1

تغییر با شرط  حقوق مکتسبه

علی نژاد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: شورای پنجم باورمند به تغییر در طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی است چراکه هویت دینی وتاریخی اطراف حرم مطهربرای ما مهم است و اگر طرح را تغییر می‌کند، هزینه‌های مترتب بر آن و حقوق مردم هم باید پیش‌بینی شود.

به گزارش صبح امروز، محمدرضا حیدری درخصوص یکی از دستورکارهای نود و پنجمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که با موضوع پیگیری روند قانونی اعمال تغییرات و اصلاحات لازم درطرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اظهارکرد: اخیرا وزیر محترم راه و شهرسازی مطلبی را با این مضموم بیان کردند،که فرمان رهبری درباره پیرامون حرم مطهر رضوی نادیده گرفته شده است.

حیدری افزود: مخاطب این مطلب خود وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی معماری و شهرسازی در ادوار گذشته است.

چرا دغدغه رهبری را در تهیه طرح لحاظ نکردید و در دو قطاع تخلف کردید؟

وی در ادامه گفت: چرا در زمان تهیه طرح، دغدغه‌ رهبری را لحاظ نکرده‌اید و در طول اجرای طرح هم به عنوان مرجع ناظر و متولی دو قطاع تخلف انجام داده‌اید؟

رئیس شورای شهر مشهد چنین اظهارنظرهایی را فرافکنی دانست و تصریح کرد: یکی از بخش‌های فرمان رهبری، توجه به حقوق مردم است و ایشان مسئولان را به مراقبت از حقوق مردم توصیه کرده‌اند.

تعریف کردن حقوق مکتسبه برای تغییر طرح ایراداتی دارد

حیدری با بیان اینکه تعریف کردن حقوق مکتسبه برای تغییر طرح ایراداتی دارد، گفت: چنین اقدامی، رفتار حاکمیت برای سرمایه‌گذار ومردم را غیرقابل پیش‌بینی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: شورای پنجم باورمند به تغییر در طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی است چراکه هویت دینی وتاریخی اطراف حرم مطهرآسیب دیده است ،اگر طرح تغییر می‌کند، هزینه‌های مترتب بر آن و حقوق مردم هم باید پیش‌بینی شود.

حیدری با تاکید بر اینکه مسیری که شورای عالی معماری و شهرسازی اکنون طی می‌کند، خلاف نص صریح قانون بوده چراکه تهیه طرح وارائه آن به شورا برای تائیدطرح وتصویب طرح درکمیسیون ماده ۵یک امر درون استانی است گفت: همانگونه که مدیریت یکپارچه استان تاکید داشته، شورای راهبردی تهیه طرح وتعیین مصادیق حقوق مکتسبه در مرکز استان باید شکل گیرد تا از این طریق بتوان مانع از تمرکزگرایی هم شد.

جلسه فوق العاده شورا

هم چنین محمدرضا حیدری، و در آغاز نود و پنجمین جلسه علنی شورای شهر مشهد به تشریح علل برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای شهر پرداخت و اظهارکرد: با توجه به مصوبه جلسه کاری و رسمی اعضای شورا برای پیش بینی تعطیلی شورا در هفته آینده و از طرفی طرح‌ها و لوایح 2 فوریتی واصل شده این جلسه به شکل فوق العاده برگزار شد.

اشاره رئیس شورا به اقدامات عمرانی شهرداری در دوره پنجم شورا

حیدری در ادامه صحبت‌های خود ضمن تقدیر و تشکر از ادوار 4گانه پیشین شهر مشهد و مدیریت شهری که تلاش‌های بسیاری را انجام داده‌اند، گفت: همشهریان ما شرایط شهر مشهد در آغاز فعالیت شورای پنجم را به خوبی یاد دارند؛ برخی محور‌های ملموس و عینی این موارد، فضای حاکم بر میدان سعدی و میدان راه‌آهن بود که مردم سالها در شرایط نامطلوبی زندگی می‌کردند.

وی افزود: عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی مشهد 20 سال متوقف بود و در این دوره با همت مدیریت شهری فعال شد؛ آسایشگاه جانبازان امام‌خمینی(ره) که چندین سال معطل تخصیص اعتبار بود، در این دوره اعتبار دریافت کرد و به بهره‌برداری رسید.

