1

لازم باشد به وظیفه خود در تغییر شهردار عمل می کنیم

علی نژاد

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: امیدواریم در طول یک سال باقیمانده از عمر شورای پنجم، به تجربه سوم در انتخاب شهردار نیاز نشود ولی اگر ضرورت ایجاد کند به وظایف خود عمل می‌کنیم.

حمید رضا موحدی زاده روز  گذشته در نطق پیش از دستور خود در یکصد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این مطلب افزود: مهمترین وظیفه شورای شهر انتخاب شهردار است، شهردار پس از انتخاب مورد حمایت و نظارت شورای شهر قرار می‌گیرد تا در چارچوب قانون حرکت کند و البته شورای شهر حق سوال، استیضاح و برکناری شهردار را دارد.

وی ادامه داد: در طول سه سال گذشته در شهر مشهد تجربه انتخاب دو شهردار را داریم، اولین شهردار قاسم تقی‌زاده خامسی،صاحب تخصص و تجربه در اداره شهر بود و کلاس این کار را نیز داشت.
نایب رییس شورای شهر مشهد گفت: پس از وی، محمد رضا کلایی به عنوان شهردار انتخاب شد و در بحث توسعه شهر علیرغم تنگناهای مالی دولت و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، موتور توسعه و عمران شهر همچنان روشن است و به جامعه امید را پمپاژ می‌کند.
موحدی زاده افزود: شورای شهر جایگاه نظارتی رفیعی دارد و تمام اقدامات شهردار تحت مصوبات شورای شهر است و حسابرسی با شورای شهر است، شهردار باید در چارچوب سیاست‌های شورای شهر عمل کند اما اگر تک روانه عمل کند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.
وی ادامه داد: شهردار باید این موارد را مدنظر قرار دهد نمی گویم عمدی اقدامی انجام شده است اما سهوی نیز نباید اقدامی خلاف این انجام شود احترام به شورا انتخاب به مردم است.
وی ادامه داد: شعار تعامل با سایر دستگاه ها را داریم ولی روی اصول اصلاح‌طلبی پایبند هستیم.
نایب رییس شورای شهر مشهد گفت: سه سال قبل برای نخستین بار در مشهد لیست امیدی به مردم عرضه شد و نیازهای مدیریت شهری در بخش‌های مختلف در قالب برنامه این لیست ارائه شد.
موحدی زاده افزود: در جریان انتخابات فقط به دنبال بستن لیست سیاسی نبودیم و کارکرد اصلی لیست امید، مدیریت کارآمد شهری بود، توسعه در شهر زمانی اتفاق می افتد که بتوان فرهنگ مردم را ارتقا داد و فضا برای مشارکت همه فراهم باشد لذا به این مهم بسیار توجه شد.
وی ادامه داد: سال آینده نیز انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری را پیش رو داریم، اگر انتخابات آزاد باشد با جان و دل رقابت می کنیم و نباید اجازه رقابت را از هم بگیریم.
نایب رییس شورای شهر مشهد گفت:تشکیل کمیسیون ملی برای نظارت بر انتخابات شوراها مطرح شده که این اقدام هوشمندانه نیست و در درازمدت جلوی رای مردم را می‌گیرد، باید پایه‌های جمهوری اسلامی را با عملکرد خوب تقویت کرد.
موحدی زاده تاکید کرد: دریچه انتخابات باید باز باشد، اگر می خواهیم مردم را به عنوان ستون اصلی انقلاب داشته باشیم باید به رای آنها احترام بگذاریم و نباید کوتاه بین باشیم.
وی تاکید کرد: انتخابات باید با رقابت بالا برگزار شود چون لذت پیروزی در مشارکت و رقابت بالاست و تشکیل کمیسیون ملی انتخابات و نظارت بر انتخابات شوراها توسط این کمیسیون، از دست دادن آخرین پایگاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است.

دولت در کمک به مدیریت شهری مشهد دریغ نکرده‌ است

هم چنین رئیس شورای اسلامی شهر مشهد رییس شورای اسلامی شهر مشهد در این جلسه گفت: دولت تدبیر و امید تاکنون در کمک به مدیریت شهری این کلانشهر آنچه در توان داشته دریغ نکرده ‌است.

