1

آن‌هایی که دیده نمی‌شوند

تمام کسانی که در پشت صحنه به چرخیدن چرخ درمان کرونا کمک می‌کنند

 

رایین امان الهی

همیشه کسانی پشت پرده هستند که ممکن کمتر به چشم بیایند، اما نقش¬ها کمتر از کسانی که در خط مقدم فعالیت می¬کنند نیست. تصور کنید یک فیلم قرار است تولید و پخش شود، در نگاه اول بیشترین چیزی که توجه مارا جلب می¬کند بازیگران جلوی دوربین هستند، اما اگر کمی دقیق تر شویم خواهیم دید که یک تیم عظیم پشت این تولید و فیلمبردای در حال انجام وظیفه بودند که اگر یکی از آن¬ها نبود، این تولید با مشکل بسیار بزرگی موجه می¬شد. در بحران کرونا اکثر ما پرستاران را می¬شناسیم که در خط اول مبارزه با کرونا فعالیت می¬کنند، اما چه کسانی پشت تامین نیازها و کمبودهای آن¬ها هستند؟ چه کسانی پنج ماه تمام بدون مرخصی پا به پای مدافعان سلامت کار کردند تا نصقی در سیستم روی ندهد؟ اگر از ابتدای بلوار فکوری عبور کرده باشید ساختمان این پشتیبانان را دیده¬اید. منظورم همان شهرک دانش و سلامت است. تصمیمات به موقع، عملکرد سریع و خیلی چیزهای دیگر از آن ساختمان شروع می¬شود.

معاونت توسعه شبانه روزی تلاش میکند

دکتر حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در رابطه با روند پشتیبانی از کادر درمان در مدت شیوع کرونا می¬گوید: من همیشه صحبت¬هایی که در مورد کرونا استفاده می¬کنم را با قیاس بر مستندات و مطالعاتی که از زمان جنگ باقی مانده می¬سنجم و که قیاس مع¬الفارقی هم نیست. مقابله با کرونا مانند مقابله با دشمن در زمان جنگ است. در زمان جنگ، یک نیرو، یک بسیجی، یک رزمنده در خط مقدم حضور داشت، قطعا آدم¬هایی پشت خط مقدم بودند تا پشتیبانی آن رزمنده را انجام دهند که او در خط مقدم با کمبود تجهیزات و امکاناتی مانند لباس، مهمات، وسایل پزشکی و … مواجه نباشد. در زمان بحران کنونی هم ما باید شرایط را برای مدافعان سلامت مهیا کنیم تا خدای نکرده کسی از کمبود امکانات رنج نبرد یا در اجرای وظایفشان خللی ایجاد نشود.

حمیدرضا رحیمی: عزیزان ما در بیمارستان¬ها بدانند وقتی یک مدافع سلامت در خط مقدم است، چندین نفر از همکاران خودشان در معاونت توسعه و مديريت¬های آن از قبيل پشتیبانی ، سرمايه انسانی، فنی، تلاش شبانه روزی می¬کنند تا آنها بتوانند با کمترین میزان کمبود، فعالیت کنند.

 

شما شک نکنید اگر یک مدافع سلامت در یکی از بیمارستان¬های سانتر کرونا در حال فعالیت است و به بهترین شکل ارائه خدمات می¬کند، آدم¬های زیادی در پشت صحنه چه از لحاظ تامین تجهیزات حفاظت فردی، چه از لحاظ نیروی انسانی و چه رسیدگی فنی او را پشتیبانی می¬کنند. معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در هر یک از زمینه های ذکر شده به بهترین شکل عمل کرده و تا حد امکان نگذاشته مدافعان سلامت در این پنج ماه کمبودی را احساس کنند. البته خب با توجه به گذشت پنج ماه و اینکه این بحران برای ما هم آزمونی سخت بود به طبع در برخی قسمتها دچار مشکل شدیم، مانند بخش نیروی انسانی که معاونت توسعه این مشکل را دید و به¬حق سعی در برطرف کردن این مشکل کرد.

مهمان ناخوانده و مشکلات بعد از آن

او ادامه میدهد: کرونا مهمان ناخواسته و ناخوانده کشور بود و طبیعتا در برخی از مراکز سانتر کرونا مشهد تجهیزات استاندارد اين امر وجود نداشت، برای رفع این قبیل مشکلات مديريت فنی ما ورود پیدا کردند و در بحث تجهیز، نگهداری و آماده سازي فعالیت-های بسیار مهم و ماندگاری را انجام دادند. این¬ها قسمتی از درگیری¬های معاونت توسعه بودند که باید بازگو می¬شد تا عزیزان ما در بیمارستان¬ها بدانند وقتی یک مدافع سلامت در خط مقدم است، چندین نفر از همکاران خودشان در معاونت توسعه و مديريت¬های آن از قبيل پشتیبانی ، سرمايه انسانی، فنی، تلاش شبانه روزی می¬کنند تا آنها بتوانند با کمترین میزان کمبود، فعالیت کنند.

