1

جانی دوباره به بیماران کرونایی

در آینده نزدیک، اهدای پلاسما به روش آفرزیس توسط یکی از مسئولین استانی که به کرونا مبتلا بوده و از دوران بهبود او 20 روز گدشته به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده وتمام بیمارستان‌های استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

عاطفه خوافیان

دکتر سید مجید حسینی، رییس بخش مرکزی بیمارستان امام رضا یکی از بهبود یافتگان کرونا بوده که پس از گذران دوره درمان و قرنطینه اقدام به اهدای پلاسمای خون به بیماران کرونایی کرده است.

او از روزهای سخت کرونایی می‌گوید از همان روزهای ابتدایی که این ویروس منحوس وارد کشور شد، دانشگاه تصمیماتی را در خصوص درمان و کنترل این بیماری گرفت و با مشاهده اولین بیمارمشکوک به کرونا تمام اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه انجام شد و کار کادر درمانی بیش از پیش افزوده شد.

کمک کننده درمان

در همان روزها بود که دکتر حسینی هنگام خدمت به کرونا مبتلا شد؛ اگرچه او اولین و آخرین پزشک و کادر درمانی که به این ویروس منحوس مبتلاشد نبود اما شاید بتوان گفت او اولین پزشکی است که پس از دوران قرنطینه اقدام به پلاسما کرده ت شاید از این طریق بتواند درد بیماران کرونایی را التیام ببخشد.

چند روزی است که با توجه به عدم درمان قطعی برای بیماران کرونایی، اهدای پلاسما به این بیماران حائز اهمیت شده و در صدر اخبار قرار گرفته است.

مخاطبین این پروژه افرادی هستند که حداقل یک ماه از بهبودی کامل آنان سپری شده است. داوطلبین اهدای پلاسما معاینه و مشاوره می شوند و پس از انجام برخی آزمایشات اولیه در صورت دارا بودن شرایط از آنان پلاسما دریافت می شود.

به گفته مدیرسازمان انتقال خون ایران” اگرچه هنوز کارآزمایی های بالینی ادامه دارد اما نتایج اولیه پلاسما درمانی بیماران در مراحل اولیه ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای مختلف و از جمله ایران موفقیت آمیز بوده است.”

اهدای پلاسما به روش آفرزیس

سازمان انتقال خون ایران از معدود کشورهای منطقه است که به فناوری اهدای پلاسما به روش آفرزیس و بدون دریافت خون کامل دسترسی دارد.

پلاسما بخش زردابه خون است که ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد و اهدای آن امری معمول و شناخته شده در جهان است و هیچگونه تاثیری در افت میزان خون اهداکنندگان ندارد.

مدیرگروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فوق تخصص خون و سرطان بالغین گفت: پلاسمای بیماران کرونایی بهبود یافته  جهت درمان بیمارانی که به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ دچار نارسایی شدید تنفسی شدند و در بخش ICU  بیمارستان امام رضا(ع) بستری هستند استفاده می‌شود.

ب گزارش صبح امروز، دکتر ابوالقاسم الهیاری اظهار کرد: طرح پلاسما درمانی توسط گروه خون و سرطان بالغین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با همکاری گروه‌های ریه و بیهوشی این مجموعه در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در حال انجام است.

وی افزود: در این طرح درمانی افرادی که قبلاً مبتلا به کووید ۱۹ شده‌اند و حدود ۱۰ تا ۱۴ روز از بهبودی علائم بالینی‌شان گذشته می‌توانند به عنوان دهنده پلاسما محسوب شوند.

بررسی سطح آنتی بادی علیه ویروس کرونا

مدیرگروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فوق تخصص خون و سرطان بالغین با بیان اینکه قبل از انجام هرگونه اقدامی در جهت اهدای پلاسمای فرد بهبود یافته کرونایی به فرد مبتلا به ویروس کرونا تست کووید ۱۹ برای اهداكننده انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورت منفی بودن تست برای این افراد، سطح آنتی بادی علیه ویروس کرونا در خون آنان بررسی شده و در صورتیکه سطح آنتی بادی قابل قبولی داشته باشند از پلاسمای این افراد جهت درمان بیمارانی که به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ دچار نارسایی شدید تنفسی شدند و در بخش ICU  بیمارستان امام رضا(ع) بستری هستند استفاده می‌شود.

دکتر الهیاری تصریح کرد: پلاسما درمانی در کشور چین و برخی کشورهای اروپایی و درگیر ویروس کرونا در حال انجام است که هیچ خطری برای دهنده پلاسما نداشته و این درمان‌ها نتایج درمانی قابل قبولی داشته است.

جداسازی پلاسما در شرایط کاملاٌ استریل توسط دستگاه پلاسما فرز

وی بیان کرد: کانکسی توسز انتقال خون استان و سپاه نهیه شده و در فضای باز بیمارستان امام رضا(ع) در نظر گرفته شده که هیچ ارتباط فیزیکی با بخش‌های درمانی این بیمارستان ندارد و افرادی که تمایل به اهدای پلاسما دارند می‌توانند با شماره تلفن: ۰۹۱۵۸۹۷۵۶۵۰ تماس بگیرند تا اقدامات لازم درخصوص اهدای پلاسما آنان به بیماران نیازمند صورت پذیرد.