حیدری، افتتاح محور محمدآباد به طرق و جاده بسکابادی به طرق را دیگر پروژه‌های مهمی دانست که سالها مطالبه مردمی بود و با عزم جدی شورای پنجم بهره‌برداری شد و تصریح کرد: بلوار نماز، میلیاردها تومان از سرمایه مردم را به خود اختصاص داده بود ولی بلااستفاده مانده بود که در سایه تعامل و همکاری این گره چندین ساله شهر مشهد برطرف شد و در اختیار عموم شهروندان قرار گرفت.

وی بهره‌برداری از دوربرگردان ابوطالب، هاشمی رفسنجانی، اتصال بلوار خاقانی به بلوار نماز، اتمام عملیات عمرانی در خط 2 قطارشهری، فعال بودن پروژه احداث خط 3 مترو و آغاز عملیات اجرایی خط 4 قطارشهری را از دیگر اقدامات انجام شده در این دوره عنوان کرد و گفت: علاوه بر این فعالیت‌ها، 1000 هکتار درختکاری در کمربند جنوبی مشهد داشته‌ایم، 70 هکتار پارک در مناطق کم‌برخوردار ایجاد شده و خدمات ارزنده بسیاری هم در سایر حوزه‌ها اعم از اقتصادی، مالی، فرهنگی و اجتماعی و … ارائه شده است؛ البته منکر کاستی‌ها و نواقص موجود نیستیم.

ورود بی سابقه دستگاه های نظارتی

حیدری در ادامه صحبت‌های خود اظهارکرد: پس از انتخاب لیست امید، یک نماینده منصف و اخلاق‌مدار شورای چهارم نظری بیان کرد و در فضای مجازی منتشر شد؛ در این متن آمده بود که «ورود بیش از حد نهادهای نظارتی در امور مدیریت شهری چالش پیش روی منتخبان شورای پنجم است.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه این پیش‌بینی به تمام و کمال تحقق پیدا کرده و به لحاظ کمی و کیفی، این سطح از ورود دستگاه‌های نظارتی در عمر 20 ساله نظام شورایی مدیریت شهری بی‌سابقه است، گفت: مدیریت شهری مشهد شرایط طاقت‌فرسایی را تحمل می‌کند و شرایط پیش آمده ناشی از کرونا، مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی مردم و عهدی که برای خدمت حداکثری و ایجاد امید و اعتماد، به مردم دادیم، اجازه نمی‌دهد کام مردم را با بیان برخی شرایط موجود تلخ کنیم.

با سوء استفاده مخالفیم

حیدری تاکید کرد: بارها اشاره کرده‌ایم که با سوء استفاده شخصی و یا سوء استفاده از اعتماد توسط مدیران شهری در هر رده‌ای مخالف هستیم و در این جهت با دستگاه‌های مختلف همکاری می‌کنیم تا با هرگونه سوء استفاده احتمالی برخورد قانونی شود.

وی با بیان اینکه مصوبات و اصلاح فرآیندهای انجام شده در شورای پنجم برای مبارزه با فساد، گواه بر این مدعاست، افزود: مشکلات عدیده‌ای در نظام مدیریت شهری داریم که اصلاح کامل آنها نیازمند زمان و فرصت است؛ شورای پنجم تاکنون در حد فرصت خود تلاش کرده و گام‌های عملیاتی برداشته است.

حیدری اظهارکرد: حال سوالی مطرح می‌شود که نحوه ورود به برخی رویه‌های جاری اداره شهر که برخی سابقه 20 ساله دارند، باید چگونه باشد؟

تغییرات باید با نگاه مشفقانه و اصلاحی باشد و نه کیفری

وی گفت: قطعا برخی از این رویه‌ها معیوب هستند ولی تغییرات باید با نگاه مشفقانه و اصلاحی باشد و نه کیفری.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه این رویه‌های معیوب نه تنها در مشهد، بلکه در تمام کلانشهرهای کشور وجود دارد، افزود: هیچ عقل سلیمی مخالف اصلاح رویه‌های معیوب نیست ولی موانع ساختاری و مشکلات و گرفتاری‌های مترتب به آن هم باید لحاظ گردد و سپس وارد فرآیندهای اصلاحی شویم.