محمدرضا حیدری با اشاره به در پیش بودن هفته دولت افزود: دولت از ظرفیت‌های مختلف نظیر اوراق مشارکت برای حمایت از مدیریت شهری مشهد استفاده کرده که قابل تقدیر است، البته معتقدیم ظرفیتهای دیگری نیز برای کمک دولت به مدیریت شهری وجود دارد.
وی ادامه داد: دولت به رغم همه سختی‌ها خدمات ارزشمند داشته اما بلندگویی برای معرفی این خدمات به مردم ندارد، ما نیز در مدیریت شهری تعامل خوبی با نماینده عالی دولت در خراسان رضوی داریم و از طرفیت دولت استفاده می‌کنیم.

رضایت نسبی از عملکرد مدیریت شهری

رییس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به ورود به سال چهارم فعالیت این شورا گفت: در سایه تلاش مدیریت شهری و شورا، با افتخار اعلام می‌کنم برمبنای نظرسنجی‌های رسمی و بازتاب‌های عمومی، رضایت نسبی از عملکرد مدیریت شهری به رغم برخی کاستی‌ها وجود دارد و امیدواریم در یک سال باقیمانده بتوانیم کاستی‌ها را برطرف کنیم.
وی افزود: در شرایط سخت اقتصادی، شهر همچنان زنده و پویاست و فعالیت‌های عمرانی در جریان است، این پویایی، امیدآفرین است و امیدواریم در ادامه فعالیت شورای پنجم نواقص موجود برطرف شود.
حیدری ادامه داد: افزایش سرمایه اجتماعی در مدیریت شهری و حس تعلق شهروندی از مهمترین رویکردهای شورای پنجم بوده و هست، مردم باید خدمات و فعالیت‌های مدیریت شهری را متناسب با نیاز خود بدانند، رفع نیازها در زمان خود منجر به تقویت سرمایه اجتماعی می‌شود که این سرمایه متعلق به نظام و انقلاب است.

حیدری گفت: در ماه محرم امسال شرایط متفاوتی داریم و توجه به پروتکلهای بهداشتی موضوع مهمی است که باید مورد توجه باشد، اصل بر حفظ سلامت مردم است که امر واجبی است و پروتکل‌های تعریف شده باید مورد تاکید و توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه این روزها ایثارگری و از خودگذشتگی جامعه پزشکی به اوج خود رسیده است افزود: باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باری از دوش جامعه پزشکی برداریم.

طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب شرق مشهد تصویب شد

درادامه یکصد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر ابتدا لایحه شهرداری درخصوص طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب شرق مشهد در دستورکار قرارگرفت .
پس از بحث و بررسی، با تصویب طرح تفصیلی جنوب شرق مشهد، مستند به بند ۳۴ ماده ۸۰ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و انتخاب شهرداران، برای تصویب نهایی به کمیسیون ماده ۵ استان ارسال شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری پیشنهاد کرده بود که مطالعات زیست محیطی برای ادامه جاده کمربند جنوبی انجام شود که اکثریت اعضای شورا به این پیشنهاد رای ندادند تا ادامه جاده کمربند جنوبی با کاربری ترافیکی و برخلاف درخواست فعالان محیط زیستی تصویب شود.
تصویب لایحه ساماندهی مشاغل ناایمن، مزاحم و آلاینده شهری
در ادامه این جلسه لایحه ساماندهی مشاغل نا ایمن، مزاحم و آلاینده شهری شهرداری مشهد نیز در دستورکار شورا قرار گرفت و پس از تصویب، شهرداری مشهد مکلف شد به ‌منظور رفع مزاحمت و ایمن‌سازی مشاغل و اصناف مزاحم و ناایمن شهری، حداکثر ظرف مدت ۴ ماه از زمان لازم‌الاجرا شدن این مصوبه،‌ با اخذ مشاور ذیصلاح و کسب نظرات کلیه مراجع مربوطه نسبت به ارایه لایحه جامع ایمنی شهر مشهد و تجمیع کلیه مصوبات و قوانین موجود در این خصوص اقدام کند.

تسریع و تسهیل روند خرید املاک واقع در طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی (ع)
همچنین در ادامه یکصد و دومین جلسه علنی شورای شهر لایحه تسریع و تسهیل روند خرید املاک و حقوق واقع در طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی (ع) دردستورکار قرارگرفت و پس از تصویب به شهرداری مشهد اجازه داده شد، در راستای تسریع در اجرای طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی(ع) مساعدت با مالکان و به منظور تسهیل در امر خرید و تملک املاک دارای اولویت واقع در طرح مزبور(که مالکین اقدام به انعقاد قرارداد و فروش ملک خود به صورت توافقی به شهرداری می‌نمایند)، با اجرای تبصره‌‌ و بندهای این مصوبه اقدام کند.