1

خداحافظی مرغ‌داران

سیده ریحانه موسوی

چندی پیش مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان خراسان رضوی مطرح کرده بود که انجمن صنفی به عنوان توزیع‌کنندگان جزئی، مرغ را از مرغدار می‌خرند، به کشتارگاه می‌برند و مراحل پالایش و بسته‌بندی انجام می‌شود، در نهایت مرغ بسته‌بندی شده و آماده توزیع در مغازه‌ها بوده که این قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است، با این قیمت ما صددرصد ضرر می‌کنیم.

به گزارش روزنامه صبح امروز، اخیراً تشکل‌های تولیدی گوشت مرغ در بیانیه‌ای اعلام کردند که: قیمت‌گذاری بر روی گوشت مرغ در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار، بدون حضور نماینده‌ای از تولیدکنندگان و بدون در نظر گرفتن نظرات تخصصی وزارت جهاد کشاورزی بوده که این نوع قیمت‌گذاری پیامدهایی از جمله کمبود مرغ و افزایش قیمت آن را در پی خواهد داشت.

فارغ از اینکه افزایش قیمت مرغ می‌تواند چه میزان در کاهش تقاضا و مصرف خانوارها برای استفاده از این فراورده گوشتی تأثیر بگذارد به‌دنبال این پرسش هستیم که آیا افزایش قیمت‌ها در این زمینه می‌تواند تبعاتی چون بسته شدن مرغداری‌ها و باز هم تعدیل نیروی کار به همراه داشته باشد یا خیر؟ برای بررسی این موضوع به سراغ دوتن از مرغ‌داران استان رفتیم تا دغدغه‌هایشان در این زمینه را جویا شویم.

سویا، ذرت و ریزمغذی‌ها برخلاف ادعای دولت افزایش قیمت داشته است

مدیر یکی از مرغ‌داری‌های استان اظهار کرد: مرغ نباید گران شود، اما چگونه باید به این راهکار رسید؟ دولت ادعا دارد که نهاده‌ها یعنی واردات ذرت، سویا، واکسن و ریزمغذی‌ها را به قیمت ارز مرجع؛ یعنی ارز هزار و۲۰۰ تومانی به دست مصرف‌کننده می‌رساند. ارز مرجع یعنی ذرت کیلویی هزار و ۳۵۰ تومان و سویا کیلویی ۲ هزار و۴۰۰ تومان، در صورتی که این ادعای دولت صحیح نیست و سویا به قیمت ۸ هزار تومان و ذرت نیز به قیمت ۲ هزار و ۸۰۰ تومان به دست تولید کننده می‌رسد؛ یعنی چیزی حدود سه برابر در سویا و دو برابر در ذرت، واکسن و ریزمغذی‌ها هم ۳ تا ۴ برابر افزایش قیمت داشته است.

افزایش قیمت مرغ، به ضرر مرغداران است

علی سیدی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح امروز افزود: ما به دنبال گرانی مرغ نیستیم، بلکه به دنبال نهاده هستیم نهاده‌ای که دولت با نرخ مصوب وارد کشور کند؛ زیرا اگر به‌عنوان مثال امروز قیمت مرغ ۳۰ هزار تومان اعلام شود و ذرت و سویا ۳ برابر شود ‌مرغ‌دار ضرر می‌کند. زمانی که دولت این نهاده‌ها را مستقیم به دست مرغ‌دار برساند مرغ‌دار ضرر نمی‌کند و به دنبال گرانی نیز نخواهد بود؛ زیرا گرانی قیمت به نفع مرغ‌دار نیست.

در صورت عدم ارائه نهاده دولتی، قیمت مرغ به 40 هزار تومان می‌شود

وی با بیان اینکه «اگر دولت بتواند به نرخ مصوب، نهاده در اختیار مرغ‌دار قرار دهد دلیلی ندارد که مرغ گران شود، اما اگر نتواند  قیمت مرغ، به زودی به مرز ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان خواهد رسید» خاطرنشان کرد: اکنون هر مرغ‌دار که مرغ خود را بار می‌زند درب‌های مرغداری را می‌بندد و روز به روز تعداد مرغ‌داری‌ها در حال کاهش است؛ زیرا نهاده آنقدر گران شده که مرغ‌داران توان خرید آن را ندارند و این امر مسلمی است که وقتی مرغداران نتوانند جوجه‌ریزی کنند قیمت مرغ گران می‌شود و دولت مجبور به واردات است.

