1

آغوش دردناک مادر

عاطفه خوافیان

کمتر از یک ماه از خبر مرگ رومینا گذشته و این بار فیلم کودک آزاری بنیامین 3 ساله توسطمادرش دل هر بی رحمی را نیز به رحم می‌آورد.

شاید بیشتر از هر چیزی وقاحت انسانی که این فیلم را منتشر کرده دل آدم را به درد می‌آورد؛ چرا که با بی رحمی تمام از این صحنه فیلم‌برداری کرده و پس انتشار شماره خود را نیز در اینستا‌گرام قرار داده و بدون کوچک‌ترین رحم و مروتی صحبت می‌کند.

انتشار این فیلم واکنش‌های زیادی را به همراه داشته و بسیاری از فعالان مجازی را وارد صحنه کرد اما تنها توییت کردن و ابراز تاسف راه‌حلی برای پایان دردهای بنیامین نیست و با توجه به گزارشات بسیار مردمی و نیز گزارشات بهزیستی به پلیس فتاو درخواست دادگستری از این حوزه پلیس درخصوص سرعت رسیدگی به پرونده، در مدت بسیار کوتاهی این مادر دستگیر شد.

لایک مثبت

با رصد و پایش فضای سایبری و با توجه به تعداد بسیار گزارشهای مردمی مبنی بر پیگیری زودهنگام و برخورد با مسبب ایجاد تصاویر دلخراش و فیلم‌های کوتاه از کودک آزاری مادر جوان در فضای اینستاگرام، رسیدگی به این موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان سایبری قرار گرفت و کارشناسان پلیس فتا استان خراسان رضوی روز گذشته با بررسی موضوع و تحقیقات فنی، موفق به شناسایی عامل کودک آزاری شده و با هماهنگی قضایی وی را دستگیر به همراه ادله دیجیتالی مربوطه به پلیس فتا انتقال دادند.

جهت شرح بهتر پرونده به سراغ معاون اجتماعی ورییس اورژانس اجتماعی استان رفته و با او در این زمینه به گفت‌و گویی کوتاه پرداختیم:

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: این کودک آزاری در فضای مجازی رصد شده اما به دلیل در دست‌رس نبودن موقعیت مکانی این کودک آزاری به پلیس فتا گزارش شد.

عدم دسترسی به موقعیت مکانی

به گزارش روزنامه صبح امروز، غلامحسین حقدادی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون حادثه بنیامین افزود: در موارد کودک‌آزاری چنانچه ما از وقوع آن مطلع شویم، موظف به ورود به آن هستیم. در مورد کودک‌آزاری که متاسفانه تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شده بود به دلیل اینکه ما از مکان آن اطلاعی نداشتیم ورودمان امکان‌پذیر نبود.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش پلیس فتا مشخص شد که این کودک آزاری در استان ما صورت گرفته است و دیروز هماهنگی‌های لازم برای ورود به این موضوع انجام شد.

بنیامین بی دفاع

حقدادی  با بیان اینکه کودک حدود 3 الی 4 سال سن دارد، تصریح کرد: این کودک در حال حاضر به مادربزرگش تحویل داده شده است. مهمترین موضوع برای ما تامین سلامت کودک است، اگر براساس نظر قاضی سلامت کودک در نزد مادربزرگ نیز تایید نشود، قطعا او را به مرکز بهزیستی منتقل می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بنیامین، کودک مشهدی که توسط مادرش مورد آزار قرار می‌گرفت تحویل پدر شد.

حقدادی ابراز کرد: پس از بازداشت این مادر توسط پلیس و بر اساس تحقیقات پلیس و سایرگزارش‌های مرتبط با این پرونده، برای بهزیستی مسجل شد که او مادر واقعی این کودک است و تحت فشار، تهدید و ارعاب مجبور به آزار رساندن به فرزند خود شده است.

حقدادی ادامه داد: از صبح شنبه این کودک به صورت رسمی تحویل پدر شد و در نزد پدر خود نگهداری می‌شود و جای هیچ نگرانی از این بابت نیست.

محل کنونی کودک امن است

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی درخصوص تصمیم مراجع قضایی در خصوص صلاحیت مادر و پدر برای نگهداری این کودک اظهارداشت: گزارش کارشناسی تهیه و تحویل مقامات قضایی شده و هم اکنون حکم دستگاه قضایی را برای تعیین سرپرستی نیاز داریم.

