گفت: تاکنون ۶۳ هیأت توانسته‌اند مدارس را برای برپایی مراسم تحویل بگیرند.

حجت‌الاسلام مرتضی همتی‌فر، روز ۲۸ مردادماه در نشست خبری تشریح ویژه برنامه‌های محرم و صفر در محل این اداره کل در خصوص اماکن برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز، اظهار کرد: از حدود یک ماه قبل با اداره کل آموزش و پرورش برای برگزاری مراسم در مدارس صحبت کردیم که توافقات اولیه صورت گرفت و بنا شد بعد از ابلاغ دستور ستاد کرونا، مدارس در اختیار هیئات قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هیئات با مراجعه به مدارس با مسائلی مواجه می‌شوند که روند کار را کند می‌کند، اظهار کرد: اولین موردی که از سوی مدارس اعلام شد، این بود که هر هیأتی باید عزاداران هیأت خود را بیمه کند. این امر چند روزی روند حضور هیئات در مدارس را مختل کرد و در نهایت با رایزنی‌های انجام شده، قرار شد که هر هیأت این کار را انجام دهد.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، ابراز کرد: ما با اصل بیمه مشکلی نداریم، ولی تاکنون هیئات مخاطبان خود را بیمه نمی‌کردند و دستورالعملی نیز در این خصوص نبوده است. ضمن اینکه بیان این مطلب در شرایطی که هنوز هیئات کارهای اولیه را در مدارس برای میزبانی در ماه محرم انجام نداده‌اند، فقط روند فعالیت آن‌ها را کند می‌کند.

همتی‌فر اظهار کرد: اداره کل آموزش و پرورش با ما همراه است ولی گویا نواحی مدارس در این خصوص توجیه نیستند که همکاری لازم را داشته باشند و این امر در کار هیئات خلل وارد کرده و کار را کند نموده است.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، اظهار کرد: زمانی تا محرم نمانده و هنوز فضاسازی‌های برخی هیئات برای مکان برگزاری مراسم انجام نشده است.

وی ضمن ابراز امیدواری از تسهیل مراحل تحویل مدارس برای اقامه عزای حسینی ابرازعقیده کرد: برخی از مدارس سلیقه‌ای عمل کرده و ضمن درخواست مبلغ یک تا ۸ میلیون تومانی علاوه بر پرداخت قبوض آب، برق و گاز نیز رنگ‌آمیزی مدرسه در پایان مراسم را جزء درخواست‌های خود قرار دادند، البته برخی از مدارس خوب همراهی کردند و حتی هزینه‌ای از هیئات نگرفتند.

منتظری: کسانی که با ایجاد تجمعات موجب آسیب رساندن به سلامت مردم شوند، بار اول و دوم به آنها تذکر داده می شود و سپس طبق مصوبه لازم الاجراء ستاد ملی مقابله با کرونا آن محل ها تعطیل می شود

 

همتی‌فر با بیان اینکه در مشهد بیش از ۲۰۰۰ هیأت ثبت شده داریم که تاکنون ۶۳ هیأت توانسته‌اند مدارس را برای برگزاری مراسم تحویل بگیرند، گفت: خوشبختانه در شهرستان‌ها تاکنون موردی نداشتیم و کار در حال انجام است.

وی در خصوص فضاسازی شهر با حال و هوای محرم گفت: در سال‌های گذشته فضاسازی شهر فقط توسط شهرداری انجام می شد، اما این منع در سال جاری برداشته شده و همه اصناف و هیئات می‌توانند در این خصوص همکاری داشته باشند.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: همچنین محتوای خوبی برای بیلبوردهای شهری با موضوعات محرم به شهرداری ارائه شده است.

همتی‌فر در خصوص برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی گفت: برپایی این مراسم بر اساس تصمیم گیری مجمع است، لذا از سوی اداره تبلیغات اسلامی مجوزی برای برگزاری این مراسم صادر نخواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست سید مهدی طباطبایی، رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی گفت: محرم امسال متفاوت و اصل بر برگزاری مراسم عزا در مشهد و شهرستان‌هاست که در این راستا بیش از هزار هیأت مذهبی مراسم خود را در فضای باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار خواهند کرد و تا چند روز آینده این آمار افزایش خواهد یافت.

۴۵۰ هیأت مذهبی برای اجرای مراسم در فضای باز مجوز دریافت کردند

وی افزود: تاکنون در مشهد ۴۵۰ هیأت مذهبی برای اجرای مراسم در فضای باز مجوز دریافت کردند که از این تعداد ۷۲ منطقه مراسم محوری را برگزار خواهند کرد که این کار به سازمان تبلیغات واگذار شده و در برگزاری مراسم عزاداری وظیفه داریم نسبت به سلامت مردم تلاش کرده و از سلامت مردم صیانت کنیم.

وی ضمن درخواست حمایت دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی از برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع)، ادامه داد: برای حفظ سلامت عزاداران کمیته انتظامات با ۲۰۰ نیرو در استان فعال شده که به فعالیت هیئات نظارت خواهند کرد و از مجالس عزاداری سرکشی می‌کنند تا در صورت تخلف تذکرات لازم ابلاغ شود.

طباطبایی عنوان کرد: اینطور نیست که هر هیأت برنامه جدا داشته باشد، بلکه چند هیأت با هم در فضای باز به برپایی مراسم اقدام خواهند کرد. ضمن اینکه همه هیئات با هم در یک دهه مراسم ندارند بلکه برخی در دهه اول، برخی در اربعین و برخی در دهه پایانی صفر مراسم برپا خواهند کرد.

