1

بازی با مجهولات

عاطفه خوافیان

طبق دستور وزیر آموزش و پرورش و موافقت ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا فعالیت مدارس از بیست و هفتم اردیبهشت ماه جاری به منظور رفع اشکال دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی از سر گرفته شد.

به گفته مدیران آموزش و پرورش مدارس و سطوح هرروزه توسط نیروهای آتش‌نشانی گند زدایی می‌شند. اما اخباری نیز مبنی بر ضرر این نوع ضدعفونی سطوح منتشر شد که به سبب صحت و سقم آن به سراغ رییس اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد رفته و با او در این خصوص به گفت‌و گو نشستیم:

رییس اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد گفت: ویروس کرونا، یک بیماری ناشناخته با کلی مجهولات بوده و قطعیتی در خصوص این بیماری وجود ندارد.

به گزارش صبح امروز، محمد پذیرا در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون ضرر گندزدایی مدارس و مه‌ پاشی افزود: هیچ‌کدام از روش‌های درمان و پیشگیری به صورت قطعی راه گشای این بیماری نبوده و در صورت استفاده بیش از حد قطعا مضر است.

گندزدایی هرروزه مدارس

وی تصریح کرد: باتوجه به بازگشایی مدارس و افزایش تردد دانش آموزان در این اماکن جهت کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا، مدارس هرروزه توسط ماموران آتش‌نشانی ضدعفونی وگندزدایی می‌شوند.

پذیرا در خصوص مفید یا مضر واقع شدن این گند زدایی بیان کرد: این ویروس پر از مجهولات بوده و این در صورتی است که معلوماتی که نسبت به این ویروس وجود داشته بسیار اندک است.

وی ادامه داد: این روزها اخبار متفاوتی در خصوص چگونگی انتقال این ویروس و یا مدت زمان حضور و زنده ماندن ان در سطوح مختلف منتشر شده که بیشتر این اخبار به مرور زمان منقضی شده چرا که هرچه زمان به سمت جلو حرکت می‌کند بیشتر متوجه مجهولات این ویروس می‌شویم.

استفاده از تجربیات دیگر کشورها

رییس اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد تبیین کرد: هر اقدامی که در جهت پیشگیری ممکن است مفید واقع شود باید انجام شود، و از این روش گندزدایی در دیگر کشورها برای پیشگیری از شیوع انجام می‌شود.

وی ابراز کرد: این روزها استفاده از مواد ضدعفونی کننده ۱۰۰ برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه می‌شود اما عده‌ای نیز بی اساس و بدون هیچ مبنایی استفاده از این مواد را مضر سلامتی و بدون اثر در این ویروس منحوس می‌دانند.

پذیرا در خصوص نحوه گندزدایی مدارس اظهار داشت: در این مواد یک ماده فوگ و مهی که تاثیر بسیار خوبی در پاک‌ کنندگی سطوح و ضدعفونی کردن سطوح دارد و به نظر من مدیر و مسئول این مواد هیچ ضرری ندارد.

اخبار ضد و نقیض کرونا

وی اذعان کرد: این روزها مجهولات بسیاری در مورد کرونا وجود داشته به طور مثال یک‌روز ماسک‌های فیلتر دار توصیه شده اما با گذشت زمان همان محققان استفاده از این ماسک را مفید ندانسته و در صورت استفاده احتمال افزایش ضریب ابتلا به ویروس را جهت مصرف کنندگان و دیگرشهروندان می دهند.

رییس اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد تشریح کرد: در خصوص این ویروس مجهول انجام ندادن خیلی راحت ‌تر بوده اما دست روی دست گذاشتن و تماشای شیوع بیشتر این بیماری قطعا نتایج سختی را برای ما به همراه می‌آورد.

وی گفت: در کل دنیا جهت ضدعفونی کردن سطوح از این روش استفاده می‌کنند و استفاده بیش از حد این ممکن است مضر باشد.

استفاده بیش از حد الکل افزایش نفوذ ویروس

پذیرا تاکید کرد: به طور مثال همین الکلی که برای ضدعفونی کردن دست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد در صورت تکرار بیش از حد به پوست دست آسیب رسانده و سبب خشکی پوست شده و موجب افزایش نفوذ میکروب و ویروس کرونا می‌شود.

رییس اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: هر چیزی استفاده بیش از حد ان سم است و کم آن دارو است و در  اینجا دفعات استفاده بسیار حائز اهمیت است و اگر در طی روز بارها این عمل گندزدایی در مدارس انجام شود قطعا مضر بوده و خود این عمل موجب ایجاد سم می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: اما شهرداری با استفاده از نیروهای متبحر آتش‌نشانی این عمل مه‌ پاشی و سم زدایی را یک بار طی ۲۴ ساعت انجام داده که این میزان کافی و مفید است و اگر بیش از چند بار در روز این عمل انجام شود قطعا برای دانش اموزان و شهروندان مضر است.

آتش‌نشانان؛ مسئول گندزدایی شهر و مدارس

به نقل از ایرنا، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت: عملیات ضدعفونی مدارس و کلاسهای درس دانش‌آموزان در سطح این کلانشهر توسط آتش‌نشانان این سازمان در حال انجام است.

آتشپاد دوم امیر عزیزی افزود: ضدعفونی این اماکن از ۲۷ اردیبهشت با بازگشایی مدارس در دستور کار سازمان آتش‌نشانی مشهد قرار گرفت.

وی ادامه داد: عملیات ضدعفونی مدارس مشهد توسط آتش‌نشانان هر روز به صورت مستمر ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد همچنین گفت: عملیات گندزدایی محلات و خیابانهای حاشیه این کلانشهر و اماکن عمومی آن نیز بطور روزانه با فعالیت گروهی ۵۰ نفره از آتش‌نشانان همچنان تداوم دارد.

استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز دارد که افزون بر نیمی از آنها در مشهد به مدرسه می‌روند.