1

آموزش ماهی گیری در حاشیه مشهد

علی نژاد

توانمندسازی یک گام اساسی در عملیات بازآفرینی در محلات هدف است که به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد یکی از عوامل موفقیت دفاتر توسعه محله به شمار می رود.

به گزارش صبح امروز بتول گندمی با بیان این مطلب افزود: راه‌اندازی کسب‌وکارهای خرد و مشاغل خانگی از عمده عوامل توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی ساکنان محلات کم برخوردار شهری می‌باشد که توسط دفاتر توسعه محله در محلات هدف بازآفرینی در دست پیگیری و اقدام است.

او با اشاره به بازدیدش از کارگاه‌های تولیدی چرم و پوشاک در مناطق کم برخوردار شهر که با همکاری و مشارکت سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری، دفاتر توسعه محله و جهاد دانشگاهی مشهد در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: عمده افرادی که در این کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند از زنان سرپرست خانواری‌اند که در محلات هدف بازآفرینی سکونت دارند.

شکل‌گیری زنجیره تولید تا فروش

گندمی توانمندسازی ساکنان محلات هدف بازآفرینی را یکی از عوامل به موفقیت رسیدن دفاتر توسعه محله بر شمرد و گفت: شورای اسلامی شهر مشهد در بودجه سال ۹۸ اعتباری را در قالب یک تبصره برای این موضوع اختصاص داد تا در نهایت زنجیره کامل از تولید تا فروش شکل بگیرد و در این راستا راه‌اندازی کسب‌وکار های خرد و مشاغل خانگی از عمده عوامل توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی ساکنان محلات کم برخوردار شهری است که توسط دفاتر توسعه محله در محلات هدف بازآفرینی در دست پیگیری و اقدام است.

آموزش و راه اندازی کسب و کار برای 880 نفر

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد با اشاره به آمار و اطلاعات ارائه شده توسط سازمان بازآفرینی تصریح کرد: تاکنون ۸۸۰ نفر از ساکنان این محلات متقاضی آموزش و راه‌اندازی کسب و کار بوده‌اند که توسط دفاتر توسعه محله شناسایی شده‌اند و با همکاری جهاد دانشگاهی مشهد برای‌ آن‌ها ۵۰ جلسه مشاوره کسب و کار و ۱۹ کارگاه آموزشی برگزار شده است؛ پراکندگی این ۸۸۰ نفر در ۱۷ محله شهری مشهد است که محلات خلج و عباس‌آباد بیشترین تعداد متقاضیان را داشته‌اند.

گندمی ادامه داد: ۲۰۰ نفر از این متقاضیان با اتصال به پیشران‌های اقتصادی و بازار، محصولات خود را به جهت پایداری در عرضه و فروش از این مسیر ارائه می‌دهند؛ طبق گزارشات ارائه شده، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط دفاتر تاکنون پنج نمایشگاه عرضه محصولات خانگی و نمایش ظرفیت‌های محلات نیز برگزار شده که با استقبال ساکنین نیز همراه بوده است.

وی در ادامه گفت: از این ۲۰۰ نفری که مشغول به کار شده‌اند، ۸۰ نفر در حوزه پوشاک فعالیت می‌کنند، ۲۰ نفر از آن‌ها در حوزه دستبافته‌های داری و دستگاهی و ۱۰۰ نفر دیگر نیز در رسته تولیدات محصولات چرمی فعالیت دارند.در این بازدید همچنین دغدغه‌هایی نیز برای آینده کاری این زنان سرپرست مطرح شده که نیازمند بررسی و پیگیری است.

تضمین کیفی محصولات و بازار خرید کالاها، ثمره حمایت از مشاغل خرد و خانگی

هم چنین رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد گفت: زنان سرپرست خانوار و تولیدکنندگان خانگی بواسطه طرح حمایت از مشاغل خرد و خانگی، برای تولید کالاهای خاص مورد نیاز بازار توسط گروه‌های توسعه‌گر اقتصادی آموزش می‌ببنند و سپس با بازار فروش مرتبط می‌شوند؛ بازاری که تضمین شده و محصولات آن نیز با کیفیت تولید شده.

احمد نوروزی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در بحث بازآفرینی، توانمندسازی اقتصادی و ایجاد اشتغال ساکنان محلات هدف است، اظهارکرد: شورای پنجم شهر مشهد هم با اشراف بر اهمیت این موضوع و به منظور تحقق آن، نسبت به تشکیل کارگروه حمایت از مشاغل خرد و خانگی ذیل کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری و مشارکتها اقدام کرد.

وی افزود: پس از انجام کارهای کارشناسی مختلف، طرح ارائه شده از سوی جهاد دانشگاهی به منظور حمایت و پشتیبانی از کسب‌وکارهای خرد و کوچک در محلات هدف بازآفرینی پذیرفته شد.

نوروزی با تاکید بر اینکه حمایت مدیریت شهری و شهرداری از این فعالیت‌ها به هیچ عنوان مادی نیست، گفت: زنان سرپرست خانوار و تولیدکنندگان خانگی بواسطه این طرح، برای تولید یکسری از کالاهای خاص توسط گروه‌های توسعه‌گر اقتصادی آموزش می‌ببنند و سپس با بازار فروش مرتبط می‌شوند.

شکل گیری شبکه

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: صاحبان برند از طریق این مجموعه‌های تسهیلگر با کارگاه های خانگی خرد ارتباط پیدا می‌کنند و شبکه اقتصادی ارزشمندی شکل می‌گیرد.

نوروزی با بیان اینکه این فعالیت‌ها به خوشه های مختلفی تقسیم شده‌اند و ارتباط خوبی با صاحبان برند   اعم از پوشاک، چرم، بافته‌های داری و … شکل گرفته است، گفت: این ارتباط موجب افزایش تقاضا برای محصولات و صنایع دستی تولیدی توسط زنان سرپرست خانوار و کارگاه‌های خانگی می‌شود؛ در عین حال، آموزش ، تامین مواد اولیه مرغوب بدون پرداخت وجه اولیه و با قیمت مناسب و نظارت‌های حین تولید نیز موجب ارتقاء کیفیت محصولات ، قیمت مناسب و ایجاد بازاری تضمین شده می شود.

تبدیل تولید کننده جزء به مرکز آموزش و اشتغالزایی برای سرپرستان خانوار

وی با اشاره به بازدید خود از کارگاه‌ تولید مصنوعات چرمی در یکی از مناطق کم برخوردار شهر مشهد، افزود: مجموعه‌ای که خود تولیدکننده جزء بوده، امروز با خرید دستگاه‌ و تجهیزات مورد نیاز جهت آموزش و تامین مواد اولیه برش خورده برای تولید نموده  و برای تعداد زیادی از سرپرستان خانوار  تولید شغل خانگی با بازار خرید تضمینی برای آنان نموده است.

نوروزی خاطرنشان کرد: در کنار این ساختار، تعدادی از تامین‌کنندگان ابزار و یراق‌آلات مصنوعات چرمی هم یکدیگر مشارکت و با ایجاد یک مرکز،   مواد اولیه مورد نیاز آنان را تامین می‌کنند.

وی یادآور شد: این اقدام آنان نه تنها یک فعالیت اقتصادی بلکه یک حرکت انسان دوستانه و در خور تقدیر و ستایش است، به نظرم کار این دو گروه از کار خیریه ها ارزشمندتر است چون خیریه ها ماهی میدهند ولی این گروه قلاب  و آموزش ماهی گیری میدهند.