1

عطر سمی کرونا در بازار گل

ستاره علی‌پور

همه ساله در فصل بهار با گشت زدن در سرتاسر شهر می‌توانستیم بوی بهار را استشمام کنیم و شاهد هزاران گل رنگارنگ در معابر و پارک‌ها بوده‌ایم که به شهر رنگ و رویی تازه می‌بخشیدند.

اما این روزها با شیوع ویروس کرونا، بازار گل و گیاه هم مانند سایر اقلام با چالش‌هایی مواجه شده است و گل‌فروشی‌ها، کاهش درآمد شدیدی را در این روزها تجربه کرده‌اند.

لازم به ذکر است که به گفته یک فلوشیپ کنترل عفونت‌های بیمارستانی، ویروس کرونا یک عامل بیماری زای مشترک بین انسان و حیوان بوده و گیاهان در شرایط عادی به این ویروس آلوده نیستند و نمی‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند؛ مگر اینکه به طور مستقیم با ترشحات تنفسی فرد بیمار مثلا از طریق سرفه یا عطسه آلوده شوند و به فاصله کوتاهی فرد دیگری به این گیاهان دست بزند.

گفت‌وگو با چند فروشنده

مجید باقری، مدیریت یکی از گل‌فروشی‌های بزرگ شهر است که می‌گوید: متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و در خانه ماندن مردم، ضرر زیادی به صنف گل‌فروشان وارد شده است و این بیشتر به دلیل کاهش فروش بازار داخلی و عدم برگزاری مراسماتی همانند عروسی، تعزیه و افتتاحیه است.

وی اضافه می‌کند: به کمک فروش اینترنتی و غیرحضوری، وضعیت کمی بهتر شده است اما با این حال 50 درصد فروش فروشگاه ما در این مدت کاهش یافته است. خوشبختانه در این مدت تعدیل نیرو نداشتیم و حضور نیروها را به دو شیفت تقسیم کردیم.

باقری ادامه می‌دهد: تمام گل‌های شاخه بریده‌ به روش کشورهای اروپایی و طبق استانداردهای هلند تولید می‌شود، خاکی که برای کشت این گل‌ها استفاده می‌شود خاک کوکوپیت و پرلیت که به آن روش کشت هیدروپونیک گفته می‌شود. متاسفانه گل ها زمان ماندگاری زیادی ندارند و اگر صنف ما تعطیل باشد مجبور به دور ریختن گل‌ها هستیم. همه گیاهان خاصیت تصفیه کننده را دارند و گل حتی در روحیه دادن به افراد بسیار تاثیر گذار است.

وی در خصوص افزایش مشتری خود در این روزهای کرونایی تصریح می‌کند: در هفته گذشته دسته گل‌های کوچکی را برای جنب و جوش دادن به مردم، با قیمت پایین‌تری عرضه کردیم که مورد استقبال قرار گرفت.

یکی دیگر از فروشندگان گل‌‌فروشی می‌گوید: در این روزها، فروش ما بیشتر به صورت آنلاین است و خیلی کم مشتری حضوری داریم حتی به خاطر شرایطی که به وجود آمده ما با تعدیل نیرو هم مواجه شده‌ایم.

فروش به سبک اینترنتی

ادمین یک پیج فروش آنلاین گل می‌گوید: مدت 6 سال است که فروش اینترنتی داریم. در قبل به خاطر اینکه تقاضا زیاد داشتیم علاوه بر گلخانه مربوط به فروشگاه، از سایر گلخانه‌ها هم برداشت داشتیم ولی الان به خاطر وضعیتی که به وجود آمده به واسطه ویروس کرونا، فروشمان کاهش و فقط از گلخانه خود فروشگاه برداشت داریم.

ما سعی داریم نکات بهداشتی را رعایت کنیم حتی هنگام برداشت گل هم پرسنل رعایت می‌کنند تا مشکلی پیش نیاید و الان نیروها به صورت شیفتی در فروشگاه هستند.

وی ادامه می‌دهد: در اسپری خوشبوکننده‌ای که به گل‌ها زده می‌شود مقداری الکل هم وجود دارد که تاحدودی ضدعفونی می‌کند.