مردم دوباره پای کار بیایند

رحیمی در رابطه با حضور مردم و خیرین در دوران پیک کرونا به عنوان پشتیبان می¬گوید: جا دارد تشکر کنم از دوستانی که در پیک اول کرونا همراه ما بودند، مانند ان¬جی¬او، سازمان¬های مردم نهاد و خیرین حوزه سلامت که به جد پای کار بودند و پشت مارا خالی نگذاشتند. بعد از صحبت¬های مقام معظم رهبری درباره کمک¬های مومنانه و رزمایش همدلی حضور مردم پررنگتر شد، همچنین نیروهای سپاه و بسیج چه در بحث خرید تجهیزات حفاظت فردی چه در بحث همیاری¬های دیگر بیشتر از گذشته همراه ما شدند. بعد از گذشت پیک اول نمی¬توان گفت این حضورها دیگر وجود ندارد، اما کمتر شده¬اند.از مردم میخواهم همانگونه که در پیک اول، کنار مدافعان سلامت باعث دلگرمی آنها بودند، دوباره به میدان بازگردند و کمک حال این عزیزان باشند. ما نمی¬گوییم که صرفا به صورت مادی این حضور را نشان دهند، گاهی حتی یک خدا قوت گفتن خستگی از تن یک مدافع سلامت خارج می-کند.

واحدهای پشت صحنه

در ادامه دکتر حمیدرضا اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانگاه علوم پزشکی، به توضیح تفصیلی فعالیت¬های این مرکز در مدت بحران کرونا می¬پردازد: در قدم اول اگر بخواهیم وظایف معاونت توسعه و درمان را به طور خلاصه برای مخاطبان توضیح دهیم باید بگوییم این مرکز در چندین حوزه مانند:« بیمارستان¬ها، دانشکده¬ها، مراکز بهداشتی و درمانی استان» کار پشتیبانی را انجام میدهد و همچنین در واحدهای مخلتف ازجلمه:« واحد فنی، مدیریت پشتیبانی، مدیریت بودجه، مدیریت امور مالی، مدیریت نیروی انسانی، مدیریت تحول و…» فعالیت می¬کند.

ساخت آزمایشگاه تشخیص کرونا در سه¬روز

از ابتدا که بحث کرونا مطرح شد، این موضوع به واسطه حجم زیاد بیماران و درگیر شدن مراکز درمانی و نیاز به هماهنگی¬های ویژه برای سیستم مانند یک شوک بود، به عنوان مثال همانطور که میدانید آزمایشگاه ویژه کرونا یک محیط خاص لازم دارد، اگر در شرایط نرمال قرار بود این محل به بهره¬برداری برسد به طور میانگین 6ماه تا 1 سال زمان می¬برد که واحد مدیریت فنی ما آزمایشگاه مخصوص تشخیص کرونا را در مدت زمان سه روز ساخت. مشکلات دیگری در برخی واحدها وجود داشت از جمله: اکسیژن¬سازها و تجهیزاتی که در بخش آی¬سی¬یو نیاز به برق دارند که دوباره مدیریت فنی با مداخله سریع این مشکلات را رفع کرد.همانطور که می¬دانید تاسیساتی مانند سیستم¬های حرارتی، سیستم¬های برودتی، سیستم¬های تامین اکسیژن که در بیمارستان¬های مرکز کرونا فعال هستند، چون به صورت شبانه روزی کار می¬کنند نیاز به نگه¬داشتِ خاص شبانه روزی دارند.  تعمیر و نگه-داشت بخش¬های ویژه کرونا در بیمارستان¬های شریعتی، قائم، امام رضا(ع)، علوی و اکبر از دیگر مواردی هستند که معاونت توسعه انجام آن¬ها را برعهده دارد.

محمدرضا اسلامی:من خواهشی که از سازمان برنامه بودجه و امور استخدامی کشور دارم این است که به ما مجوز استخدام طولانی مدت بدهند، وقتی این قرار طولانی مدت باشد نیروهای پرستاری یا خدماتی با انگیزه بیشتری شروع به فعالیت می¬کنند تا اینکه قرار بر 89روز باشد که معلوم نیست بعد از آن این قرارداد تمدید شود یا خیر!