حیدری خاطرنشان کرد: بارها اعلام کرده و مجدد تاکید می‌کنیم که نظارت و بازرسی را بسیار مفید می‌دانیم چراکه عاملی کنترل‌کننده برای اصلاح هر سیستم و سازمانی است ولی نحوه و نوع برخوردها بسیار مهم بوده تا به فضای تعامل و هم‌افزایی موجود در شهر خدشه‌ای وارد نشود.

وی در ادامه گفت: امیدواریم با پیگیری‌ و همت نماینده عالی دولت در استان و مدیران استانی و ملی در این خصوص چاره‌اندیشی شود و اجازه ندهند فضای کار و خدمت در مشهد متوقف و یا کند شود.

حیدری همچنین اظهارکرد: از یکسو سخنان امیدوارکننده‎‌ای می‌شنویم مبنی بر اینکه «دست ایجادکنندگان امید در شهر را می‎‌بوسیم» ولی از سوی دیگر رفتارهای متفاوتی با مجموعه مدیریت شهری شاهدیم.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اختصاص 8 هزارمیلیاردتومان اعتبار عمرانی برای سال 99 و بهره‌برداری از چندین پروژه عمرانی چون چندفاز از پروژه تقاطع چندسطحی آزادگان، پل مصلی و ابوطالب تا پایان سال، تصریح کرد: علاوه بر این پروژه‌ها، چندین پروژه عمرانی از جمله احداث قطارشهری و پروژه‌های مختلف در حوزه‌های فرهنگی و خدمات‌شهری و … تعریف شده که در حال اجرا هستند.

حیدری تاکید کرد: در شرایط دشوار اقتصادی امروز حاکم بر کشور، منابع مالی مورد نیاز برای این پروژه‌ها با مشقت و دشواری‌های بسیاری تامین می‌شود.

مدیران ما را بی‌انگیزه نکنید، جوانان ما را ناامید نکنید؛ مچ‌گیری هنر نیست

وی در ادامه گفت: مدیران ما را بی‌انگیزه نکنید، جوانان ما را ناامید نکنید؛ مچ‌گیری هنر نیست و حفظ آبروی مدیران و خدمتگزاران تلاشگر، وظیفه همه است هرچند که ضعف و کاستی‌ها و برخی خطاهای احتمالی را نفی نمی‌کنیم.

حیدری با بیان اینکه کارهای بزرگ و فعالیت‌های مستمر حتما خطاهایی را هم همراه خود خواهند داشت، تصریح کرد: زمانی خطایی رخ نمی‌دهد که کاری هم انجام نشود؛ میتوانیم به وظایف جاری و عادی مدیریت شهری اکتفا کنیم، در چنین شرایطی کاری انجام نمی‌شود و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد.

وی در ادامه افزود: به عنوان منتخبان مردم در شورای شهر اعلام می‌کنیم، در شروع و شکل‌گیری هر خطا و تخلفی و نیز کنترل و اصلاح‌ رویه‌ها در کنار دستگاه‌های نظارتی هستیم.

رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه اجازه خدشه‌دار شدن فضای هم‎افزایی قالب بر شهر امام‌رضا(ع) را نباید داد، گفت: در این جهت همه باید همکاری و همراهی کنیم تا خدمتی بدون منت به مردم ارائه شود چراکه حق آنهاست.

حیدری افزود: در شرایطی که همه بر طبل نا امیدی و بی اعتمادی می‌زنند، مدیریت شهری با عزم جدی درصدد ایجاد اعتماد و امید برای نظام جمهوری اسلامی و انقلاب است؛ شایسته نیست که با برخی برخوردها و روش‌ها موجب بی‌انگیزگی مدیران بشویم تا مسئولیتی را نپذیرند و دچار محافظه کاری شوند چراکه در نهایت مردم متضرر خواهند بود.

وی در پایان گفت: امیدواریم با تکیه بر فضای همدلی و هم‌افزایی که تاکنون شکل گرفته و مردم و شهروندان از ثمرات آن بهره‌ برده‌اند، این مسیر با همت و همراهی علاقه‌مندان به نظام انقلاب تداوم یابد و وظیفه خود نسبت به مردم وفادار و صبور و حق‌شناس خود را انجام دهیم.