1

افزایش قیمت، مهمان رمضان

انسیه سروش

ماه مبارک رمضان از جمله زمان‌هایی است که افراد یک جامعه توجه بیشتری نسبت به قشر ضعیف نشان می‌دهند و گاها به آن‌ها کمک‌رسانی می‌شود؛ اما امسال به واسطه گسترش بیماری کرونا در بین مردم و تاثیرات اقتصادی، سیاسی و  آن، کمی شرایط متفاوت است؛ از طرفی قشر ضعیف، طیف گسترده‌تری را شامل می‌شود و از طرف دیگر توان خرید دهک متوسط جامعه نیز کاهش یافته است. در این مرحله، مدیریت صحیح شرایط توسط دولت و نظارت بیشتر بر روی کیفیت و قیمت اقلام اساسی و مورد نیاز مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است. اما تحقیقات میدانی حاکی از افزایش قیمت‌ها است؛ رئیس اتحادیه صنف برنج و عمده‌فروشان مواد غذایی مشهد گفت: به زودی با افزایش ده درصدی قیمت‌ها در برنج و مواد غذایی خشکبارمواجه می‌شویم.

سید حسین شرف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه در خصوص ارائه اقلام اساسی در طرح تنظیم بازار، افزود: دستور این طرح صادر شده است اما هنوز وضعیت قیمت‌ها مشخص نیست و این طرح اجرا نشده است.

وی اینطور ادامه داد: به زودی افزایش قیمت خواهیم داشت و تا زمانی که قیمت‌ها به طور دقیق مشخص نشوند نمی‌توان وضعیت بازار را پیش‌بینی کرد. این در حالی است که چند روز پیش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از اختصاص ۱۵ هزار و ۳۵۴ تن کالای اساسی طرح تنظیم بازار سهمیه ماه مبارک رمضان به استان، خبر داد و اعلام کرد که این اقلام به زودی در بازار عرضه می‌شود.

توزیع اقلام در طرح تنظیم بازار براساس جمعیت

علی رسولیان بیان کرد: در این ارتباط چهار هزار و ۴۴ تن برنج هندی، ۲ هزار و ۲۲ تن گوشت مرغ، چهار هزار و ۴۴ تن روغن نباتی، چهار هزار و ۴۴ تن شکر و یک هزار و ۲۰۰ تن گوشت منجمد به استان اختصاص یافته که به نسبت جمعیت در مشهد و  شهرستان‌های استان توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش قیمت در برخی از اقلام، اظهار کرد: در تلاشیم تا با افزایش عرضه و نظارت بیشتر، قیمت‌ها را متعادل کنیم البته قیمت گروه‌های کالایی مزبور در خراسان رضوی تفاوت زیادی با نرخ متوسط کشوری آن ندارد اما در مجموع قیمت‌ها در یک ماه اخیر افزایش داشته است.

رسولیان در رابطه با تامین نیاز استان به شکر که یکی از کالاهای اساسی در ایام ماه مبارک رمضان است، خاطر نشان کرد: سهمیه شکر صنعتی خراسان رضوی  مربوط به ۲۵ اسفندماه، پنج هزار و ۶۰۰ تن است که هنوز کارخانه هفت تپه این حواله را به استان تحویل نداده است.

تامین شکر مورد نیاز از انبارهای استان

وی با اشاره به وجود ۸۰ هزار تن شکر در انبارهای خراسان رضوی ادامه داد: تلاش می‌شود حواله شکر صنعتی خراسان رضوی به جای گرفتن از کارخانه هفت تپه از انبارهای استان تامین شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: قیمت حبوبات به دلیل افزایش تقاضا و محدودیت در مبادلات با آسیای میانه طی یک ماه اخیر رشد غیرمنطقی داشته که باید نشستی با واردکنندگان استان برگزار شود تا واردات حبوبات افزایش یابد، ضمن اینکه باید برای توسعه سطح زیر کشت این محصولات در استان نیز چاره‌ای اندیشیده شود.

وی افزود: ۱۴۰ تن لوبیا در انبارهای استان موجود است که به زودی ترخیص خواهد شد و نباید اجازه داد این میزان لوبیا خارج از خراسان رضوی عرضه شود.

رسولیان ابراز کرد: در بسته معیشتی که از سوی خراسان رضوی برای کمک به نیازمندان تهیه شده است، علاوه بر کالاهای اساسی مانند برنج و شکر که از سهمیه طرح تنظیم بازار استان تامین می‌شود، از کالاهایی مانند مواد لبنی، گوشت قرمز منجمد و گوشت مرغ نیز استفاده خواهد شد.