1

11 هزار میلیارد خسارت کرونا به گردشگری خراسان رضوی

علی نژاد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: شیوع کرونا در این استان ۱۱ هزار و ۴۷ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال به دو بخش گردشگری و صنایع دستی این استان خسارت وارد کرده است.

به گزارش صبح امروز، ابوالفضل مکرمی فر افزود: در خرداد ماه جاری نیز این دو بخش وضعیت خوبی را تجربه نکرده‌اند و میزان خسارت  در این ماه نیز باید به مبلغ یاد شده افزوده شود.

وی ضمن دعوت از مدیران تاسیسات گردشگری و کارگاه های صنایع دستی برای ثبت نام دریافت تسهیلات خسارت کرونا در سامانه کارا گفت: باید برای دریافت تسهیلات اعلام شده متقاضیان به آدرس kara.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به این که ۳۱ خرداد ماه آخرین مهلت ثبت نام دریافت تسهیلات در زمینه خسارت ناشی از کروناست گفت: این تسهیلات برای جبران خسارت ناشی از کرونا به تاسیسات گردشگری شامل هتل، متل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، دفاتر و شرکت های خدمات مسافرتی، موسسات آموزشی گردشگری، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، خانه مسافرها، مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی بین راهی و دیگر تاسیسات گردشگری دارای پروانه بهره‌برداری از اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تعلق می گیرد.

مکرمی فر با بیان این که این تسهیلات به ازای افراد بیمه پرداز شاغل در این واحدها پرداخت می‌شود افزود: در مورد پرداخت تسهیلات به راهنمایان گردشگری و اقامتگاه‌های بومگردی که افراد شاغل در آنها بیمه پرداز تامین اجتماعی نیستند نیز در حال حاضر امکان پرداخت تسهیلات از طریق سامانه کارا وجود ندارد و پیگیری های لازم در این خصوص ادامه دارد که در صورت نتیجه بخش بودن اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: خراسان رضوی دارای بیش از دو هزار و ۵۰۰ موسسه گردشگری است که تاکنون ۲۱۵ موسسه در بخش گردشگری و صنایع دستی به سامانه کارا برای دریافت تسهیلات جبران خسارت کرونا مراجعه کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره میزان خسارت وارده به تاسیسات گردشگری هم گفت: خسارت وارد شده در بخش گردشگری برای سه ماهه اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ مبلغ ۱۰ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال بوده است که با توجه به این که در خرداد ماه نیز تاسیسات گردشگری وضعیت مطلوبی نداشته‌اند حدود ۳۰ درصد برای خسارت‌های این ماه به مبلغ خسارت اضافه می‌شود.

مکرمی فر درباره پرداخت تسهیلات جبران خسارت به کارگاه‌های صنایع دستی استان خراسان رضوی نیز گفت: کارگاه‌های گروهی و انفرادی صنایع دستی می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند که البته تاکنون تعداد متقاضیان دریافت این تسهیلات بسیار اندک بوده است.
وی ادامه داد: خسارت وارد شده به بخش صنایع دستی خراسان رضوی ۳۷۷ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره میزان تسهیلات پرداختی اظهار داشت :به ازای هر فرد بیمه شده در تاسیسات گردشگری یا کارگاه های صنایع دستی مبلغ ۱۶۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می‌شود که این تسهیلات دوره‌ای سه ماهه از زمان دریافت تنفس دارد و از مهرماه به بعد زمان بازپرداخت تسهیلات آغاز خواهد شد و طی دو سال تسهیلات برگشت خواهد کرد.
مکرمی‌فر با اشاره به برخی مشکلاتی که در زمان ثبت نام برای دریافت تسهیلات وجود داشته است افزود: با توجه به مشکلاتی که در سامانه وجود داشته، جلسه ای به صورت ویدئو کنفرانس با حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، معاونان گردشگری استان ها و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات استان ها برگزار و مشکلات بررسی شده است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۲۰۰ هزار و ۲۶۲ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان ۹ هزار و ۳۹۲ تن  را در کشورمان گرفته است.
همچنین تاکنون ۱۵۹ هزار و ۱۹۲ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.

“پاندمی کرونا” تاکنون در سطح جهان هشت میلیون و ۶۰۹  هزار و ۸۳۳ نفر را بیمار کرده و جان ۴۵۶  هزار و ۹۶۸ تن را در ۲۱۲ کشور گرفته است.
چهار میلیون و ۵۶۰ هزار و ۷۳ نفر از افراد مبتلا به کرونا در سطح جهان تاکنون درمان شده‌اند.
در این میان آمریکا با دو میلیون و ۲۶۳ هزار و ۹۸۲ بیمار کرونا و ۱۲۰ هزار و ۶۸۸ قربانی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و پس از آن به ترتیب کشوهای برزیل، روسیه، هند و انگلستان قرار گرفته‌اند.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول شمار مبتلایان و قربانیان بیماری جهانگیر کرونا جایگاه دهم را در جهان دارد.