1

دانستنی‌های عجیب در مورد گل

عاطفه خوافیان

گل ترکیبی از گیاه شاهدانه است که این روزها در ایران و سایر کشورها به سادگی کشت شده و مصرف می شود. گل و ماری جوانا رایج ترین ماده مخدر در جهان به شمار می آید. برخی از نام های دیگر این ماده مخدر، ماری جوانا، علف،جوانه، علف هرز،گیاه دارویی، گرس، وید و … است.

این گیاه در واقع مصارف طبی و درمانی دارد ولی متاسفانه سالهاست که بعنوان ماده مخدر مصرف می شود. برخی افراد بر این باورند که مصرف گل و ماری جوانا اعتیادآور نیست و بخاطر گیاهی بودن این ترکیب ضرری برای بدن ندارد. آنان بر این باورند که مصرف گل فقط باعث شادی و سرخوش آنها می شود و اعتماد به نفس آنها را افزایش می دهد و ضرری ندارد. این یک باور غلط در مورد اعتیاد است. ممکن است عوارض فیزیکی و جسمانی گل نسبت به سایر مواد مخدر کمتر باشد ولی عوارض و وابستگی ذهنی و روانی آن بسیار زیاد است.

مصرف گل باعث تحریک سیستم عصبی شده و به شدت باعث وابستگی فرد به این ماده می شود. مصرف این ماده به قدری خطرناک است که ممکن است با یک بار مصرف، باعث اعتیاد و میل فرد به مصرف دوباره آن شود زیرا بطور موقت باعث از کار افتادن بخش آرامبخشی مغز شده و جایگزین آن می شود. بنابراین با عدم مصرف آن، فرد دچار اضطراب، بیقراری، محشت زدگی، ترس و تپش قلب می شود.

متاسفانه این روزها تعداد افرادی که با این ماده اعتیاد دارند رو به افزایش است. گل و سیگار تقریباً روکش های یکسان دارند و جوانان حتی در مکان های عمومی از آن استفاده می کنند. در سالهای اخیر مصرف گل در بین دختران نیز افزایش یافته است و برخی خانواده ها به دلیل عدم آشنایی و آگاهی نسبت به این ماده مخدر خطرناک از اعتیاد فرزندشان بی اطلاع هستند.

در سالهای گذشته میزان اعتیاد زنان رشد داشته است و در حال حاضر حدود 12% معتادان را زنان تشکیل می دهند. مصرف گل به دلیل راحتی تهیه و استفاده و سهولت مصرف و ایجاد احساس شادی و سرخوشی در بین دختران کم سن و سال رواج یافته است. متاسفانه برخی از آنها آنها از عوارض این ماده مخدر بی اطلاعند و  بنا به پیشنهاد دوستان و برای خوش گذرانی اقدام به مصرف می کنند.

وقتی اعتیاد از سنین پایین آغاز می شود احتمال مصرف سایر مواد روانگردان مانند شیشه وجود دارد. یکی از نکات مهم در پیشگیری از اعتیاد به گل نقش پر رنگ خانواده است. متاسفانه خیلی از خانواده ها هزینه های زیادی بابت کلاس های کمک آموزش و کنکور برای فرزندان خود می پردازند ولی اهمیتی به آموزش و پیشگیری در برابر مواد مخدر نمی دهند. بسیاری از نوجوانان مهارت “نه” گفتن را نیاموخته اند و با پیشنهاد دوستان به مصرف مواد مخدر روی آورده اند.

باور غلطی که هنوز اصلاح نشده

متاسفانه یک باور غلط دیگر در مورد مصرف گل و مواد مخدر وجود دارد که مصرف مواد باعث کاهش وزن و داشتن اندامی موزون می شود. در برخی آرایشگاه ها و مراکز زیبایی برای کاهش وزن به جوانان و مخصوصاً دختران جوان مصرف مواد مخدر توصیه می شود.

بسیاری بر این باورند که گل همان ماری جوانا است و این دو مخدر با یکدیگر تفاوتی ندارند، اما بنابر عقیده روانشناسان گل، ماری جوانا تغییر یافته است که از قسمت‌های مختلف گیاه شاهدانه (cannabis) بدست می‌آید، گل که نوع طبی ماری جوانا است، دارای حداقل ۲۴ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول و مواد شیمیایی میباشد در حالیکه ماری‌جوانا، دارای کمتر از۸ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول است.

نکاتی درباره ی مصرف ماری جوانا یا گل:

  • فرد مصرف کننده در فاصله زمانی کوتاهی بعد از مصرف به عالم وهم رفته و پس از ۳۰ دقیقه به حد نهایت خود میرسد.
  • در صورت مصرف ماری جوانا به صورت خوراکی، به دلیل جذب آن از طریق روده فرد ممکن است به مدت چند ساعت هیچ احساسی نداشته باشد.
  • اثر مصرف ماری جوانا در صورت مصرف به صورت کشیدنی، ۲ الی ۴ ساعت و در صورت مصرف خوراکی ۵ الی ۱۲ ساعت است.
  • “THC” موجود در ماری جوانا قابل حل در چربی بدن است و ممکن است علائم آن تا یک ماه بعد از مصرف نیز در بدن فرد وجود داشته باشد.
  • بعد از مصرف ماری جوانا فرد مصرف کننده احساس سرخوشی میکند اما خود آگاهی آن دچار اختلال میشود که باعث میشود فرد در درک و تشخیص نیز دچار مشکل شود.
  • مصرف گل ممکن است باعث افزایش ضربان قلب و بهم ریختگی ریتم تنفسی شود.

متاسفانه بسیاری بر این باور غلط هستند که این ماده اعتیاد آور نیست اما ماری جوانا یا گل مخدری با اعتیاد آوری بالا است و مصرف آن باعث بروز علائم و عوارض جبران ناپذیری در مصرف کننده می‌شود

منبع: کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد دی و آکسون