1

غیر واقعی بودن آمار متجاهرین

عاطفه خوافیان

در روزهایی که مسیولین . متولیان امر هراقدامی را در راستای پیشگیری و مهار شیوع کووید-19 دریغ نکرده، رهایی معتادین متجاهر در سطح شهر به عنوان یک عامل شیوع کرونا موجب نگرانی و تشویش اذهان شده که به همین جهت به سراغ  معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی رفته تا با او در خصوص اقدامات این معاونت در راستای کنترل این ویروس  به گفت و گو نشستیم:

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: با توجه به شرایط کرونایی در کشور، به منظور پیشگیری و مهار شیوع کرونا طرح جمع‌آوری معتادین متجاهر در چند مرحله اجرایی می‌شود.

به گزارش صبح امروز، حسین تنها طلب در مصاحبه با خبرنگار این رسانه افزود: معتادان جمع‌آوری شده در سه ورزشگاه آماده سازی شده به مدت ۲ هفته قرنطینه و سپس به مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ منتقل می‌شوند.

وی تصریح کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که در سال 97 بین شورای مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی صورت گرفت، جمع‌آوری معتادین متجاهیر در لیست وظایف بهزیستی قرار گرفت.

تنها طلب ابراز کرد: بهزیستی خراسان رضوی در سال 98در بحث معتادین متجاهر اقدام به جمع آوری معتادین کرده و در بحث نگهداری نیز با توجه به وجود 11 مرکز نگهداری معتادین متجاهر در خراسان رضوی که یک مرکز ویژه بانوان است، معتادین متجاهر را در این مراکز پذیرش و پس از اقدامات درمانی، پیگیری هایی در خصوص ارتباط با خانواده و اشتغال، مشاوره های روانشناختی و مهارت های زندگی، نه گفتن به اعتیاد آنها داشته است.

نگهداری 2هزار و 500 معتاد متجاهر در ماه

وی افزود: به صورت ماهانه 2500 نفر در مراکز معتادین متجاهر نگهداری شده اند که پس از درمان بخش پیگیری اشتغال مراکز تا مدتی این افراد را تحت پوشش قرار می دهد و افرادی که تمایل به پاک بودن و اشتغال داشته باشند به مراکزتوانمند سازی و جامعه پذیری اعتیاد معرفی می شوند.

تنها طلب تصریح کرد: در این مراکز به معتادی که ترک کرده تا 6 ماه خدمات می دهند و بحث اشتغال وی پیگیری می شود البته خود افراد نیز باید هر روز از مرکز خارج و به دنبال اشتغال بر اساس حرفه و هنر خود باشند.هر روز تا ظرفیت 30 نفر در مراکز جامعه پذیری بهزیستی پذیرش می شود و پس از اشتغال تا 6 ماه دیگر می توانند در این مرکز مستقر باشند و در ازای آن مبلغی به عنوان کمک هزینه به پرداخت می کنند و اگر اشتغال مقرر نشد به مدت یکسال می توانند در مرکز بمانند.

وی عنوان کرد: در مراکز کاهش آسیب سال گذشته علاوه بر 11 مرکزی که در سطح استان داشتیم، 10 مرکز در مشهد و یک مرکز در نیشابور سعی کردیم به مراکز سرپناه شبانه اضافه کنیم و بر این اساس یک مرکز شبانه با ظرفیت 40 نفر را در شهرستان سبزوار افتتاح کردیم.

حمایت‌های درمانی و روانی

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: معتادین متجاهر و معتادین کارتن خواب در مراکز ترک اعتیاد ماده 16 دوره کوتاهی را می گذرانند و پس از آن باید کماکان حمایت های درمانی و روانی را داشته باشند. البته خانه توانمند سازی و جامعه پذیری مربوط به افرادی است که در سنین جوانی هستند و می توانند کار کنند اما معتاد متجاهر 60 ساله توانی برای اشتغال ندارد و در نهایت به دنبال جمع آوری کارتن، بازیافت و ضایعات…می رود از این رو مراکز کاهش آسیب را برای این افراد راه اندازی کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: برآوردی که شورای هماهنگی مواد مخدر در رابطه با معتادین متجاهر دارد بالغ بر 10 هزار نفر در خراسان رضوی است که 15 در صد آن را بانوان تشکیل می دهند اما واقعا معتادین متجاهر قابل شمارش نیستند و آمار دقیقی از این افراد وجود ندارد.

مراکز کاهش آسیب روزانه

تنها طلب با بیان این مطلب که مراکز کاهش آسیب روزانه از ساعت 17 پذیرش دارند افزود: افراد می‌توانند علاوه بر استحمام، وعده غذایی و خدمات درمانی تا 8 صبح بعد در این مکان استراحت کنند. همچنین در بحث مراکز گذری بهزیستی سال گذشته 10 مرکز  به ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی به معتادین پر خطر می پرداخت.افرادی که در پاتوق ها از داروهای روان گردان، سرنگ های چندبار مصرف و یا مشترک، رفتارهای پرخظر جنسی و … استفاده می کنند در مراکز کاهش آسیب روزانه سرنگ و پدهای الکلی و دیگر امکانات به صورت رایگان دریافت می کنند.

فعالیت موبایل سنتر در حاشیه شهر

وی با اشاره به فعالیت موبایل سنتر به عنوان مرکز کاهش آسیب سیار در حاشیه شهر مشهد اظهارداشت: یک ون با دو نفر روانشناس و پزشک روزانه به مناطق حاشیه شهر مراجعه می کنند و در پاتوق ها به معتادینی که امکان مراجعه به مراکز را ندارند خدمت رسانی می کنند.

تنها طلب با اشاره به کمپ های ماده 15 بهزیستی در سطح استان که بالغ بر 105 کمپ می باشند گفت: به طور ماهانه در هر کمپ 50 نفر از افراد خود معرف اقدام به ترک اعتیاد کرده اند که با توجه به شیوع کرونا از ابتدای اسفندماه پذیرش این کمپ ها لغو شده و تا زمانی که ستاد کرونای کشور اعلام نکند هیچگونه پذیرشی صورت نخواهد گرفت.

در بحث پیشگیری از اعتیاد اجتماع محور نیز فعالیت های گسترده ای در استان داشتیم و در بحث آموزش های پیشگیری از کرونا و توزیع لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش و … توزیع شده است.