1

اسکن یک سوم از معابر مشهد برای روکش و لکه گیری آسفالت

مدیر کل نظارت بر نگهداری و تعمیرات و بهره‌برداری از تأسیسات و زیرساخت‌های شهرداری مشهد گفت: امسال برای اولین‌بار در ایران و در شهر مشهد حدود یک‌سوم معابر از طریق دستگاه اسکن ارزیابی کیفی می‌شوند.

بهنام خیاط افزود: با راه‌اندازی این دستگاه نظر شخصی کارشناسان در روکش‌کردن معابر به حداقل ممکن می‌رسد و تنها معابری روکش می‌شوند که دستگاه گزارش خرابی آن‌ها را ثبت می‌کند.

وی تصریح کرد: این ماشین با سرعت بین یک تا ۹۰ کیلومتر در شهر حرکت می‌کند که با استفاده از پرتوافکن لیزری و دوربین‌های سرعت بالا برای تولید پروفیل‌های سه‌بعدی روسازی اقدام می‌شود.

خیاط ابراز کرد: در سالیان گذشته سعی شده است برداشت چشمی دقیقی از معابر برای تعیین کیفیت آسفالت انجام شود، اما استفاده از اسکن هوشمند که نتایج و تحلیل‌های آن تا نیمه‌های خردادماه حاضر می‌شود، شرایط بهتری را برای تعیین و تشخیص نوع خرابی آسفالت برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری در اختیار برنامه‌ریزان این بخش قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: مزیت دیگر این ماشین این است که به‌دلیل مجهزبودن به دوربین‌های جانبی، در حین حرکت عکس و تصویر از وضعیت جداول اطراف خیابان می‌گیرد که کمک خوبی در بحث بودجه‌ریزی برای بازسازی و تعمیر این جداول می‌کند.