شبکه بزرگراهی شهر باید تکمیل شود
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد مراسم گفت: در کنار توجه به حملونقل پاک و عمومی برای تحقق شهر انسانمدار، شبکه بزرگراهی شهر نیز باید کامل شود چراکه تاثیرات مستقیمی روی بحث پدافند غیرعامل، تسریع دسترسی به نقاط مختلف شهر و … خواهد شد.
محمدهادی مهدینیا در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه دوربرگردان زیرگذر شهید برونسی که با حضور فرماندار، جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری برگزار شد، اظهارکرد: طی یک سال و نیم اخیر در حوزه عمرانی شهر اتفاقات خوبی افتاده و امیدواریم این فرآیند تا پایان دوره استمرار داشته باشد و بتوانیم کارنامه قابل قبولی به شهروندان در این زمینه ارائه دهیم.
وی در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه حدود 4 دهه از مطرح شدن موضوع «شهر انسانمحور» میگذرد، گفت: فراتر از زیرساختهای ترافیکی، اولویت های دیگری هم باید مورد توجه قرار گیرد که مفهوم شهر انسانمدار و تاکید بر حمل و نقل عمومی یکی از اولویتهاست.
مهدینیا خاطرنشان کرد: شورای پنجم برای پرهیز از مدزدگی و تقویت زیرساختهای حملونقل عمومی، سعی کرده بین توسعه زیرساختهای ترافیکی و تحقق شهر انسانمحور تعادل برقرار کند و این مهم را در برنامه عملیاتی نیز مورد توجه قرارداده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با بیان اینکه یکی از تلاشهای شورای شهر مشهد در این دوره، افزایش سهم حملونقل عمومی از سفرهای درونشهری است، گفت: این سهم در کشورهای توسعه یافته بین 70 تا 75 درصد است ولی مشهد در مقایسه با این کشورها شرایط خوبی ندارد و این سهم عدد 41 درصد را نشان میدهد.
مهدینیا افزود: رساندن این عدد از 40 درصد به 70 درصد، نیازمند مولفههای مختلفی همچون فرهنگسازی، تغییر گفتمان و ایجاد زیرساخت مناسب است.
وی با تاکید بر لزوم تقویت و بروزرسانی ناوگان حملونقل عمومی، گفت: امروز شهروندان 30 درصد از بهای تمام شده سفرها را پرداخت میکنند و مابقی آن به شکل یارانه توسط شهرداری پرداخت میشود؛ دولت باید سهم خود به شهرداری را پرداخت کند تا بتوان در جهت بهبود شرایط گامهایی برداشت.
مهدینیا در ادامه افزود: در کنار فراهم آوردن زیرساختها و تامین آنها، ریلگذاریهایی نیز به منظور تشویق مردم به استفاده از حملونقل عمومی در طرحهای تفصیلی انجام شده که بعنوان مثال، ادامه خط 2 از ایستگاه سلامت تا انتهای خط یک و ادامه آن تا پایانه غرب درنظر گرفته شده و همچنین بدنبال این هستیم که بلوار نماز از طریق تونل شهری به بلوار برونسی متصل شود تا تبعات زیست محیطی به حداقل برسد، بلوار نماز از بنبست خارج شود و خلاء کمربند جنوبی نیز پر گردد.
نایب رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه این گونه اقدامات موجب تقویت استفاده از حملونقل عمومی و تحقق شهر انسانمحور میشود، گفت: در کنار توجه به حملونقل پاک و عمومی، شبکه بزرگراهی شهر نیز باید کامل شود چراکه تاثیرات مستقیمی روی بحث پدافند غیرعامل، تسریع دسترسی به نقاط مختلف شهر و … خواهد شد.
مهدینیا تصریح کرد: براساس همین نگاه، هر پروژه ترافیکی که شاهد بهرهبرداری و یا آغاز عملیات اجرایی آن هستیم، در راستای کامل کردن و پیشبرد برنامه عملیاتی است که دو بازو حملونقل عمومی و حملونقل خودرومحور را توام با یکدیگر پیش میبرند.
وی در پایان از پیگیریها و تلاشهای حوزه عمران، ترافیک و حملونقل شهرداری مشهد و اجرایی کردن سیاستهای شورای شهر تقدیر و تشکر کرد.