مهاجرت انیمیشنی
سرویس فرهنگ
شصت و ششمین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور نمایندگان صنوف سینمایی، کارشناس و کارگردان انیمیشن ملکوت و عوامل فیلم سینمایی تیغ و ترمه روی آنتن رفت و در میز نقد منتقدان به فیلم ریچارد جول پرداخته شد.
به گزارش صبح امروز در میزگرد بررسی مشکلات صنوف سینمایی، رئیس انجمن برنامهریزان سینما گفت: ما هنوز برای شغل سینما در سازمان و وزارت کار و رفاه اجتماعی کد نداریم.
دانش اقباشاوی با اشاره به اینکه حمایت، یکی از بندهای اساسی اساسنامه است افزود: وقتی بحث حمایت میشود انگار میخواهد به صنوف هدیه دهند در صورتی که این حق اعضای صنوف است. در همه جای دنیا، تضاد منافع دولتی با مشاغل گوناگون اینمشکلات را به وجود می آورد. باید به بخشهای ضعیفتر سینما توجه کرد تا تولید با قدرت بیشتر به کار خود ادامه دهد.
وی بیان کرد: خانه سینما ظرفیت و فرصت مناسبی است که کاری ارزشمند انجام دهیم. ما باید با بلند نظری و تلاش، خواستههایمان را شفاف و حداکثری بیان کنیم. ما اگر باور نداشته باشیم آن چیزی که قرار است به بچه ها تعلق بگیرد حق آنهاست نه هدیه، کار درست میشود. سازمان سینمایی ابتدا یک سامانه با ۴ سوال بنیادی ایجاد کرد. صنوف مختلف تبلیغ و ثبت نام کردند. اما سامانه خانه سینما 34 سوال خیلی خصوصی مطرح کرد. وقتی حق بچه ها قرار است داده شود پس این سوال ها چیست؟
ما نیروی متخصص نداریم
به بهانه موفقیتهای بینالمللی انیمیشن «ملکوت» ساخته فرنوش عابدی، میز دوم برنامه هفت با حضور کارگردان اثر و بهرام عظیمیبرگزار و درمورد مشکلات حال حاضر انیمیشن به گفتگو پرداخته شد.
بهرام عظیمی در اینباره گفت: یکیاز مشکلات حال حاضر سینمای انیمیشن این است که افرادی که تخصص دارند مهاجرت کردهاند و ما نیروی متخصص زیادی نداریم، این افرادی که هستند هم حمایت نمیشوند. سال گذشته دو انیمیشن هم زمان اکران شد؛ یکی خوب یکی بد، ولی اثر بد دیده شد!
وی اظهارداشت: در حال حاضر شرایط بهتر شده اما باید بدانی میخواهی چه بسازی. وقتی آدم میخواهد کار بینالمللی بسازد، باید به محتوای فرهنگ خود توجه کند. بزرگترین مشکل ایرانیها در انیمیشن، در بخش اکران و حمایت است. این جا ملاک این نیست که چه ساختی؟ این است که چه کسی و به کجا وصل هستی! در انیمیشن خیلی این مساله سخت است که چند سال زحمت بکشی و در یک ماه اکران خراب شود. کمتر از 4000میلیارد تومان، هزینه ساخت انیمیشن هالیوودی نمیشود اما هنوز در ذهن مدیر ما رقابت با انیمیشن جهان است.
فرنوش عابدی کارگردان انیمیشن «ملکوت» نیز بیان کرد: در تدارک ساخت اولین اثر سینمایی بلند خود به نام «عمو نوروز» هستم که امیدوارم اثر خوب و قابل قبولی شود.
ورود پولهای کثیف و توقف صدور مجوز نمایش خانگی
میز رسانه، میز سوم برنامه هفت بود که به موضوع ورود پولهای کثیف و توقف صدور مجوز نمایش خانگی پرداخت. محمدصالح حجتالاسلامی درباره ورود پول های کثیف گفت: وقتی منشا ورود پولها مشخص نباشد میشود پول آلوده. برخی رسانهها برای تطهیر افراد پولشو، کار رسانهای انجام میدهند. فرد با ۲۵ سال سن چگونه میتواند چندین میلیارد هزینه ساخت فیلمی کند که میداند همان روز با ورود قسمت اول قاچاق میشود؟
مرتضی رنجبران هم درباره توقف صدور مجوز نمایش خانگی گفت: مشکل اصلی این است که سیاست الان هنر ما ساخته شدن این نوع فیلم هست نه چیز دیگر. باید مشکل فیلمنامه از بنیاد حل شود. برای پولهای کثیف هم باید یک سیاستی وجود داشته باشد تا اول سرمایهگذاران و منشاء سرمایه آنها مشخص شود و بعد از طریق نهادهای قضائی وارد چرخه تولید شوند.
احترام کیومرث پوراحمد حفظ نشد
همچنین علی قائم مقامی، تهیه کننده فیلم سینمایی تیغ و ترمه در ارتباط با انصراف از اکران این فیلم در سال گذشته بیان کرد: موقع اکران فیلم، تعداد سانسها و سالنها ناعادلانه بود. حتی خود آقای پور احمد با یک سینمای دولتی تماس گرفت و گفت به ما سانس بدهید و آن ها فقط یک سانس، آن هم آخر شب به ما دادند! ما هم تصمیم گرفتیم فیلم اکران نشود. کیومرث پوراحمد جز پیشکسوتان هنر و سینما است و احترام او راحفظ نکردند.
علیرضا زرین دست، فیلمبردار پیشکسوت سینما نیز در ادامه برنامه مطرح کرد: در حال حاضر افراد بعد از هر سکانس میخواهد با دیدن مانیتور خود را نقد کنند. اینکار اشتباهی است چون به فیلم و کارگردان اثر ضربه میزند. ذهن فیلمساز سیال است و ممکن است برای پلانهای بعدی دچار مشکل شود. در این میان فیلمسازهای جوان، روش فیلمسازی متفاوتی دارند و دوست دارند با همنسل خود و با روش های جدید فیلم بسازند.