 

در برخی از این بیمارستان¬ها، بخش¬هایی نیاز بود که باید به سرعت ساخته می¬شدند مانند بخش عفونی بیمارستان امام ¬رضا(ع) که  عقد قرارداد و اخذ تشریفات شروع به کار پیمانکار و… را بلافاصله هماهنگ کردیم و ساخته شد. یکی دیگر از فعالیت¬های حجیمی که مدیریت فنی ما انجام داده است بحث پارتیشن بندی بود. باید پارتیشن بندی مخصوص بیماران کرونایی باید انجام می¬شد که این کار در بیمارستان امام¬رضا انجام شد.

بیمارستان اکبر به بخش دیالیز مجهز شد

در بیمارستان اکبر کمبود بخش دیالیز حس می¬شد که به عنوان بخش پشتیبان کرونا از نیاز¬های مهم بیمارستان بود، نصب تجهیزات، بحث روشنایی، هواسازها، نصب کپسول اکسیژن و … نیز توسط معاونت توسعه انجام شد. یکی دیگر از نکات مهم در بیمارستان¬های سانتر کرونا موضوع تهویه مناسب است که هم برای پرسنل هم بیماران کرونا حائز اهمیت می¬باشد. ما اقدام نوسازی و برخی  از موارد تعویض موتور این سیستم¬ها انجام شد که با انجام این کار دیگر در مورد تهویه هوا در بخش¬ها مشکلی نداریم.

کمبود بودجه، مشکل جدا نشدنی

یکی از مشکلات جدی ما بحث امور مالی است و اگر همکاران ما در واحد مدیریت مالی نبود وضعیت بسیار آشفته و بهم ریخته¬ای پیش می¬آمد، چراکه ما در طی دوماه دوبار افزایش حقوق داشتیم، یکبار50% و یکبار15%. آن 15% درصد جز بودجه ما بود، اما 50%دیگر خارج از بودجه پیش¬بینی شده بود. سازمان برنامه¬ریزی بودجه اعلام کرد که ما آن 50% را باید از محل درآمدهای داخلی پرداخت کنیم که مبغلی معادل 50میلیارد تومان به صورت ماهانه است. این اتفاق ضربه سنگینی به سیستم مالی وارد کرد. قبلا وضعیت درآمدی داشنگاه قابل قبول داشت، اما با بحران کرونا این وضعیت تغییر کرد، چراکه مردم دیگر مانند گذشته برای عمل¬های جراحی انتخابی مراجعه نمی¬کنند. قبلا 30% درصد از حقوق پرسنل از راه¬هایی مانند عمل جراحی و… تامین می¬شد که الان خیلی نمی¬شود روی این موضوع حساب باز کرد و ما به طور جدی با کمبود بودجه مواجه هستیم. با تمام این مشکلات مدیریت امور مالی به صورت شبانه¬روزی در حال فعالیت است تا بتوانیم این معضل¬ها را هم پشت سر بگذاریم.

قراردادهای 89روزه در انتظار پرستاران، کمک¬بهیاران و نیروهای خدماتی

به دلیل زیاد شدن حجم بیماران کرونا در کنار بیماران عادی، اقدام به جذب نیروهای پرستار، کمک¬بهیار و خدماتی به صورت قرارداد 89روزه کرده¬ایم. بیش از100نفر در مرحله اول به صورت 89روزه و تا پایان بحران کرونا این طرح ادامه خواهد داشت که عزیزان دارای شرایط می¬توانند از طریق فراخوان¬ها و سایت داشنگاه در این طرح شرکت کنند.

کمبودها و مشکلات

قطعا همانطور که اشاره شد یکی از مهمترین ضعف¬های ما که 95% از مشکلات ما را پوشش می¬دهد کمبود بودجه است، در شرایطی قرار داریم که درآمد بیمارستان¬های ما بسیار کاهش پیدا کرده و این خیلی بی¬انصافی است که با این افت شدید درآمد افزایش حقوق هم بر عهده دانشگاه باشد.مگر یک سیستم چقدر می¬تواند با این حالت دوام بیاورد؟ دومین مشکل بحث قراردادهای 89روزه و نیروی انسانی است. من خواهشی که از سازمان برنامه بودجه و امور استخدامی کشور دارم این است که به ما مجوز استخدام طولانی مدت بدهند، وقتی این قرار طولانی مدت باشد نیروهای پرستاری یا خدماتی با انگیزه بیشتری شروع به فعالیت می¬کنند تا اینکه قرار بر 89روز باشد که معلوم نیست بعد از آن این قرارداد تمدید شود یا خیر!  و سومین مشکل عمده ما بحث خرید تجهیزات پزشکی است. الان قیمت¬های تجهیزات پزشکی با تغییر قیمت دلار بسیار افزایش یافته است. امیدواریم دولت هیئت امنای ارزی مارا تقویت کند که از این طریق بتوانیم امکانات مورد نیاز بیمارستان¬ها را با قیمت¬های بهتری تهیه کنیم.