1

برای انتخابات الکترونیکی آماده‌ایم؟

نماینده مردم تبریز در مجلس با با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و مرحله دوم مجلس در برخی از حوزه‌های انتخابیه، گفت: با توجه به احتمال تداوم شیوع کرونا، دولت باید تا خرداد سال ۱۴۰۰ نواقص الکترونیکی شدن انتخابات را رفع و زیرساخت‌ها را فراهم کند.

مسعود پزشکیان با اشاره به اینکه دولت و شورای نگهبان باید وضعیت زیرساخت‌های برگزاری انتخابات الکترونیکی را بررسی کنند، گفت: در صورت تعبیه زیرساخت‌ها و اجرای کامل سیستم انتخابات بر اساس قانون، انتخابات با سرعت، اطمینان و بدون حاشیه برگزار می‌شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات مرحله دوم مجلس در برخی حوزه‌های انتخابیه و ریاست جمهوری، افزود: در صورت برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، نگرانی از بابت تداوم شیوع کرونا و تحت تاثیر قرار دادن انتخابات نیز از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه افراد با کد ملی و شناسایی می‌توانند در تمامی مناطق کشور نظر خود را ثبت کنند، یادآور شد: دولت در فرصت باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری باید دولت خلاءها را رفع و نواقص موجود را اصلاح کند.

پزشکیان معتقد است: کرونا ضمن اینکه تهدیدی محسوب می‌شود، فرصتی برای سیستم‌های اداری و دولتی و حتی قانونگذاری است تا امکانات توسعه دولت الکترونیک را فراهم کنند. بنابراین مجلس باید روش اجرای نشست‌های خود را به صورت مجازری و الکترونیکی به کار بگیرد تا دولت در ادامه به موضوع انتخابات الکترونیکی بپردازد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس قوانین لازم را در این زمینه تصویب کرده است اما در صورت عدم توجه به این موضوع در فرصت پیش رو، تکالیف جدید برای دولت ایجاد می‌کند.

عدم تعبیه زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیکی

همچنین نماینده مردم صومعه سرا در مجلس با اشاره به انتخابات پیش روی مرحله دوم مجلس در برخی حوزه‌های انتخابیه و ریاست جمهوری، گفت: زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیکی فراهم نیست و وزارت کشور با توجه به شیوع کرونا باید تدابیر ویژه بیندیشد.

سید کاظم دلخوش با اشاره به شیوع ویروس کرونا و انتخابات مرحله دوم برخی از حوزه‌های انتخابیه، گفت: در شرایط فعلی امکان برگزاری انتخابات وجود ندارد. 26 استان کشور دارای وضعیت قرمز و هشدار به دلیل شیوع ویروس کرونا هستند. بنابراین وزارت کشور و شورای نگهبان باید تدبیر خاصی بیندیشد.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه هنوز امکانات و زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک در کشور نداریم بنابراین نمی توان انتخابات مرحله دوم برخی از حوزه های انتخابیه را به صورت الکترونیک برگزار کرد.

وی با بیان اینکه احتمال دارد وضعیت کرونا تا پایان سال و یا حتی اوایل سال 1400 ادامه داشته باشد، گفت: در چنین شرایطی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز با مشکل مواجه خواهیم شد. البته مجلس از دوره قبل تکلیف قانونی برای وزارت کشور جهت برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک را مشخص کرده اما متاسفانه ما هنوز به صورت موردی و آزمایشی هم نتوانستیم انتخابات الکترونیک برگزار کنیم.

دلخوش یادآور شد: مجلس قطعا این موضوع را مجدد در قالب طرح پیگیری می‌کند زیرا دولت با توجه به شرایط بحرانی کرونا باید مجاب به تامین زیرساخت های برگزاری انتخابات الکترونیک شود. البته در صورت نقص قانون دولت نیز می‌تواند لایحه دهد.