نبرد اینترنتی با کسادی بازار
ستاره علیپور
ویروس کرونا یکی از خطرناکترین ویروسها است، که در این ایام تاثیر بسیار زیادی در بازار داشته است، کسب و کارهای مختلف مشکلات زیادی را تجربه کرده و متاسفانه کرکره تعداد زیادی از آنها، پایین کشیده شده است؛ با این حال تعدادی از افراد، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و با اضافه کردن شرایطی مثل فروش آنلاین، وضعیت خود را بهبود بخشیدهاند.
در حال حاضر خرید اینترنتی دیگر یک انتخاب برای کسانی که زمانی برای خرید کردن ندارند نیست، بلکه تبدیل به اجباری شده است که اگر بخواهیم از این ویروس سالم مانده و در خانه بمانیم بهتر است که مایحتاج زندگی روزانه را از طریق سایتها و فروشگاههایی که ارسال درب منزل را دارند تهیه کنیم.
در ادامه به سراغ چند فروشگاه رفتهایم که در این شرایط سخت، جهت رفاه حال مشتریان و سرپا نگه داشتن کسب و کار خود، فروش اینترنتی را ادامه دادند و ارسال درب منزل را رایگان اعلام کردهاند.
یوسف مردانی یکی از فروشندگان گفت: متاسفانه اسفند امسال با اسفند سالهای گذشته اصلا قابل قیاس نیست؛ این روزها جز بدترین روزهایی است که سپری میکنیم حتی در ماه صفر و محرم که خرید و فروش بسیار کاهش پیدا میکند شاهد این وضعیت بد بازار نبودهایم.
مردم اشتیاق خرید کردن را از دست دادهاند و دیگر حوصله خرید کردن ندارند و همینطور ترس از آلوده بودن اجناس باعث شده به جز مایحتاج زندگی خرید دیگری انجام ندهند.
مرتب در حال ضدعفونی کردن فروشگاه هستیم ولی با کاهش مشتری حضوری، فروش آنلاین را به سراسر ایران رایگان کردهایم.
احمدی یکی از فروشندگان گفت: طبیعتا با توجه به شرایط پیش آمده، فروش حضوری کاهش یافته ولی فروش اینترنتی کمی اوضاع را بهتر کرده است. فروشگاه ما در سطح مشهد بیشتر شناخته شده است به همین دلیل اغلب مشتریان اینترنتی از مشهد بوده اند.
ما برای ضدعفونی کردن فروشگاه و اجناس، هنگام ورود از مشتریان خواسته ایم تا دستان خود را ضدعفونی کنند و بعد وارد فروشگاه شوند؛ سعی کردیم محیط را تمیز نگه داریم تا مشکلی پیش نیاید.
ابراهیمی یکی از فروشندگان گفت: فروش ما در قیاس با سالهای گذشته بسیار کاهش یافته است ولی نسبت به سایر همکاران فروش بهتری را داشته ایم. روزانه فروشگاه را ضدعفونی میکنیم تا مشتریان با خیال آسوده خرید کنند.
خرید اینترنتی میوه
با جست و جو در اینترنت متوجه شدیم که سایتهایی درست شدهاند تا مردم برای خرید مایحتاج زندگی روزانه از فروش اینترنتی استفاده کنند و کمتر به مکانهای شلوغ بروند.
مسئول یکی از سایتهایی که فروش اینترنتی میوه و سبزیجات را با شیوع ویروس کرونا راهاندازه کرده است، گفت: خوشبختانه مردم استقبال خوبی کردهاند و ما سعی بر این داریم که اصول بهداشتی را رعایت کنیم تا مردم با اطمینان بیشتری خرید کنند.
مشتریانی که از این خرید اینترنتی استفاده کردهاند، گفتند: کیفیت محصولات خیلی خوب بود که باعث شد برای اقوام و خودمان دوباره از آن خرید کنیم، نوع بسته بندی محصولات کمک کرد تا اعتماد بیشتری نسبت به این سایت داشته باشیم؛ از همه مهمتر امکان پرداخت درب منزل بود.
یکی دیگر از مشتریان خاطرنشان کرد: یکی از ویژگیهای خوبی که این سایت دارد این است که مثل مغازههای سطح شهر میتوانیم انتخاب کنیم که میوه دستچین شده یا درهم خریداری کنیم و حتی زمان تحویل، هم صبح و هم عصر را خودمان میتوانیم انتخاب کنیم.
