1

شهردار : نمی‌سازم

علی نژاد

شهردار مشهد گفت: تا پایان دوره فعالیتم طرح جاده کمربند جنوبی این شهر را نمی‌سازم و چنین یادگاری از خود به جا نمی گذارم.

به گزارش صبح امروز، محمد رضا کلایی عصر روز گذشته  در نشست با اعضای قرارگاه دانشجویی صیانت از ارتفاعات جنوبی مشهد افزود: با اصرار شورای شهر کنونی مشهد و به استناد به اسناد بالادستی، ادامه ساخت طرح جاده کمربند جنوبی در آبان ٩٦ توسط شهردار قبلی یعنی آقای تقی زاده خامسی آغاز شد اما با مخالفت و فشار سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی در اسفند ٩٦ طرح متوقف شد و پس از توقف، موضوع در ستاد تدبیر استان برای تعیین تکلیف مطرح شد.

اصرار شورای پنجم بر اجرای طرح و 20 نکته سازمان بازرسی

وی ادامه داد: شورای کنونی شهر مشهد هم اصرار داشت که طرح باید اجرا شود از طرفی سازمان بازرسی نیز ٢٠ نکته در خصوص این پروژه مطرح کرده بود و در نهایت در ستاد تدبیر جمع‌بندی شد که ادله‌های این طرح توسط دانشگاه فردوسی مشهد بررسی و در خصوص ادامه آن تصمیم گیری شود.

شهردار مشهد گفت: در ستاد تدبیر استان به این نتیجه رسیدند که با رعایت نکاتی می‌توان طرح کمربند جنوبی را اجرا کرد اما من قانع نشدم لذا شهریور ٩٨ با یکی از شاخص‌ترین افراد فعال در حوزه زیست محیطی مشورت کردم که آیا این طرح به رغم تخریبها باید اجرا شود که این فرد هم نظرش منفی بود از این رو من هم اعلام کردم که طرح کمربند جنوبی را اجرا نمی کنم، مطالعات زیست محیطی طرح را انجام دهید شهردار بعدی اگر خواست انجام دهد در کل این طرح به یک طرح دارای کشمکش تبدیل شده بود که سعی کردم خود را از حواشی دور کنم.

آغاز مجدد طرخ با استدلال طرح را نمی شود رها کرد

کلایی افزود: از آنجا که طرح را نمی شود رها کرد لذا بررسی کردیم که چه کاربریهایی در این منطقه می‌توان اجرا کرد و در نهایت دی ماه سال ۱۳۹۸ کاربری ها از پیست موتورسواری تا آفرود و سافاری به ستاد تدبیر ارایه شد و مقرر شد در این محدوده پارکینگ ایجاد شود، همچنین ساخت طرح کوه پارک نیز با مطالعات زیست محیطی با این شرط که تخریب زیست محیطی نداشته باشد آغاز شد.

وی ادامه داد: استاندار خراسان رضوی نیز دغدغه مند بود که طرح کوه پارک و پارکینگ به نوعی ادامه طرح جاده کمربند جنوبی نباشد و فضایی برای حضور خانواده‌ها نیز فراهم شود که برای اجابت این دغدغه ها اصلاحات پیشنهادی نیز اجرایی شد.

من آدم تنهایی هستم ...

شهردار مشهد گفت: اجرای طرح کوه پارک با فشار و هزینه زیادی همراه بود و مهمترین دلیل معترضان نیز این است که من را شهردار خود نمی دانند این درحالی است که اگر آقای صولت مرتضوی شهردار اسبق وارد این طرح می شد با آغوش باز مواجه می‌شد. من آدم تنهایی هستم.

کلایی افزود: برای پایدار کردن یک موضوع و تضمین نساختن طرح کمربند جنوبی باید امکان حضور مردم را فراهم کرد و هزار و ٢٠٠ هکتار درختکاری در ارتفاعات جنوبی چهره این منطقه را تغییر داد و حیف است مردم به آن دسترسی نداشته باشند چون ارتفاعات جنوبی مشهد متعلق به همه است و برای توسعه شهر مشهد از تمام ظرفیت‌ها استفاده می کنم.

هنوز متوجه نشدم چرا اینقدر در این موضوع فشار وارد شد

وی اضافه کرد: هنوز متوجه نشدم در موضوع ارتفاع جنوب مشهد چرا این قدر فشار وارد شد اما بزرگان استان در این خصوص همراهی خوبی کردند و ساخت و ساز در این ارتفاعات باید با موضوع استیفای حقوق شهر همراه باشد.

اتهام علاقه‌مند نبودن شهرداران مناطق به تهیه طرح تفصیلی

شهردار مشهد در خصوص طرح تفصیلی این شهر نیز گفت: یکی از اتهاماتی که با آن مواجه هستم علاقه‌مند نبودن شهرداران مناطق برای تهیه طرح تفصیلی است تا بتوانند تراکم فروشی کنند لذا نمی توان تدوین و تصویب طرح تفصیلی را معطل گذاشت.

کلایی در خصوص ساخت و ساز در جنوب بولوار نماز و روی گسل نیز افزود: موضوع باید در کمیسیون ماده پنج بررسی شود و دستور کار شهرسازی خوبی است که پیگیر آن خواهیم بود.

واگذاری بوستان 30 هکتاری اراضی لشکر 77 را مردم مطالبه کنند

وی در خصوص اراضی پادگان لشکر ٧٧ ارتش نیز گفت: این فضا باید در اختیار مردم قرار گیرد، بوستان ٣٠ هکتاری داخل این پادگان آماده استفاده مردم است، چرا در این خصوص مطالبه وجود ندارد؟

طرح آزادراه و جاده کمربند جنوبی مشهد از انتهای بولوار شهید برونسی تا اتوبان مشهد – باغچه  به طول ۲۷ کیلومتر طراحی شده‌ بود و ساخت آن از اواخر دهه ۷۰ در دستور کار شهرداری مشهد قرار گرفت و پس از انجام مطالعات به پیمانکار واگذار شد.

این طرح که در مرحله نخست آن به طول ۱۲ کیلومتر از انتهای بولوار شهید برونسی تا انتهای بولوار طالقانی به بزرگراه شهید کلانتری متصل می شد حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و هزار  و ۸۰۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده بود که دادستان مشهد ۲۷ اسفندماه سال ۹۶ اعلام کرد به علت نداشتن پیوست زیست محیطی، هرگونه فعالیت برای ادامه اجرای طرح ساخت کمربند جنوبی مشهد تخلف است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.