پرداخت یارانه از جیب مرغداران

یک مرغ‌دار دیگر در این رابطه تشریح کرد: دولت تاکنون از جیب مرغ‌دارن یارانه پرداخت می‌کرده است در غیر این صورت قیمت مرغ بیشتر از این رقم‌ها بود. مرغ‌داران در شب عید جوجه را به قیمت ۴ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری کردند و بعد از ۴۵ تا ۵۰ روز و با احتساب هزینه‌هایی که صرف پروش آن کردند، مرغ را کیلویی ۵ هزار و ۸۰۰ تومان فروختند؛ به همین دلیل حداقل ۶ تا ۷ هزار تولید کننده و مرغ‌دار از چرخه تولید خارج شدند و زمین خوردند.

مرغداران به دنبال نهاده با قیمت دولتی هستند

وی با بیان اینکه «اگر این قیمت مصوب با قیمت نهاده‌هایی که سازمان جهاد کشاورزی اعلام می‌کند، باشد مرغ‌دار ضرر نخواهد کرد» خاطر نشان کرد: اگر دولت و جهاد کشاورزی ذرت را که خودشان به قیمت هزار و۵۰۰ تومان برای هرکیلو و سویا را ۲ هزار و ۴۵۰ تومان برای هرکیلو مصوب کرده‌اند به مرغ‌داران بدهند با قیمت مصوب مرغ، ضرر نخواهند کرد در غیر این‌صورت مرغ‌داران جوجه‌ریزی نخواهند‌ داشت؛ زیرا تنها با این کار می‌توانند از متضرر شدن خود جلو‌گیری کنند.

حقیقت‌گو تصریح کرد: من خودم به‌عنوان یک مرغ‌دار حدود پنج ماه است که واحدم خالی است و جوجه‌ریزی نکرده‌ام، زیرا با هر جایی که برای خرید نهاده تماس می‌گیرم، قیمت سویا را که قرار بود دولت به قیمت ۲ هزار و۵۰۰ تومان به ما بدهد را ۸  هزار و۵۰۰ تومان و قیمت ذرت را که هزار و ۵۰۰ تومان بود ۲ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام می‌کنند؛ بنابراین هیچ اطمینانی برای جوجه‌ریزی وجود ندارد.

فرار سازمان جهاد کشاورزی از تعهدات

وی تأکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی تعهد دارد که در رابطه با تأمین داده‌ها اقدام نماید، اما اظهار می‌کند که تعهدی ندارد و اگر داده باشد در اختیار مرغ‌داران قرار می‌دهد، اگر نباشد در اختیارشان قرار نمی‌دهد. وقتی که دولت ما را رها کرده است و سازمان جهاد کشاورزی به تعهدات خود عمل نمی‌کند، مرغ‌دار نیز یقین دارد که ضرر می‌کند؛ بنابراین اقدام به جوجه‌ریزی نمی‌کند.

این مرغ‌دار تشریح کرد: اگر مرغ‌دار بخواهد به صورت آزاد، نهاده تهیه کند قیمت مرغ زنده تا زمانی که به کشتار‌گاه و سپس به بازار برسد افزون بر ۲۰ هزار تومان قیمت خواهد داشت، آن‌هم در صورتی است که قیمت‌ها ثبات داشته باشد.

تثبیت شغل‌های فعلی به جای ایجاد شغل‌های جدید

وی تشریح کرد: دولت اظهار دارد که می‌خواهد شغل جدید ایجاد کند، در صورتی که اگر بتواند همین شغل‌های فعلی را تثبیت کند، برای مردم کافی است. اگر صنعت مرغ‌داری زمین بخورد چندین شغل دیگر نیز به همراه آن از بین خواهد رفت و اگر گره‌ای از کار این صنعت باز شود، گره چندین شغل باز می‌شود.

در این رابطه براساس مسائلی که از سوی مرغ‌داران مطرح شد به سراغ مدیر سازمان جهاد کشاورزی استان رفتیم تا درخصوص تعهداتی که دارند و چرایی اجرایی نشدن این تعهدات به گفت‌وگو بپردازیم.

نهاده‌ها اختصاص داده شده نیاز استان را برطرف نمیکند

علی طهماسبی اظهار کرد: تأمین نهاده‌ها از طریق امور پشتیبانی دام مورد پیگیری قرار می‌گیرد، اما متأسفانه نهاده‌هایی که به خراسان رضوی اختصاص داده شده نیاز تولیدکنندگان را تأمین نمی‌کند و پایین‌تر از نیاز واحدهای تولیدی است.