رونق کسبوکار اینترنتی به واسطه کرونا
رئیس اتحادیه اتاق اصناف مشهد گفت: در گذشته ما به اصناف تاکید داشتیم که فروش اینترنتی را هم به فروش حضوری اضافه کنند، راهاندازی کسبوکارهای اینترنتی بسیار خوب است و در این ایام شاهد افزایش فروش برخی از فروشگاهها بودهایم. فروش اینترنتی را میتوان یکی از مزایای ویروس کرونا دانست.
محمود بنانژاد در گفتوگو با خبرنگار روزنامه صبح امروز درباره کسبوکارهای اینترنتی در این ایام، افزود: اغلب مردم به سوی کالاهایی میروند که شرایط مشخص دارند مثل ماکارونی و.. که نیازی به خرید حضوری نیست و با دانستن نام محصول و وزن آن میتوان خرید اینترنتی را به آسانی انجام داد اما در کالاهایی مثل پوشاک و … که نیاز به پرو کردن لباس دارد، استقبال کمتر میشود و مردم خرید حضوری را به غیرحضوری ترجیح میدهند.
وی با اشاره به اینکه چه فروشگاههای اینترنتی قابل اعتماد هستند، گفت: فروشگاههای اینترنتی که مردم از آنها خرید میکنند باید دارای نماد اعتماد، پروانه کسب اتحادیه فروشگاه مجازی باشند. فروشگاههایی هستند که در کنار فروش حضوری فروش اینترنتی را هم دارند که بهتر است در سایت فروشگاه خود، پروانه کسب خود را در سایت گذاشته تا مردم با خیال راحت به آنها اعتماد کنند.
رئیس اتحادیه اتاق اصناف مشهد درباره نحوه شکایت از فروشگاههای اینترنتی، افزود: تاکنون شکایت خاصی از فروشگاههای اینترنتی نداشتهایم و اغلب شکایتهایی که صورت گرفته درباره تفاوت کالایی که سفارش داده شده و کالایی به دریافت کردهاند است. مردم برای شکایت از فروشگاههای اینترنتی میتوانند با تلفن نظارت بازرسی اتاق یا شماره 124 تماس بگیرند و شکایت خود را مطرح کنند تا بازرسان ما به آن رسیدگی کنند.
محمود بنانژاد در این باره توضیح داد: به راهاندازی این چنین سایتهایی بسیار کار خوبی است و در این مدت کم مردم استقبال خیلی خوبی کردهاند؛ در واقع این کار باعث شده است تا مردم کمتر به مکانهای پرتردد بروند و خرید خود را از این طریق انجام میدهند.
وی در رابطه با نحوه نظارت بر فروشگاههای اینترنتی گفت: همانگونه که در فروشگاهها نظارت میشود سعی داریم بر این سایتها هم نظارت داشته باشیم.
بنانژاد اضافه کرد: برای نظارت به فروشگاههای فیزیکی تیم بازرسی داریم که روزانه نظارت روی آنها انجام میشود و بهتر است برای فروشگاههای اینترنتی هم تیمی تشکیل شود که آنها را بازرسی کنند تا تخلفی صورت نگیرد. در سایت 124 روزانه رنج قیمت انواع میوه و سبزیجات گذاشته میشود. بهتر است مردم قبل از خرید از فروشگاههای اینترنتی اول قیمت را بدانند تا ضرر نکنند.
وی ادامه داد: این فروشگاهها ضدعفونی میشود ولی بهتر است مردم در خانه محصولاتی که خریداری میکنند را ضدعفونی کنند.
معیارهای اعتبار فروشگاههای اینترنتی
با توجه به اهیمت خرید کردن از فروشگاه اینترنتی میتوان از داشتن نماد اعتماد الکترونیک، یکسان بودن آدرس درگاه انتقالی با آدرس اصلی بانک، وجود صفحه تماس با ما و داشتن اطلاعاتی نظیر شماره تلفن ثابت، آدرس فروشگاه، شماره همراه و .. به عنوان معیارهای اعتباری آنها نام برد.
در آخر، اینکه هنوز کسانی هستند که در کنار منافع خود، رفاه همشهریانشان را نیز در نظر میگیرند جای دلگرمی بسیاری دارد.