1

بازگشت اسیران کرونا به ایران

طبق مصوبه ستاد مبارزه به کرونا کشور، مهاجرینی که با توجه به اپیدمی کرونا و بسته شدن مرزها پشت مرزهای ایران بودند، از ابتدای تیرماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد کشور شده و به آغوش خانواده‌های خود باز می‌گردند.

  

عاطفه خوافیان

روزنامه صبح امروز در چند شماره گذشته به تشریح وضعیت مهاجرین اتباعی که پشت مرزهای ایران منتظر سیاست‌های جدید جهت ورود مجدد به ایران و بازگشت به آغوش خانواده هستند، پرداخت.

شرح داستان این‌گونه بود: شـروع ماجرا برمی گـردد بـه سـه هفتـه پیـش و یـک پیـام در اینسـتاگرام: تعـداد زیـادی از مهاجرانـی کـه بـا مجـوز خـروج و بازگشـت از ایـران بـه افغانسـتان رفتـه بودنـد بـا بسـته شـدن مـرز در شـهرهای مختلـف گرفتار شـدند و عـلاوه بر نگرانـی خانواده هایشـان، مهلـت مجـوز خـروج و بازگشتشـان بـه ایـران یـا بـه پایـان رسـیده و یـا درحـال اتمـام هست.

حـدود800 نفر از مهاجران افغانستانی که بیش‌تر آن‌هـا در ایـران بدنیـا آمده‌انـد و سـال‌ها کنـار مـا زندگـی کردند روزهاسـت که در شـرایطی سـخت منتظـر بازگشـت بـه ایـران هسـتند، امـا شـرایط پیـش آمـده و شـیوع ویـروس کرونـا آن هـا را در پشـت مرز هـا مسـتاصل کـرده  اسـت.

روزنامه صبح امروز در راستای پیام‌های مردمی مبنی بر پیگیری وضعیت این تعداد از مهاجرین که با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده با ستاد مبارزه با کرونا در استان، معاون سیاسی استانداری استان و هم‌چنین مدیرکل مرکز مهاجرین و اتباع استان خراسان رضوی مکاتباتی داشته که در ادامه به آن می‌پردازیم.

در همان اولین روزی که این پیام‌ها به دست ما رسید با مرکز اتباع استان تماس گرفته که قول پیگیری این موضوع را به ما دادند و با بررسی و پیگیری‌های بیشتر نتیجه این بررسی وضعیت را در ادامه می‌آوریم:

مدیرکل مرکز اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی گفت: اداره کل اتباع به عنوان وکیل مهاجرین مقیم ایران پیگیر وضعیت این افراد در سه ماه گذشته بودیم.

به گزارش صبح امروز، محمد تقی هاشمی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون وضعیت مهاجرین پشت مرزها افزود: براساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا ایران، این افراد بایستی منتظر اتمام این ایام باشند چرا که باتوجه به وضعیت بحرانی و اپیدمی کرونا، مرزهای ایران و کشور همسایه بسته شده و امکان هیچ‌گونه ترددی وجود نداشت.

وی تصریح کرد: تفاوق ما به عنوان اداره کل اتباع و وکیل مهاجرین با کشورهای مقابل به این صورت بود که اتباع ما اجازه خروج از مرزهای آن‌ها را داشته و به صورت متقابل اتباع آن‌ها نیز بتوانند از مرزهای ایران خارج شوند.

اول تیر؛ بازگشت اتباع مهاجر منتظر پشت مرزها

هاشمی ابراز کرد: اما بازگشت اتباع مهاجرین به ایران از مواردی بود که به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی قابل حل و فصل نبود که طبق آخرین جلسه با ستاد کرونا، این افراد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اول تیر ماه وارد ایران می‌شوند.

مدیرکل مرکز مهاجرین و اتباع استان توضیح داد: بازگشت این مهاجرین مقیم ایران نتیجه مکاتبات ما با ستاد مبارزه با کرونا استان و کشور بوده که نتیجه این مکاتبات مصوبه‌ای بوده که طبق این مصوبه افراد مهاجری که مقیم ایران بوده و یا در حوزه علمیه کشور مشغول تحصیل بوده و نیز مهاجرینی که ویزای دانشجویی داشته و با مجوز خروج قانونی از ایران خارج شدند از ابتدای تیرماه می‌توانند وارد ایران شوند.

آیا این مهاجرین پس از ورود به ایران قرنطینه می‌شوند؟

وی گفت: شیوه صحیح اجرایی جهت بازگشت این مهاجرین به ایران، قرنطینه این افراد در مرزهای ایران و رعایت موارد بهداشتی است که طبق آمار مربوط به استان خراسان حدود 800 نفر از اتباع منتظر بازگشایی مرزها برای ورود به این کشور و استان هستند.

هاشمی تشریح کرد: با توجه به اینکه امکان قرنطینه تمام این افراد در مرزها وجود نداشته دو راه حل پیشنهادی در دست بررسی براس اجرا است که اولین راه حل به این صورت بوده که این افراد با مراجعه به مراکز درمانی هرات غربال‌گری شده و گواهی سلامت خود را جهت ورود به ایران دریافت کنند.

وی ادامه داد: راه حل دوم تست و چکاپ کامل این افراد در مرزهای ایران بوده چرا که در صورت ابتلای این افراد به کرونا و ورودآن‌ها به ایران احتمال ایجاد موج جدیدی از بیماری در استان وجود دارد.

پیشرفت 90 درصدی پاندمی کرونا در افغانستان

هاشمی با ابراز نگرانی در خصوص قطع زنجیره مهار کرونا در ایران بیان کرد: با توجه به این که مرکز پاندمی کرونا در کشور افغانستان شهر هرات بوده و اکثر این افراد نیز در شهر هرات مستقر هستند و با توجه به این موضوع که کرونا در این کشور 90 درصد پیشرفت داشته و مشکلاتی را برای این کشور ایجاد کرده ما نیز نگران بازگشت این افراد به ایران هستیم.

مدیرکل مرکز مهاجرین و اتباع استان اشاره کرد: ورود این افراد مهاجر به ایران حق آن‌ها بوده اما باتوجه به شرایط حساس کشور در خصوص اپیدمی کرونا بایستی این ورود با رعایت تمام موازین بهداشتی انجام شود که نه خطری آن‌ها را تهدید کرده و نه با ورودشان به ایران خطری متوجه ایران شود و با کمترین حاشیه وارد ایران شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر وضعیت مهاجرینی که مهلت ویزای آن‌ها به اتمام رسیده پاسخ داد: برنامه‌ها و تدابیری در خصوص عدم برخورد نیروهای ناجا و مرزبانی با این افراد اندیشیده شده و نیروهای ناجا توجیه شده‌اند که با این افراد به مانند افراد فاقد مدارک هویتی و یا افرادی که قصد ورود به ایران از راه غیر قانونی را دارند، برخورد نشود.

هاشمی تبیین کرد: اما این شرایط نباید توجیهی برای افرادی که قصد ورود به کشوربه صورت غیر قانونی باشد را ایجاد کند و این افراد با تحریک احساسات عمومی به دنبال طبیعی سازی خلاف خود باشند، اما افرادی که به صورت قانونی از ایران خارج شدند و منتظر بازگشت به ایران هستند اما ویزای آن‌ها به اتمام رسیده برخورد در خور و مناسبی با آن‌ها شده و با تعامل و تسامح برخورد می‌شود.