1

فداکاران خودخواسته

آن‌ها که برای 1400 عجله دارند

 

سرویس سیاسی

این روزها بازار گمانه‌زنی‌ها در رابطه به انتخابات ریاست جمهوری 1400 به اوج خود رسیده‌است و هر روز خبرهای تازه‌ای از کاندیداهای احتمالی شنیده می‌شود. فارغ از جنب و جوش در اردوگاه دو جریان سنتی و اما اگرهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400، بیشتر این چهره‌های مطرح هستند که خبرساز می‌شوند و تحلیل‌گران سیاسی را به خود مشغول کرده‌اند.

سودای پاستور

چند روز پیش بود که خبر استعفای محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پس از سه دوره ریاست بر شورای انتخاباتی اصلاح‌طلبان روی زبان‌ها افتاد خبری که البته به گفته نزدیکانش خیلی دیر اعلام شد. او که در انتخابات ۹۲ کاندیدا شده و در نهایت انصراف داده بود، به نظر می‌رسد همچنان عزم پاستور دارد.

عارف در دور یازدهم مجلس به عنوان سرلیست اصلاحات وارد کارزار انتخابات شد و با رای سنگین مردم تهران به مجلس دهم راه پیدا کرد و ببرای تصاحب کرسی ریاست با لاریجانی وارد رقابت شد که البته توفیقی برایش نداشت. اما توانست ریاست فراکسیون امید را از آن خود کند اما درواقع با عملکرد ضعیفش در مجلس که تنها در یکی دو نطق خلاصه می‌شود اقبال اجتماعی خود را نیز از دست داد. البته در کمرنگ شدن محبوبیت عارف نباید این نکته را هم فراموش کنیم که او در بستن لیست 20 نفره شورای شهر تهران نقش بسزایی داشت، لیستی که بخاطر حضور تعداد زیادی از افراد بی‌سابقه بسیار مورد انتقاد و شائبه قرار گرفت. در نهایت نقش پسرش با آن مصاحبه جنجالی «ژن خوب» را هم در مسیر افول عارف نباید نادیده گرفت. تمام این موارد و نحوه مدیریت ضعیف عارف در فراکسیون امید باعث دوری و خشمگین شدن بدنه اصلاحات نسبت به او شد. شاید تمام این شرایط باعث شد تا عارف از کاندیداتوری در عرصه دور یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی کنار بکشد اما از لیست شورای اصلاحات حمایت کرد. حالا پس از شکست‌های پی در پی شاید عارف اینبار برای سنجیدن عیار خود در بین مردم و همچنین جبران شکست 92، عارف را برین داشته که دوباره عزم رسیدن به پاستور کند.

کاندیدا خواهم شد

عارف تنها چهره شاخصی نیست که این روزها دوست دارد برای انتخابات 1400 مطرح باشد، ضرغامی که این سال‌ها بیشتر ترجیخ داده تا در فضای مجازی دیده شود نیز روز گذشته در گفتگو با رادیو تهران اعلام کرد: «اگر در انتخابات ۱۴۰۰ احساس وظیفه کنم کاندیدا خواهم شد.»

عزت الله ضرغامی در گفت و گو با رادیو تهران در پاسخ به سوالی در مورد کاندیداتوری در انتخابات 1400 گفت: من سرباز نظام هستم و اگر بگویند ریاست صدا و سیما را بر عهده بگیر می  آیم و در مورد انتخابات 1400 هم اگر احساس وظیفه کنم کاندید خواهم شد.

لازم به ذکر است که ضرغامی در بین کاندیداهای اصلی جمنا که عنوان ائتلاف اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری 96 بود، در قرار داشت. ضرغامی پیش از ریاست صداوسیما، معاونت پارلمانی این سازمان و همچنین معاونت سینمایی وزارت ارشاد را برعهده داشته است.

جایگاه «مسیح‌وار» احمدی‌نژاد

در این بین یک چهره دیگر هم وجود دارد که چندی پیش گفته بود «هنوز به مسئله انتخابات فکری نکرده ام و شخصا هم تمایلی به این کار ندارم؛ گرچه من هم مثل همه ایرانیان آماده فداکاری برای ملت هستم.»؛ احمدی‌نژاد که از چندی پیش زمزه‌های حضورش در انتخابات مطرح بود پای ثابت گمانه‌زنی این روزهای تحلیل‌گران سیاسی است در همین رابطه مصطفی هاشمی‌طبا روز گذشته در گفت و گویی با انتخاب پیرامون شانس گفتمان احمدی‌نژادیسم در انتخابات 1400 تصریح کرد: «احمدی‌نژاد در وضعیت کنونی جایگاهی «مسیح‌وار» برای خود قائل است. او هم در سطح داخلی همگان را نصیحت می‌کند و هم ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را اندرز می‌دهد. اما واقعیت این است که ما عملکرد او و اطرافیان‌اش را دیده‌ایم. احمدی‌نژاد و احمدی‌نژادیسم بر مبنای عوام فریبی ظهور پیدا کرده‌ و در وضعیت کنونی نیز بعید نیست که در صورت تایید صلاحیت شدن به دلیل همان منش عوام‌فریبی‌اش بتواند مجدد ریاست پاستور ار عهده‌دار شود.»

هاشمی‌طبا افزود: «اکنون روی کار آمدن شخصی که تحریم‌ها و قطعنامه‌ها را کاغذپاره ارزیابی و در زمینه اقتصادی وعده‌های مختلف بدهد، بسیار محتمل است. در حقیقت، اکنون مردم به این باور رسیده‌اند کسانی که وعده می‌دهند را انتخاب کنند؛ زیرا می‌گویند برخی افراد وعده نداده و عملی هم نداشته‌اند؛ اکنون دوباره کسی را انتخاب کنیم حداقل وعده های بزرگ به ما بدهد. اکثر مردم نیز انتخاب‌هایی از روی تفکر و پی بردن به عمق مسائل ندارند و غالب انتخاب آن‌ها وابسته به وضعیت معیشت و امور روزمره زندگی است.»

با تمام این‌ها باید دید در سال پایانی دولت و سال آغازین مجلس یازدهم چه اتفاقاتی پیش خواهد آمد و چه کسانی پا به عرصه انتخابات 1400 ریاست جمهوری خواهند گذاشت.