حقدادی افزود: اگر برای مرجع قضایی محرز شود که خانواده بنیامین صلاحیت نگهداری از او را ندارند وی را به مراکز نگهداری از کودکان بدسرپرست معرفی می‌کنیم که البته در خصوص این پرونده احتمال این اتفاق کم است زیرا مادر تحت فشار و اخاذی مجبور به چنین رفتاری شده است که البته باید محرز شود.

وی ادامه داد: تا کنون امکان انجام مصاحبه عمیق روانشناختی با مادر این کودک فراهم نشده است و کودک آزاردیده نیز به دلیل تنش‌هایی که به او وارد شده وضعیت شکننده‌ای دارد.

کودک آزاری در فضای مجازی

در ادامه صحبت‌های رییس پلیس فتای استان را در خصوص این پرونده دردناک می‌خوانیم:

رییس پلیس فتا خراسان‌ رضوی زوایای جدیدی از پرونده مادر کودک آزار در مشهد را تشریح کرد.

به نقل از ایرنا، سرهنگ جواد جهانشیری گفت: با رصد و پایش فضای سایبری و با توجه به تعداد بسیار گزارشات مردمی مبنی بر پیگیری زودهنگام و برخورد با مسبب ایجاد تصاویر دلخراش و فیلم های کوتاه از کودک آزاری مادر جوان در فضای اینستاگرام، رسیدگی به این موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان سایبری قرار گرفت.

هک صفحات شخصی مادر کودک عامل این کودک آزاری

وی افزود: کارشناسان پلیس فتا استان خراسان رضوی با بررسی موضوع و تحقیقات فنی، موفق به شناسایی عامل کودک آزاری شده و با هماهنگی قضایی وی را دستگیر به همراه ادله دیجیتالی مربوطه به پلیس فتا انتقال دادند.

رییس پلیس فتا خراسان‌ رضوی ادامه داد: متهم در باره علت و انگیزه ارتکاب کودک آزاری مدعی شد که صفحات شخصی وی در فضای مجازی توسط مردی هک شده و زن جوان تحت تاثیر فشار روانی از سوی این فرد اقدام به ارسال تصاویری از کودک خردسالش برای این مرد غریبه می‌کرده ‌است.

تب فالوور

وی گفت: طبق گفته زن جوان، این فرد غریبه از وی خواسته بود با ارسال تصاویری از فرزند خردسالش او را در افزایش دنبال کننده در فضای مجازی همراهی کند تا از این طریق بتواند آمار بازدیدکنندگان و دنبال شوندگان در شبکه اجتماعی اینستاگرام را افزایش دهد.

سرهنگ جهانشیری افزود: تحقیقات نهایی کارشناسان و ادله دیجیتالی دلالت بر صحت گفته‌های متهم دستگیر شده بود که با دستور قضایی حکم بازداشت وی برای بررسی سلامت روانی و پزشکی او صادر شد.

وی با بیان اینکه هیچ مبلغی بابت گذاشتن تصاویر کودک آزاری به حساب این زن واریز نشده است، ادامه داد: این اقدام نوعی سناریوسازی از سوی مرد غریبه بوده ‌است.

حال کودک خوب است؟

رییس پلیس فتا خراسان‌ رضوی گفت: اوضاع بالینی کودک آسیب دیده مناسب است و برابر تعاملات برون سازمانی نتایج بررسی‌ها و یافته‌های فنی و انتظامی پلیس به منظور اقدامات لازم و قانونی در اختیار سایر نهادها و سازمان های مرتبط نظیر سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

وی با اشاره به ماده ۷۴۶ قانون رسیدگی به جرایم رایانه‌ای افزود: احصا و رویت انتشار هرگونه کلیپ در فضای مجازی با عناوین کودک آزاری، همسر آزاری، دگر آزاری، حیوان آزاری و سایر موارد که سبب تشویش اذهان عمومی و جریحه دار شدن افکار عمومی گردد مشمول قانون رسیدگی به جرایم رایانه ای است و با مجرم برخورد قانونی مناسب صورت می‌گیرد.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: بازنشر فیلم و تصاویر منتشر شده نیز مشمول پیگرد قانونی است.

امید است به زودی با وضع و اجرای قوانینی درست و به روز دیگر شاهد کمتر اتفاقات این چنینی باشیم.