1

چاله‌ مذاب

سیده ریحانه موسوی

این روزها صحبت از خرید و فروش طلای آب‌شده در بازار، اخبار و سایت‌های خبری، زیاد شنیده می‌شود واسم طلای آب‌شده به عنوان یکی از بازارهای پر سود بر زبان هر سرمایه‌گذار و هرکسی که می‌‎خواهد پس‌اندازی داشته باشد، جاریست. اما چه سودی پشت خرید طلای آب‌شده است که علاوه بر سرمایه‌گذاران، مردم عادی نیزکه هیچ سر رشته‌ای از این بازار پیچیده و پر از ریسک ندارند و به دنبال خرید طلای آب‌شده هستند؟

به گزارش روزنامه صبح امروز، درست است طلای آبشده، اجرت و کارمزد ندارد و مالیاتی به آن تعلق نمی‌گیرد و روی کاغذ سود بیشتری نسبت به مصنوعات طلا دارد، اما اگر ندانسته و بدون توجه به نکات ریز، وارد خرید و فروش آن شویم، ممکن است چنان ضرری بدهیم که مصنوعات طلا این ضرر را به ما ندهند.

اخیراً محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر اظهار کرد: «به مردم توصیه می‌کنم که به حوزه طلای آب شده وارد نشوند. در حال حاضر تقاضا در این حوزه بیشتر از حوزه مصنوعات طلاست که امیدواریم این رویه تغییر کند.»، اما سوال اینجاست که چگونه می‌توان مردم را ترغیب کرد تا به جای طلای آب شده، زیورآلات و مصنوعات طلا خریداری کنند؟ در این راستا با رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و نقره مشهد به‌گفت‌وگو پرداختیم تا میزان عملیاتی شدن چنین پیشنهادی را جویا شویم.

عیار طلای آب شده مشخص نیست

محمدباقر معبودی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار صبح امروز اظهار کرد: عیار زیورآلات و مصنوعات طلا مانند النگو، گردنبند، گوشواره و سایر این‌ها مشخص است و همچنین فاکتور نیز دارد در صورتی که عیار طلای آب شده به دلیل مخلوط شدن با آلیاژ های دیگر مشخص نیست و ممکن است شماره‌ای که بر‌ روی آن درج شده است درست نباشد و در زمان فروش به مشکل بخورند.

اطلاعات اندک مردم در خصوص طلای آب شده

وی بیان کرد: ترغیب و تشویق مردم به خرید زیورآلات طلا به جای طلای آب شده باید از طریق اطلاع‌رسانی صورت بگیرد؛ زیرا بسیاری از مردم از اطلاعات کافی در این زمینه بر‌خوردار نیستند. در حال حاضر گرایش مردم به طلای آب شده بیشتر است، اما از آن‌ها خواهش می‌کنیم تا به این حوزه وارد نشوند.

معبودی نژاد خاطر‌نشان کرد: ما ازسازندگان و فروشندگان نیز تقاضا داریم، در هر معامله‌ای که انجام می‌شود مشخصات افراد را درج کنند و خرید حتما با کارت ملی صورت بگیرد. تمام اصناف در حوزه طلا مکلف به اجرای بخش‌نامه‌ها و قوانین اتحادیه هستند و با افرادی که این موارد را رعایت نکنند، برخورد‌های قانونی صورت می‌گیرد.

طلای آب شده ضرری سنگین برای طلا فروشان

یک طلا فروش نیز در این رابطه گفت: طلای آب شده ضرر سنگینی را برای طلا‌فروشان به همراه دارد؛ زیرا سود آن‌ها در طلای ویترینی است‌، اما مردم رغبتی برای خرید طلای ویترینی ندارند. در اصل طلاهای ویترینی فرسوده برای مصرف مشتری آب می‌شود، اما اگر مردم طلای ویترینی خریداری کنند هم برای خودشان و هم برای فروشنده بهتر است، زیرا عیار طلاهای آب شده به دلیل مخلوط بودن با سایر آلیاژ‌ها مشخص نیست.

علی قرائی ابراز کرد: در حوزه طلای آب شده ما شاهد تخلفات بسیاری هستیم، اما نمی‌دانیم که چرا بعضی از افراد ریسک‌های این چنینی انجام می‌دهند، بعضی از افراد تا یک کیلو‌گرم طلای آب شده خریداری می‌کنند بدون آنکه حساب و کتاب آن را بدانند و عیار آن برایشان مشخص باشد.

این طلافروش تصریح کرد: زمانی‌که مردم برای خرید طلای آب شده به ما مراجعه می‌کنند، برای جلوگیری از افزایش خرید طلای آب شده به آنان می‌گوییم که طلای آب شده نداریم. گرایش مردم به طلای آب شده، معضل بزرگی برای طلا فروشان ایجاد کرده است.