دوست‌داران گل

یکی از علاقه‌مندان به گل که خود را هر هفته به خریدن یک شاخه گل برای خود دعوت می‌کرد، ابراز می‌کند: در این مدت که ویروس کرونا در کشور وارد شده، به دلیل اینکه ممکن است گل ناقل ویروس باشد، گلی خریداری نکردم؛ حتی در زمان نوروز و برای تزیین سفره هفت‌سین نیز هیچ گلی نخریدم.

یکی دیگر از خریداران همیشگی گل می‌گوید: الان به خاطر ویروس کرونا و ترس از اینکه ممکن گل هم ناقل این ویروس باشد سعی کردم در این مدت گل نخرم. ولی قبل از شروع این ویروس در کشور با دیدن گل‌های رنگارنگ در مغازه‌ها یا حتی دست‌فروشان سرچهارراه‌ها وسوسه می‌شدم که گل بخرم. برای عید هم ترجیح دادم از گل‌های گلدانی که برای فصل بهار هستند مثل گل لاله، سنبل و بنفشه، استفاده کنم.

زخمی شدن گل‌ها توسط کرونا

در ادامه به گفت‌وگو با رئیس اتحادیه صنف گل‌فروشان خراسان رضوی پرداختیم که آن را می‌خوانید.

رئیس اتحادیه صنف گل‌فروشان خراسان رضوی می‌گوید: با شیوع ویروس کرونا مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان و فروشندگان گل و گیاه به وجود آمده است.

محمود علیان در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه صبح امروز در خصوص وضعیت بازار گل با شیوع ویروس کرونا، می‌افزاید: متاسفانه وضعیت فروش گل و گیاه با رکود بسیار زیادی مواجه شده‌است و گل و گیاهانی هم که تولید شده اند به دلیل نبود مشتری دور ریخته می‌شوند.

وی اظهار می‌کند: با شیوع ویروس کرونا، به دلیل عدم برگزاری مراسم‌ها و تشویق به ماندن در خانه، بسیاری از گل‌فروشی‌ها نتوانستند محصولات خود را به فروش برسانند؛ عمده فروش گل و گیاه معمولا برای هتل‌ها، سالن‌های پذیرایی و رستوران‌ها بوده که با شیوع این ویروس، این مراکز تعطیل شدند و فروش گل و گیاهان به حداقل رسیده است.

رئیس اتحادیه صنف گل‌فروشان خراسان رضوی ادامه می‌دهد: هرسال با فرارسیدن  فصل بهار، گل‌هایی را برای زینت بخشیدن به فضای شهری تولید می‌شد و از سوی شهرداری برای کاشت فضای سبز و جذب توریست، در ورودی شهر، فرودگاه و راه‌آهن خریداری می‌شد، ولی امسال متاسفانه مانند سال‌های گذشته این کار صورت نگرفت.

علیان اضافه می‌کند: گلفروشی هایی هستند که الان برای دور ننداختن گل ها و فروش دوباره، ناچار هستند قیمت گلها را بسیار کمتر از قیمت واقعی به فروش برسانند، این کار نه تنها سودی برای آن‌ها ندارد بلکه متضرر هم می‌شوند.

وی در پایان عنوان می‌کند: گیاهان در حال رشد و ضدعفونی کردن هستند در این صورت همه گل ها خاصیت تصفیه کردن هوا را دارند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند ولی الان در بین مردم و فضای مجازی به صورت اشتباه تعدادی از گل هارا به عنوان تصفیه کننده هوا معرفی کرده اند در صورتی که همه گل‌ها خاصیت تصفیه کردن هوا را دارا میباشند. به گل هایی که شاخه بریده شده اند مواد ضدعفونی کننده زده می‌شود و هیچ گونه الودگی ندارد.

گل هایی که الان در بازار هستند نتیجه برنامه ریزی 6 ماه قبل است که کاشته شده و الان به تولید رسیده است اما در حال حاضر حدود 80 تا 90 درصد گل‌ها به فروش نمی‌رسد.