مشکل تأمین ارز و مشکلات توزیع

وی افزود: بخشی از مشکلات موجود دامداران به عدم امکان تأمین ارز برای واردات این نهاده‌ها برمی‌‌‌گردد؛ زیرا نهاده‌های کشاورزی مانند ذرت و سویا وارداتی هستند و باید با ارز دولتی وارد شوند که متأسفانه مشکل ارز وجود دارد. همچنین در فرآیند توزیع نیز مشکلاتی وجود دارد. اخیراً سامانه بازارگاه برای جلوگیری از سوء استفاده و ورود نهاده‌ها به بازار آزاد طراحی شده است که مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ما به خصوص برای آن دسته از تولیدکنندگانی که فاقد مجوز هستند به وجود آورده است. تمام این موارد باعث می شود که سازمان جهاد کشاورزی برای تأمین نهاده‌ها با مشکل مواجه شود.

دلیل عدم تولید نهاده در کشور چیست؟

وی در پاسخ به این پرسش که چرا نهاده‌ها در داخل کشور تولید نمی‌شود تا متکی به واردات نباشیم، ابراز کرد: امکان تولید نهاده‌ها در داخل کشور وجود دارد، اما باید اقدامات لازم را برای افزایش بهره‌وری از اراضی کشاورزی انجام دهیم که پیگیری‌های آن در دست اقدام است، اما از گندم و جو فقط برای مصارف خوراکی استفاده می‌کنیم و فقط سبوس جو است که وارد چرخه تولید کنسانتره می‌شود.

طهماسبی با بیان اینکه «عدم خودکفایی در تولید نهاده‌های دامی باعث وابسته شدن ما به بازار‌های خارجی شده است» تاکید کرد: دولت باید تمرکز بیشتری بر روی تخصیص اعتبار برای وارد کردن نهاده‌های دامی بگذارد. همچنین نظارت دقیق‌تر و بهتر در امر توزیع صورت گیرد تا به میزان مورد نیاز و لازم و به درستی و با رعایت سهمیه مناسب به دست تولیدکنندگان برسد.

مرغ یک کالای مصرفی نسبتاً ضروری در سبد غذایی خانوار به شمار می‌رود به همین دلیل به سراغ شهروندان رفتیم تا نظر آنان را در این خصوص جویا شویم و بدانیم که افزایش قیمت مرغ چه تأثیری درتغییر سبد غذایی آنان دارد.

مریم احمدی تأثیر گران شدن مرغ در سبذ غذایی خانوار خود را این طور توضیح داد: وقتی که قیمت مرغ افزایش پیدا کند مسلماً اقشار متوسط جامعه نیز ترجیح می‌دهند که کمتر از مرغ استفاده کنند. تهیه مرغ کیلویی ۱۵ هزار تومان مخصوصاً برای خانواده‌هایی که جمعیت‌شان بالاست بسیار سخت است، اگرخانواده‌ای در ماه شش مرغ بخرد اکنون ترجیح می‌دهد که آن را کمتر کند و مثلاً سه عدد خریداری کند در نتیجه میزان خرید افراد کاهش پیدا می‌کند.

این شهروند ابراز کرد: افرادی که وضع اقتصادی‌شان نامناسب‌تراست مسلماً برای خرید هر کیلو مرغ دچار مشکل می‌شوند و سعی می‌کنند کمتر خریداری کنند بنده خودم چند وقت پیش در یکی از مغازه‌های گوشت‌فروشی شاهد بودم که خانمی سنگدان‌مرغ می‌خرید، این موضوع از لحاظ سلامت هم مشکل دارد و می‌تواند آسیب‌های زیادی را وارد کند. ماهی که بسیار گران است و نمی‌توان آنرا خرید گوشت قرمز نیز همینطور اگر مرغ هم به این وضعیت دچار شود ما باید تمام فرآورده‌های گوشتی را از غذاهای‌مان حذف کنیم.‌

محمد حسینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار صبح امروز بیان کرد: زمانی که مرغ گران شود کمتر می‌خریم؛ زیرا قدرت خریدمان پایین می‌آید و باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که حقوقمان به همه مواد غذایی که در سبد خانوار وجود دارد برسد در غیر این صورت کم می‌آوریم. خوردن گوشت مرغ تأثیر چندانی در سلامتی بدن ندارد؛ زیرا تمام آن هورمون است و حبوبات، سبزیجات و میوه را جایگزین آن می‌کنیم، هرچندکه این مواد غذایی نیز گران است اما چاره‌ای نداریم.