1

توقف نوسان قیمت گوشت

سیده ریحانه موسوی

مدیر مؤسسه گوشت سازمان همیاری شهردای‌های خراسان رضوی گفت: قیمت گوشت در سال جاری نسبت به سایر کالاها حداقل نوسان را داشته است.

سید مجید موسوی در گفت‌وگو با روزنامه صبح امروز در رابطه با وضعیت تولید و عرضه گوشت قرمز در بازار اظهار کرد: در سال جاری و تا به امروز به دلیل شیوع ویروس کرونا و اِعمال محدودیت رفت‌وآمد‌ها و تعطیلی هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز مصرف عمده گوشت وضعیت بسیار نامطلوبی را در خصوص تولید، بازرگانی و خرید و فروش گوشت ایجاد کرده است. این وضعیت سبب کاهش بی‌سابقه میزان فعالیت مراکز تولید و بسته‌بندی گوشت شد و تولید سه ماهه نخست این مؤسسه برابر با 30 درصد ظرفیت اسمی بوده است.

حداقل نوسان در قیمت گوشت

وی افزود: در روز‌های اخیر با باز شدن مراکز مصرف عمده گوشت، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش تقاضا برای گوشت قرمز به وجود آمده است و این افزایش تقاضا می‌تواند بر قیمت گوشت اثرگذار باشد . با وجود این قیمت گوشت در سال جاری نسبت به سایر کالاها حداقل نوسان را داشته است.

موسوی بیان کرد: نکته اینجاست که با شروع فصل گرما تقاضا برای مصرف آلایش خوراکی پایین می‌آید(کاهش مصرف کله، پاچه و جگر ) که این مسئله نیز در قیمت تمام شده تولید گوشت قرمز اثرگذار است.

مدیر مؤسسه گوشت سازمان همیاری شهردای‌های خراسان رضوی ادامه داد: خوشبختانه در سال جاری قبل از شروع هرگونه بحران در خصوص قیمت گوشت قرمز، جلساتی در سطح استان برگزار و مقرر شد که تمام فرایند تولید گوشت مورد بررسی و آنالیز قرار گیرد و افزایش قیمت در هر مرحله و ایستگاه بررسی و دلایل آن کنترل شود ازجمله در بازار دام، انتقال به کشتارگاه و… .

لزوم شفاف‌سازی در روند تولید و توزیع گوشت

موسوی تصریح کرد: گفتنی است مؤسسه صنعتی گوشت مشهد متعهد شده تا با ورود به جریان تولید و توزیع گوشت با قیمت محاسبه شده تحت نظارت کارشناسان مربوطه با شفاف‌سازی این فرایند در کشف قیمت‌های واقعی کمک لازم را در این مسیر داشته باشد. در این راستا مقرر شده تا افزون بر اطلاع‌رسانی به دامداران، خرید مستقیم از آن‌ها در محل مؤسسه انجام گیرد و ضمن رفع دغدغه‌های ایشان به جهت دریافت بدون ریسک وجه دام و حذف واسطه‌های غیرضروری، تولید و توزیع با قیمت کارشناسی انجام شود.

وی با اشاره به عوامل متعدد در تغییر قیمت گوشت اظهار کرد: بخشی از این عوامل ناشی از محیط خرد و بخشی دیگر تحت تأثیر محیط کلان است. از عوامل مهم تأثیرگذار بر قیمت میزان عرضه و تقاضاست که البته با توجه به افزایش میزان تولید دام در سال جاری اگر خروج دام و قاچاق آن را نداشته باشیم نباید مشکلی در این خصوص به وجود آید هر چند نوسانات فصلی دور از انتظار نیست.

موسوی بیان کرد: قیمت تمام شده برای دامدار نیز بستگی به عوامل متعددی از جمله قیمت نهاده‌های دامی مصرفی دارد که اگر در این خصوص با مشکل روبه‌رو شوند مطمئناً افزایش قیمت را خواهیم داشت. اما مسئله حائز اهمیت کنترل قیمت و ارائه محصول با قیمت واقعی و عرضه مستقیم است که امیدواریم نقش مؤثری در این خصوص داشته باشیم.