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی، گفت: با توجه به اینکه در سال جاری دسته روی هیئات در ایام تاسوعا  و عاشورا ممنوع است، اما در سه خیابان منتهی به حرم شامل خیابان شیرازی، طبرسی و امام رضا(ع) هیئات در قالب کاروان اتوبوسی برای اقامه عزا در محضر امام رضا(ع) حضور خواهند یافت ضمن اینکه مسیر خیابان نواب نیروهای امنیتی استقرار می‌یابند.

دادستان کل کشور: هر مراسم عزاداری که بدون رعایت دستورالعملها برگزار شود بعد از دو بار تذکر تعطیل خواهد شد

در همین رابطه دادستان کل کشور گفت: تشکیل تجمعات و مجالس عزا باید به گونه‌ای باشد که سلامت مردم را خدشه‌دار نکند.

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری با تاکید بر اینکه در آستانه ماه محرم قرار داریم و امسال به لحاظ شیوع ویروس کرونا شرایط خاصی در دنیا و کشور حاکم است، گفت: محدودیت هایی در بخش های مختلف به دلیل این موضوع به وجود آمده که به ناچار باید رعایت شود. همان طور که امنیت بسیار مهم بوده رعایت قوانین برای حفظ سلامت مردم نیز بسیار حائز اهمیت است.

این مقام عالی قضائی با اشاره به اینکه سلامت و امنیت دو بال پیش رونده جامعه هستند، گفت: امروز همانگونه که برای تامین امنیت تلاش می شود باید برای سلامت جامعه و مردم هم که از لحاظ اهمیت برابر و همطراز با این موضوع است تلاش شود تا در برگزاری عزاداری امام حسین (ع) با رعایت دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا مشکلی پیش نیاید.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری خاطر نشان کرد: از برگزار کنندگان مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) انتظار می رود که رعایت دستورالعمل ها را بسیار جدی گرفته تا سلامت مردم مورد آسیب قرار نگیرد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه روزانه حدود ۲۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهند، گفت: بنده به عنوان عضوی کوچک از ستاد ملی مقابله با کرونا شاهدم مهم ترین مولفه در خصوص شیوع ویروس منحوس کرونا محدود کردن تجمعات به شمار می رود، لذا باید امنیت و سلامت مردم در برگزاری مراسم عزاداری محرم لحاظ شود.

این مقام عالی قضائی با تاکید بر اینکه با کسانی که بخواهند به هر دلیلی مرزهای قانونی را بشکنند قاطعانه برخورد می شود، گفت: کسانی که با ایجاد تجمعات موجب آسیب رساندن به سلامت مردم شوند، بار اول و دوم به آنها تذکر داده می شود و سپس طبق مصوبه لازم الاجراء ستاد ملی مقابله با کرونا آن محل ها تعطیل می شود.

وی با بیان اینکه هر چند هیچ کس راضی به تعطیلی به خصوص تعطیلی مجلس عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) نیست، گفت: اما آنچه حائز اهمیت بوده سلامت مردم و جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با اشاره به اینکه مسئولان برگزاری مراسم و ماموران ناجا مکلفند اگر تخلفی صورت گرفت مانع انجام آن شوند تا آسیب و خدشه ای به سلامت مردم وارد نشود.

وی خاطر نشان کرد: ان شاء الله با اتخاذ تدابیر و روش عاقلانه هم شاهد برگزاری باشکوه مراسم محرم باشیم هم سلامت مردم مورد آسیب قرار نگیرد.

ستاد ملی مبارزه با کرونا: مراسم عزاداری محرم صرفا در فضاهای باز با رعایت دو متر فاصله از هر طرف برگزار می شود

ستاد ملی مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ضمن گرامیداشت عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) در ماه محرم و صفر و با عنایت به شیوع گسترده کرونا در جامعه و ضرورت تلاش همه جانبه برای مقابله با این ویروس شوم بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا نکات ذیل به اطلاع عموم می رسد:

۱- براساس آخرین توصیه های سازمان بهداشت جهانی فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، موثرین ترین راه برای پیشگیری از کرونا است.

۲- هرگونه مراسم عزاداری در ماه محرم و صفر صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله گذاری(از هر طرف حداقل دو متر) و حداکثر به مدت دو ساعت برگزار می شود.

۳- هرگونه جابجایی هیات و دسته روی، ممنوع است.

۴- برپایی هر نوع ایستگاه های صلواتی، توزیع نذورات و چای(موکب ها،خیمه ها،چادر و…) در تمامی استان ها و شهرستان ها ممنوع است.

۵- هرگونه پذیرائی در جریان برگزاری مراسم عزاداری ممنوع است.

۶- همچنین نذورات برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط، صرفا در قالب مواد غذایی خشک و یا خام برای نیازمندان توزیع شود.

۷- نذورات خاصی که امکان تغییر به دلیل مسائل شرعی را ندارد براساس دستورالعمل ابلاغی با نظر کارشناسان وزارت بهداشت طبخ، بسته بندی و با توزیع در سایر اماکن (بدون تشکیل صف و تجمع و تراکم جمعیت) صورت می گیرد.

۸- ضمن تاکید مجدد بر فاصله گذاری و استفاده از ماسک به صورت مستمر، درخواست می شود، افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای از حضور در مراسمات خودداری کنند.

 

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *